کد خبر: 221167
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
عروسک‌های نمایشی، موضوع ویژه‌ی «خبرنامه‌ی کانون»

نمایش عروسکی، موضوع تازه‌ترین ویژه‌نامه‌ی «خبرنامه‌ی کانون» است که هم‌زمان با پانزدهمین دور جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی‌ هنری کانون در استان مرکزی منتشر شده است.

 در این ویژه‌نامه، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در یادداشتی بر ضرورت توسعه‌ی هنر نمایش عروسکی تاکید کرده، و این هنر را به خاطر مبتنی بودن بر کار جمعی، و استفاده از چندین هنر و صنعت در یک فعالیت، ویژه دانسته است.

حسین موذن مدیر آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون و دبیر این جشنواره نیز در یک یادداشت ویژه و یک گفت‌وگوی تفصیلی، ضمن برشمردن اهداف کلان جشنواره نمایش عروسکی، تغییرات عمده‌ی این دوره از جشنواره را در راستای حرفه‌ای‌تر شدن تولیدات مربیان برای ارایه در مراکز دانسته و این دوره را یک نقطه‌ی عطف در تمامی دوره‌های جشنواره عنوان کرده است.
محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره نیز در خلال یک گفت‌وگوی بلند، از نگاه سیاست‌گذاران به فعالیت‌های نمایشی و سویه‌های تربیتی آن سخن گفته است.

محمدتقی حقی مدیر اجرایی این جشنواره نیز در مورد روند برگزاری و اقدامات اجرایی در استان مرکزی و شهر اراک توضیحاتی داده و در ادامه، داوران در دو بخش مربیان و اعضا، نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

گفت‌وگو با حسن دادشکر بازیگر و پیشکسوت نمایش کودک و نوجوان درباره‌ی چهل سال حضور در کانون و گفت‌وگو با عادل بزدوده عروسک‌ساز و کارگردان نمایش‌های عروسکی درباره‌ی کارکردها و ویژگی‌های عروسک‌ها، از مطالب بعدی این شماره از خبرنامه است.
همچنین گفت‌وگوهایی  با دکتر حسن دولت‌آبادی مدیر مرکز نمایش کودک و نوجوان حوزه‌ی هنری و دکتر شهرام کرمی، مدیر تالار هنر، درباره‌ی مشکلات نمایش عروسکی و مباحث مربوط به گیشه‌ها و فعالیت‌های گروه‌های حرفه‌ای، از دیگر نوشته‌های این نشریه است.
مریم کاظی و حسین چراغی، دو کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان نیز در دو یادداشت، به موضوع در نمایش‌های این حوزه و مدیریت فرهنگی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرده‌اند.
منوچهر اکبرلو، مدرس و منتقد تئاتر نیز در یک مطلب، بیست نکته‌ی کلیدی را در اجرای نمایش‌های عروسکی ذکر کرده است.
آتسا شاملو و خدیجه حدادیان نیز دو گزارش از شیوه‌نامه‌های جشنواره و نحوه‌ی فعالیت فرآیندمحور در حوزه‌ی نمایش عروسکی نوشته‌اند که در این شماره می‌خوانید.
علی‌اکبر حلیمی، کارشناس تئاتر کانون نیز در مطلبی به نقش تعلیم تربیت در هنرهای نمایشی و به‌طور اخص نمایش عروسکی پرداخته است.
معرفی 9 مجموعه‌ی دی‌وی‌دی از نمایش‌های تازه منتشر شده در مرکز تئاتر، به همراه گزارشی از چهار دهه فعالیت این مرکز قدیمی و معتبر، بخش‌های دیگر این ویژه‌نامه را تشکیل می‌دهند.
فعالیت چهار دهه تریلی سیار کانون در شهرهای ایران نیز در گفت‌وگویی با راننده‌ی قدیمی این تریلی بررسی شده است.
 گزارش چهار دوره‌ی گذشته جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون، به همراه گزارش کامل مراحل استانی و منطقه‌ای دوره‌ی پانزدهم، مطالب بعدی این شماره از خبرنامه هستند.
حسین نوروزی دبیر تحریریه‌ی «خبرنامه‌ی کانون» و خدیجه اسمعیلی مدیر داخلی آن است. این نشریه در96 صفحه در 31 مرداد 1392 منتشر شده است.
آزاده تنها، مستانه تابش، محمد منصوری بروجنی، نسرین خسروشاهی، تهمینه حدادی، کیان جوادی، سیده معصومه دلارستاقی و مریم افروز گفت‌وگوها و گزارش‌های این شماره را تهیه کرده‌اند.
محسن حموله، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و سردبیر این نشریه نیز در یادداشتی، پیشنهاد داده است که کانون برای عرضه‌ی عروسک‌های ملی و بومی ایرانی در میان خانواده‌ها و کودکان، به قابلیت نمایشی بودن آن‌ها توجه کند، چراکه عروسک‌های نمایشی با استقبال بهتری مواجه می‌شوند.