عرضه فیلم‌های کانون در بازار کن و نمایش عمومی در سینماهای فرانسه

یک مجموعه از فیلم‌های جدید پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر عرضه در بازار جشنواره کن به‌زودی در سینماهای فرانسه نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شرکت «دریم‌لب» این مجموعه را با عنوان «وای یک دوست جدید پیدا کردم» بسته‌بندی و ارایه کرده است و در آن چهار فیلم جدید پویانمایی کانون شامل «قلب مترسک» به کارگردانی غلامرضا کزازی، «ماه مهربان» نازنین سبحان سربندی و دو انیمیشن «قصه‌های یک خطی» (4 و 5) به کارگردانی بهزاد فراهت به‌همراه دو پویانمایی غیر کانونی با عنوان «پیریکانتا» از ایران به کارگردانی نگاره حلیمی و «کروات» از کشور بلژیک در ماه سپتامبر 2016 در سینماهای فرانسه نیز اکران عمومی خواهد شد.
سابقه نمایش فیلم‌های کانون با این شیوه، به سال 2001 میلادی بازمی‌گردد که در آن سال، فیلم‌های «ماهی رنگین کمان»، «شنگول و منگول» و «لی‌لی حوضک» به عنوان اولین فیلم‌های ایرانی راه یافته به این فعالیت فرهنگی، از سوی نسرین میرشب، رییس ایرانی شرکت دریم لب و  نماینده کانون در کشور فرانسه با همکاری شرکت‌های توزیع کننده فرانسوی به روی پرده سینماها رفت.
بر اساس قوانین مدارس فرانسه، کودکان و نوجوانان علاوه بر روزهای شنبه و یک شنبه، روز چهارشنبه همچنین تعطیلی‌های دوهفته‌ای مابین هفت هفته کاری به فعالیت‌های غیر درسی می‌پردازند.
در این میان بخشی از این فعالیت‌ها به نمایش فیلم‌های تعیین شده از سوی توزیع‌کنندگان با حضور والدین آن‌ها و در پی آن برپایی نشست‌های نقد و بررسی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران هر مجموعه اختصاص دارد.
 معلمان مدارس پیش از برپایی این نشست‌ها با مطالعه‌ی کتاب‌چه‌های مخصوص هر فیلم، در جریان مضمون فیلم‌نامه قرار می‌گیرند و پس از آن به کمک منتقدان، هر سکانس فیلم مورد  تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
در فرانسه سازمانی به نام «مدرسه سینما» عهده‌دار مسوولیت آشنایی کودکان و نوجوانان با تصویر است تا با نمایش فیلم‌های مناسب و دارای استانداردهای لازم تربیتی، به دور از اضطراب و دلهره‌های آموزشی و فارغ از محیط درس و مدرسه، نقاط مثبت شخصیت بچه‌ها تقویت و نقاط ضعف آنان را کاسته شود.
در همین حال نمایش فیلم‌های کانون در این قالب نیز طی این سال‌ها با استقبال گسترده مخاطبان و توزیع‌کنندگان دیگر و رسانه‌های جمعی فرانسه روبرو شده است.
مجموعه‌های «دنیای کوچک بهادر»، «داستان‌های ایرانی(1 و 2)»، داستان «مرغ مادر»، «کوه طلا و جواهر»، «کلاغ و گنجشک»، «سنجابی که همه چیز را سبز می دید»، «باد دیوانه در مزرعه»، «پرتره خانوادگی» و «لی‌لی پوم» هریک بخشی از فیلم‌های پویانمایی کانون را طی 15 سال گذشته به نمایش گذاشت.
اکنون مجموعه جدید «وای یک دوست جدید پیدا کردم» قرار است علاوه بر نمایش در بازار فیلم شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال 2016 از شهریور سال 1395 در سینماهای فرانسه نمایش داده شود.