کتابخانه‌های سیار روستایی ایران باسابقه و کم شمارند

کتاب‌رسانی به کودکان و نوجوانان روستایی و آشنا کردن آن‌ها با آخرین تحولات حوزه‌ی فکر و اندیشه، تحول در اداره‌ی جامعه‌ را در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از گفته‌های مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون است که در گردهمایی مربیان کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری کانون سراسر کشور در تهران عنوان شد.
مرتضی حیدری در این گردهمایی با بیان این مطلب به مربیان کودکان روستایی ایران یادآور شد که برای کار خود ارزش بالایی قایل باشند چرا که به گفته‌‌ی وی این کتابخانه‌ها به عنوان یک مرجع، ابزار و حوزه قدرتمند در خلق آثار و روش‌های جدید و ایجاد تفکر و اندیشه در کشور موثرند.
وی در عین حال تصریح کرد که رشد فن آوری و گسترش انواع و اقسام رسانه‌ها و ابزار‌های چند رسانه‌ای نیز اهمیت کتاب را کم نکرده است و هنوز به کتاب به عنوان عامل اصلی انتقال دانش نگریسته می‌شود و بخش عمده‌ای از تحولات فکری و اندیشه‌ای از طریق کتاب صورت می‌گیرد.
مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون در این گردهمایی آمارهای جالب و قابل تاملی در مورد کتابخانه‌های سیار روستایی و تاریخچه راه اندازی آن در کشورهای مختلف ارایه کرد و توضیح داد که نخستین کتابخانه سیار روستایی 163 سال پیش در انگلیس تاسیس شده است و پس از آن آمریکایی‌ها از 115 سال پیش تاکنون این خدمات را به روستاییان خود ارایه می‌دهند در حالی که تعداد این کتابخانه‌ها اکنون در کل ایالات متحده از 2 هزار فراتر رفته است.
وی افزود: ایران نیز از 69 سال پیش یعنی سال 1320 با ایجاد اداره تعلیمات روستایی این خدمات را در اختیار روستاییان ایران قرار داده است و پس از آن در سال 1326 کتاب‌رسانی سیار آغاز و از سال 1342 به بعد با راه اندازی سپاه دانش این خدمت رسانی فرهنگی با جدیت بیشتری دنبال شده است.
او همچنین توضیح داد که شوروی سابق با 65 سال سابقه، ژاپن با 64 سال سابقه و چین با سی سال سابقه در شمار کشورهای با سابقه در این زمینه قرار دارند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به گفته مرتضی حیدری از سال 1345 کار کتا‌ب‌رسانی به 18 طایفه‌ از عشایر دره شوری فارس را با استفاده از قاطر و اسب و پس از آن با استفاده از موتور سیکلت و جیپ و لندرور آغاز کرده است.
وی در این گردهمایی که برای بررسی شیوه‌نامه‌ی جدید فعالیت کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری و شیوه‌های به روز رسانی و نوسازی این کتابخانه‌ها برپا شده است در عین حال از کمبود تعداد این کتابخانه‌ها در کشور اظهار تاسف کرد.
حیدری گفت که اکنون شمار مراکز سیار کانون در کشور 54 مرکز است اما سیدصادق رضایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون به تازگی از راه اندازی 150 کتابخانه‌ی سیار در پنج سال آینده خبر داده است.
مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون در همین حال تاکید کرد که کار کتاب‌رسانی الکترونیک نیز در کتابخانه‌های سیار کانون از سال گذشته آغاز شده است و این، تحولی جدید در تاریخ فعالیت‌های این مراکز به شمار می‌رود.
در این گردهمایی که مربیان کودکان و نوجوانان روستاهای ایران در آن حضور دارند مهری نقی‌پور کارشناس این کتابخانه‌ها در کانون از افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد مربیان و تغییر پست مربیان سیار به مربی مسوول ـ با موافقت مدیرعامل کانون ـ خبر داد.
وی افزایش تعداد عضو و پایدارسازی این اعضا و توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار کتاب‌رسانی را از موضوع‌هایی دانست که در این گردهمایی می‌تواند مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
مراسم گشایش گردهمایی مربیان کتاب‌خانه‌های سیار کانون صبح روز ‌7 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد و مربیان کانون طی دو روز گردهمایی خود را در مرکز آموزش کانون ادامه خواهند داد.
روزهای 10 و 11 مهر نیز گردهمایی مشابهی برای مربیان کتابخانه‌های پستی کانون سراسر کشور نیز در تهران برگزار خواهد شد.
کتابخانه‌های سیار روستایی کتابخانه‌‌هایی است که در آن مربی به منظور توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و کشف و پرورش استعداد‌های کودکان و نوجوانان با یک دستگاه خودروی مجهز به کتاب و امکانات فرهنگی، هنری روز آمد، به مناطق روستایی کشور مراجعه می‌کنند و فعالیت‌های متنوعی را به مخاطبان 6 تا 16 ساله‌ی خود ارایه می‌دهند.