تعلیم و تربیت جهان امروز بر مبنای پژوهش است

پژوهش بخش مهمی از کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و تعلیم و تربیت جهان امروز بر این مبنا استوار شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اقبال قاسمی‌پویا مدرس پژوهش‌گاه آموزش و پرورش در نشستی که با موضوع اقدام‌پژوهی در کانون هم‌زمان با ششمین جشنواره هفته پژوهش برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون می‌توانند با تحقیق و پژوهش بین کودکان و نوجوانان تغییر ایجاد کنند.
مدرس پژوهش‌گاه آموزش و پرورش با بیان این‌که در بحث تهیه پژوهش نباید خودمان را محدود به یک روز و یا چند روز کنیم تصریح کرد: مربیان با خانواده‌های اعضا باید هم‌‌آموزی و هم‌اندیشی داشته باشند و به همراه هم در تعلیم و تربیت کودکان پیش بروند.
قاسمی‌پویا با اشاره به این‌که آموزش در قدیم مبتنی بر پژوهش نبود و صرفاً آموزش بود گفت: امروز بحث بر این است که آموزش همان پژوهش و مربی‌گری در عمل پژوهش‌گری است.
این مدرس عنوان کرد: پژوهش را از دیدگاه گوناگون تقسیم‌بندی می‌کنند ذات پژوهش برای کشف یک مجهول است. پژوهش‌گران باید هدف‌مند و آموزش‌مند کار پژوهشی را انجام ‌دهند.
خالق اثر «پژوهش در عمل» با توصیه به مربیان کانون در این نشست یادآور شد: برای پژوهش هم‌واره یادداشت برداری و عنوان تحقیق را کوتاه انتخاب کنید و در انتخاب نام پژوهش خلاقیت به خرج دهید.
وی هم‌چنین افزود: در مقدمه یا چکیده تحقیق نباید حاشیه رفت بلکه تحقیق باید فقط به علم بپردازد.
قاسمی‌پویا بیان کرد: در تحقیق، مقدمه، ذهن خواننده را آماده کرده تا به صورت علمی و منطقی به مساله نزدیک شود. بعد از مقدمه می‌توان به پیشینه‌ی تحقیق پرداخت.
وی در پایان گفت: خلاقیت زمینه فرهنگی آموزش می‌خواهد، در پژوهش گزارش‌ها باید نظم و انسجام داشته و حجم تحقیق بین 20 تا 30 صفحه باشد.
این نشست با حضور مربیان مراکز فرهنگی‌هنری و کارشناسان آموزش و تحقیقات کانون صبح روز چهارشنبه 27 آذر در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.