مراقب برند کانون زبان ایران باشیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون زبان ایران برند و کیفیت مطرحی دارد، باید از آن مراقبت کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در گردهمایی سراسری کارشناسان بازدید و جذب مدرس کانون زبان با بیان این مطلب عنوان کرد: من علاقه‌مند بودم تا از نزدیک دیداری با کارشناسان کانون زبان ایران داشته باشم.
وی ضمن اشاره به اهمیت زبان انگلیسی در ایران بیان کرد: زبان انگلیسی در ایران به خصوص در کانون زبان ایران مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد و ایشان انتظارهایی در زمینه آموزش زبان انگلیسی در ایران دارند که ما به عنوان یک مرکز دولتی و تخصصی در این حوزه لازم است به این تذکرها به شکل خاص‌تر توجه کنیم.
حاجیان‌زاده به اهمیت نقش کانون زبان در امر آموزش اشاره کرد و گفت: وظیفه اولیه کانون زبان ایران آموزش زبان به صورت حرفه‌ای و مطلوب است.
وی ادامه داد: ما باید علاوه بر بعد حرفه‌ای و تخصصی در دنیا به ابعاد تربیتی نیز توجه کنیم، در کشور ما خانواده‌های مقیدی هستند که به تربیت فرزندانشان اهمیت می‌دهند، برای آن‌ها نگرانند و به دنبال این هستند که در محلی امن از نظر تربیتی، آموزش یابند.
مدیرعامل کانون به دغدغه رهبر معظم انقلاب در باره آموزش زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: در ملاقاتی که با ایشان در مورد دروس دینی، قرآن و عربی داشتیم، فرمودند مساله من زبان انگلیسی است، به داد این زبان برسید. منظور ایشان محتوای فرهنگی دروس انگلیسی بود.
وی همچنین به دیداری که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب داشتند اشاره کرد و گفت: اعتقاد ایشان بر این بود که در کلاس‌های زبان انگلیسی فقط انگلیسی تدریس نمی‌شود، بلکه سبک زندگی غربی نیز آموزش داده می‌شود. ایشان خواستار این بودند تا روی این مساله کار و تجدید نظر صورت بگیرد تا بتوانیم از فرهنگ ایرانی خودمان مراقبت کنیم.
حاجیان‌زاده ادامه داد: علی‌رغم این‌‌که تعداد زیادی موسسه آموزش زبان در کشور وجود دارد اما ما به شکل خاص از نظر دولتی بودن و همچنین افکار عمومی وظیفه خاص‌تری داریم و باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم.
وی در بخش پایانی سخنانش به اهمیت نقش کارشناسان کانون زبان در این موسسه آموزشی اشاره کرد و گفت: شما در دو کرسی تدریس و نظارت، در جایگاه بسیار حساسی قرار دارید و با حضور شما در کانون زبان ایران خیال‌مان راحت است که مراقبت‌های مناسب صورت می‌گیرد.
 
رییس کانون زبان ایران: همدلی و همراهی ابلاغی نیست
علیرضا جلالی در بخشی از این گردهمایی گفت: همکاری، همدلی و همراهی ابلاغی نیست، ایده باید از دل‌هایتان بجوشد.
جلالی ضمن اشاره به ادغام کانون زبان ایران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: این ادغام به این منظور صورت گرفت که کانون زبان ایران بتواند روی پای خود بایستد و از بحران بیرون بیاید. ما توانستیم به لطف خدا در زمینه‌های توسعه مدبرانه، کیفیت بخشی محققانه و پشتیبانی مخلصانه وارد شویم و اقدام‌هایی را انجام دهیم.
وی در ادامه به اقدام‌هایی که در حوزه توسعه مدبرانه صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: حذف مراکز مشارکتی در کانون زبان ایران، سازماندهی جدید در حوزه ستادی در معاونت‌های پژوهش و آموزش و تفکیک فعالیت‌های این بخش‌ها و... از مهم‌ترین فعالیت‌هایی بوده که بر اساس این نگاه صورت گرفته است.
در بخش کیفیت بخشی محققانه، بها دادن به آموزش‌های مجازی کانون زبان ایران، توجه بیشتر به زبان‌های دوم، درخواست برای برگزاری دوره‌های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی و... از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که رییس کانون زبان ایران به آن‌ها اشاره کرد.
جلالی همچنین، تجهیز و زیباسازی مراکز آموزشی، به‌سازی انگیزه‌های درونی و بیرونی، طراحی بحث تفاوت تطبیق برای کارمندان مراکز و... را از فعالیت‌های انجام شده در جهت پشتیبانی مخلصانه عنوان کرد.
 
معاون آموزشی و نوآوری: گسترش نگاه کیفی به مسایل آموزشی را فراموش نکنیم
دکتر شهین واعظی، معاون آموزشی و نوآوری کانون زبان ایران در بخشی از گردهمایی سراسری کارشناسان بازدید و جذب مدرس کانون زبان درباره یکی از دغدغه‌های اصلی این بخش بیان کرد: ما نباید در بحث گسترش نگاه کیفی به مسایل آموزشی را فراموش کنیم! باید توجه داشته باشیم که همیشه بحث نظارت بر آموزش بوده است و نباید در کنار گسترش از به روزرسانی داشته‌هایمان عقب بمانیم و خوشبختانه با نگاه‌های سازنده کارشناسان از این نگاه و هدف خود به دور نیستیم.
وی در ادامه، وقت گذاری، دلسوزی، صبوری، پختگی، نگاه مثبت و اعتماد به نفس داشتن، راز داری و... را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارشناس در بحث نظارت و ارزیابی دانست.
واعظی در بحث نظارت به نقش زبان‌آموز اشاره کرد و گفت: یک مدرس باید تدریس را به گونه‌ای پیش ببرد که در نتیجه‌ی آن آموزش و یادگیری در زبان‌آموز صورت پذیرد. ما در بحث نظارت نباید تنها بر مدرس متمرکز شویم بلکه باید به نحوه یادگیری زبان‌آموز نیز توجه کنیم.
معاون آموزشی و نوآوری کانون زبان ایران در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: متقاضیان یادگیری و آموزش زبان در کشور روز به روز در حال افزایش هستند، پس لازم است ما هم به این افزایش توجه کنیم و پاسخگوی اعتمادی که مردم به ما دارند، باشیم.
در ادامه این گردهمایی، دکتر سیدمحمدرضا هاشمی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی، رضا لیاقی معاون اداری مالی و شراره یعقوبی کارشناس مسوول جذب و تربیت مدرس و نیروی انسانی کانون زبان ایران به ارایه مطالبی پرداختند.
همچنین سخنرانی بهزاد دارابی با موضوع ارتباط موثر و دکتر پروا پناهی با موضوع یکسان‌سازی شیوه‌ی ارزشیابی و نمره‌دهی فعالیت‌های کلاسی زبان‌آموزان بزرگسال برای کارشناسان، بخش‌های دیگری از این گردهمایی بود.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و هر یک از کارشناسان سوال‌های خود را در حوزه‌های مختلف بیان کردند و رییس کانون زبان ایران و هریک از معاونان به آن‌ها پاسخ دادند.