کد خبر: 229791
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
نقش ابزارهای نوین در پایدارسازی اعضای نوجوان کانون

کارشناس روان‌شناختی کودکان بر این اعتقاد است که بهره‌گیری از ابزارهای نوین بر جذابیت فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون می‌افزاید و باعث پایدار سازی بیشتر اعضا در این مراکز می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهزاد دارابی به عنوان سخنران چهاردهمین نشست علمی ترویج یافته‌های پژوهشی کانون، در زمینه شناخت نیازهای امروز نوجوانان گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مشخص شده وابستگی نوجوانان به ابزارهای اجتماعی در فضای مجازی تنها مختص ایران نیست و این وجه اشتراک بیشتر نوجوانان سراسر دنیا است.
وی افزود: اگر بتوانیم زندگی طبیعی خود را با این ابزارهای پیشرفته شبیه‌سازی کنیم تا حدودی توانسته‌ایم در مقابل این ابزارها مقاومت کنیم.
مشاور مسایل تعلیم و تربیت در این نشست علمی با اشاره به 3 مولفه «انتخاب»، «شایستگی» و «ارتباط» به عنوان اصلی‌ترین نیاز‌هایی که می‌تواند نوجوان را به خود جذب کند، یادآور شد: حق انتخاب در ابزارهای نوین، اولین نیاز نوجوانان را برآورده کرده به عنوان مثال در یک بازی رایانه‌ای، کودک یا نوجوان می‌تواند نوع، سرعت، رنگ، آغاز، پایان و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را خودش انتخاب و در مورد آن تصمیم‌گیری کند به همین دلیل این بازی‌ها از جذابیت زیادی برخوردار است.
وی هم‌چنین توجه به شایستگی افراد و این‌که انسان‌ها نیاز دارند توانایی‌هایشان را دیگران ببینند تصریح کرد: اگر به این ویژگی، خوب توجه شود می‌تواند نوجوان را تحریک کند که برای کسب مدارج بالاتر، فعالیت‌ها را پی‌گیری و دنبال کند و موجب پایدارسازی شود.
دارابی با اشاره به ارتباط، به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای روان‌شناختی که می‌تواند در جذب نوجوانان و پایدارسازی آن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کند، خاطر نشان کرد یکی از بهترین شیوه‌های آموزشی در جهان در این زمینه قصه‌گویی است چرا که انسان به طور ذاتی قصه را دوست دارد.
وی هم‌چنین اضافه کرد: انسا‌ن‌ها در ارتباط‌های خود نیازمند موجود زنده‌ای هستند که محتاج ‌آن‌ها باشد و منظور از ارتباط، توجه به درک، احساس و نیازهای افراد است که این نیازها را با ابزارهای مختلفی می‌توان برآورده کرد.
مدرس دوره‌های آموزشی کانون، هم‌دلی و هم‌دردی مربیان و کارشناسان با نوجوانان به شرطی که با زبان آگاهی دادن و اطلاع رسانی باشد را از شیوه‌هایی دانست که می‌تواند به پایدارسازی اعضای نوجوان مراکز کانون کمک کند.
وی در پایان با بیان این‌که بر اساس آمارها بیشترین بزه‌کاری در نوجوانان در فصل تابستان و زمان فراغت صورت می‌گیرد اظهار امیدواری کرد مراکز فرهنگی‌هنری کانون با استفاده از شیوه‌های تازه و موثر به غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان بپردازند تا شاهد کاهش این آمارها باشیم.
 
مخاطب شناسی راه‌کار عملی پایدارسازی
دکتر مهدی سبحانی‌نژاد پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه نیز در بخش دوم چهاردهمین نشست علمی ترویج یافته‌های پژوهشی به ارایه گزارش تحقیق بررسی راه‌کارهای عملی برای پایدار‌سازی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرداخت.
سبحانی‌نژاد فعالیت‌ها را در 5 بخش فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی با توجه به اهداف و ابزارهای کانون از قبیل: کتاب‌خانه‌های ثابت، سیار و پستی تقسیم و مورد بررسی و تحقیق  قرارداده است.
وی با اشاره به این‌که نوجوانان سرمایه بالقوه کشور هستند و بی‌توجهی و نداشتن برنامه‌ریزی برای آن‌ها ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد، گفت: سلامت معنوی و اخلاقی جامعه فردا منوط به تربیت امروز نوجوانان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه در زمینه ضرورت انجام این پژوهش افزود: نوجوانان دارای ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، عاطفی، ذوقی و هنری هستند که کانون وظیفه پرورش استعدادهای ذوقی و هنری را برعهده دارد اما آمارها نشان می‌دهد که منابع کانون در بخش نوجوان، آن‌طور که باید نتوانسته کارآیی مناسب را داشته باشد.
وی یادآور شد در این پژوهش تلاش شد با بررسی اقدامات صورت گرفته تاکنون و مستندات موجود در کانون تحلیل پیمایش راه‌کارهای پایدارسازی صورت گیرد که در این بخش توجه به نیازهای فردی نوجوان با اختلاف فاحشی نسبت به گویه‌ها در صدر نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها قرار گرفت.
سبحانی‌نژاد ویژگی‌های عاملان اجرایی، شرایط محیطی مراکز از نظر فیزیکی و روانی، ارتقای کیفیت خدمات، شیوه‌های تربیتی، توجه به شخصیت نوجوانان و نوع و تنوع فعالیت‌ها را از دیگر عواملی عنوان کرد که بر اساس این پژوهش می‌تواند به پایدارسازی اعضای نوجوان کمک کند.
وی تصریح کرد در کل از نتیجه به‌دست آمده از این تحقیق مشخص می‌شود که طی سال‌های گذشته کانون بیشترین تمرکز را برروی محتوا برای کودکان و نوجوانان داشته در حالی که به مخاطب شناسی و ارتقای توان‌مندی مربیان و کارشناسان در این زمینه کم‌تر توجه شده است و این مساله موجب ریزش اعضای نوجوان در مراکز فرهنگی‌هنری شده است.
این پژوهش‌گر در پایان اظهار داشت کانون از نظر تنوع محتوای فرهنگی برای کودک و نوجوان بی‌نظیر است اما باید واقع‌بینانه به سایر نیازها نیز توجه داشته باشد تا بتوان ماندگاری اعضا در مراکز را افزایش داد.
چهادهمین نشست علمی ترویج یافته‌های پژوهشی صبح روز 20 خرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.