زمینه‌های گسترش آموزش زبان در ایران و اسپانیا

گسترش آموزش زبان‌های فارسی و اسپانیایی در دو کشور ایران و اسپانیا در نشستی با سفیر این کشور در تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «پدرو ویینا» سفیر اسپانیا در ایران در ملاقاتی با دکتر سیدمحمدرضا هاشمی رییس کانون زبان ایران، بر گسترش همکاری‌های دو طرف در این زمینه تاکید کرد.
در این نشست رییس کانون زبان ایران با اشاره به آموزش زبان اسپانیایی در سه استان تهران، فارس و اصفهان خواستار بررسی امکان آموزش زبان فارسی از سوی کانون زبان در اسپانیا شد.
هاشمی گفت برای معرفی، تبلیغ و آموزش زبان فارسی در فضاهای مجازی و یا با ارسال بسته‌های آموزشی آمادگی داریم و در این زمینه مراکز دانشگاهی آن کشور می‌توانند با ما همکاری کنند.
وی در عین حال آینده آموزش زبان اسپانیایی در ایران را مثبت ارزیابی کرد و خواستار همکاری سفارت اسپانیا برای برقراری ارتباط کانون زبان با مراکز دانشگاهی آن کشور در زمینه آموزش این زبان و البته گسترش آموزش زبان فارسی در اسپانیا شد.
«پدرو ویینا» سفیر اسپانیا در ایران نیز با اشاره به اشتراک‌های فرهنگی دو کشور و زمینه‌های گسترش ارتباط‌ها گفت: شناساندن ایران به مردم اسپانیا همچنین معرفی کشور ما به مردم ایران برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی که با «کارلوس آراگون» نفر دوم سفارت، میهمان کانون زبان ایران بود، ادامه داد: زبان اسپانیایی تنها به کشور ما - که هم از نظر وسعت و هم جمعیت از ایران کوچک‌تر است - محدود نمی‌شود بلکه به دنبال آن هستیم که به مردم ایران و جهان بگوییم این زبان چه‌قدر می‌تواند مفید باشد و در سفرها، زندگی و تحصیل به آن‌ها کمک کند.
سفیر اسپانیا در همین حال اذعان کرد که زبان فارسی در آن کشور چندان معرفی نشده است و مردم و مراکز دانشگاهی از آن اطلاع کافی ندارند و به صورت محدود در برخی دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما ما آمادگی داریم برای برقراری ارتباط بین کانون و موسسات دانشگاهی اسپانیا به شما کمک کنیم.
بر اساس این گزارش دکتر سیدمحمدرضا هاشمی رییس کانون زبان در حاشیه‌ی این ملاقات توضیح داد اما از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا زبان و ادبیات فارسی را نیز به دیگر کشورها معرفی کنیم.
او افزود به دنبال آن هستیم با طراحی بسته‌هایی مناسب بتوانیم بخش‌هایی از گنجینه ادبیات فارسی را با استفاده از متون ترجمه‌ای به مردم دنیا معرفی کنیم و این به نظر ما می‌تواند بسیاری از افراد را به فراگیری زبان فارسی تشویق کند.
در نشست سفیر با مسوولان کانون زبان ایران، دکتر محمدرضا سهرابی معاون آموزشی و توسعه‌ی منابع انسانی و فرزانه فتحی نژاد، مسوول بخش اسپانیایی کانون زبان حضور داشتند.
در پایان این نشست هدایایی شامل برخی تولیدات کانون زبان همچنین چندین عنوان از کتاب‌های ترجمه شده کانون پرورش فکری به زبان اسپانیایی به سفیر و نفر دوم سفارت اهدا شد.
کانون زبان ایران در حال حاضر علاوه بر آموزش زبان اسپانیایی، به عنوان تنها مرکز رسمی آموزش زبان در ایران مجوز برگزاری آزمون (DELE) را از سوی موسسه معتبر سروانتس اسپانیا دریافت کرده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با همکاری انتشارات فانوس دریایی تاکنون 12 عنوان از کتاب‌های خود را به زبان اسپانیایی ترجمه و منتشر و در عین حال این کتاب‌ها را در چندین نمایشگاه کتاب در کشورهای اسپانیایی زبان عرضه کرده است.