روشنان پژوهش نظریه‌پرداز کودکی می‌شود

نشریه «روشنان پژوهش» نشریه‌ای متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و باید بتواند علاوه بر ادبیات، در همه‌ی حوزه‌های مرتبط با کانون و کودکی به تولید نظریه بپردازد.

دکتر علیرضا کرمانی مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در گفت‌و‌گویی با پایگاه خبری کانون اظهار داشت: فعالیت‌های این نشریه مانند هر فعالیت دیگر نیاز به ارزیابی پیوسته دارد تا اگر می‌خواهیم گامی برداریم این گام در مسیری روشن باشد و «روشنان» با برطرف کردن نقاط ضعف بتواند منشا تغییر در بینش مربیان کانون شود در حال حاضر بحث تعطیلی نشریه مطرح نیست بلکه سرعت کار را کاهش داده‌ایم تا با تامل بیشتری ایرادهای نشریه را برطرف بکنیم. این ارزیابی‌ها البته همه‌ی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی کانون را شامل می‌شود.
وی که چند هفته پیش به عنوان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون منصوب شد، با بیان این که «روشنان پژوهش» نیاز به تغییر رویکرد دارد، توضیح داد: این ارزیابی از چند منظر باید صورت بگیرد. در بررسی‌های مقدماتی به این نکته توجه داشتیم که روشنان به عنوان یکی از خروجی‌های کانون در سطح تئوری و مطالعات نظری، باید بیانگر تمامی خروجی‌های کانون باشد و خروجی‌های کانون هم فقط منحصر به ادبیات کودک نیست، هنر کودک،  فرهنگ کودک، اسباب‌بازی و دیگر حوزه‌ها نیز می‌تواند مدنظر چنین نشریه‌ای باشد.
کرمانی نشریه روشنان را از منظر مخاطبان نیز مورد توجه قرار داد و گفت: مخاطبان کانون بیش از هر کسی مربیان آن هستند. این سوال مطرح است که در 20 شماره گذشته، این نشریه چه‌قدر توانسته است به لحاظ سطح گفتمان نظری با مربیان یا با چه بخشی از آن‌ها ارتباط برقرار کند؟
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در عین حال خاطر نشان کرد که نشریه باید تمامی مخاطبان احتمالی را در نظر بگیرد چرا که علاوه بر نویسندگان کودک و نوجوان باید دیگر فعالان حوزه فرهنگی و مطالعات کودک از جمله سینما، تئاتر، اسباب‌بازی و ... حتی مدیران فرهنگی را در بربگیرد.ادبیات کودک مخاطبان خاص خودش را دارد و به تنهایی نمی‌تواند این حوزه‌ها را پوشش دهد.
وی سومین منظر ارزیابی فعالیت‌های نشریه روشنان را به فلسفه حضور بخش دولتی در حوزه‌های نشر اختصاص داد و افزود: ما قانونی برای منع انتشارات غیر‌ضروری دولتی داریم تا نشریات یا کتاب‌هایی از سوی دولت منتشر شود که ضروری است. معتقدیم دولت باید به جای رقیب‌بودن، رفیق بخش خصوصی باشد. زمانی‌که کانون انتشار این نشریه را آغاز کرد شاید آن زمان ما به لحاظ  تولید نظری در آن حوزه ضعیف بودیم و رسالت کانون هم اقتضا می‌کرد در این حوزه وارد شود.
بر اساس این گزارش در روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی نشریه «روشنان پژوهش» کانون در رسانه‌های جمعی و خبرگزاری‌های کشور از قول سردبیر سابق این نشریه مطرح شده بود.
کرمانی در این میان با تاکید بر این که این ارزیابی‌ها به معنی تعطیلی نشریه نیست، ادامه داد: اکنون به نظر می رسد که  بخش خصوصی به آن بلوغ رسیده باشد که به تنهایی بتواند این کار را انجام بدهد و  اگر کانون فکر می‌کند که باید به تولید نظریه در حوزه ادبیات کودک - به همین روشی که در روشنان هست - ادامه دهد، آیا بهتر نیست که دولت یا کانون (به‌واقع به نمایندگی از دولت) به جای این‌که خودشان آستین‌ها را بالا بزنند در تامین هزینه، به بخش خصوصی – تا جایی که امکان‌پذیر است - کمک کنند؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما ضعف تولید نظری در حوزه ادبیات کودک اکنون بر طرف شده؟ افزود: ما در حوزه نظریات کودک ضعیف هستیم و البته ضرورت انتشار روشنان در حوزه ادبیات کودک هم خیلی روشن نبود. چون ما نشریاتی داریم که می‌توانند این کار را انجام بدهند و کانون هم بر مبنای رسالت خود می‌تواند آن‌ها را تقویت کند. به نظر من، ما دچار ضعف تئوری در حوزه مطالعات کودکی هستیم. کانون باید به عنوان حوزه‌ای که ضرورت‌های اجتماعی را تشخیص می‌دهد در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند نه جایی که هر کس می‌تواند این کار را انجام بدهد. ما باید کارهایی را انجام بدهیم که بخش خصوصی به هر دلیلی نمی‌داند یا نمی‌تواند یا انگیزه‌ای برای انجام آن ندارد.
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در همین حال تصریح کرد: روشنان نباید رقیب هیچ نشریه‌ای باشد. اگر هر جا رقیبی برای نشریات دولتی وجود داشت بدانید تعطیل شدن آن بهتر از انتشار آن است و روشنان می‌تواند با ایجاد یک بستر مناسب مطلب تولید کند و در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد.
کرمانی در این گفت‌و‌گو همچنین تاکید کرد که رویکردهای کانون همواره نخست توجه به ارزش‌های جامعه و دوم واقعیت‌های جامعه است و افزود: من به عنوان مدیر این مجموعه پذیرفته‌ام بر مبنای ارزش‌های رسمی این جامعه کار بکنم ارز‌ش‌هایی که واقعیت‌های جامعه - که همان مخاطبان کودک و نوجوان هستند - را باید منعکس کند.
وی ادامه داد: صحبت اصلی ما این است که آیا انقلاب اسلامی به عنوان سرمایه به آینده کودکان نگاه نمی‌کند؟ آیا اگر تولیدی در کانون صورت می‌گیرد نباید در خور این ارزش‌ها باشد؟ تردیدی نیست که ما با ارزش‌های انقلاب، به کودکان و حوزه کارمان نگاه می‌کنیم، این ارزش‌ها را می‌شناسیم و می‌خواهیم شناخت مدیرانی را که با این ارزش‌ها کار می‌کنند، بالا ببریم.
کرمانی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم پس از پایان ارزیابی‌ها - طی یک یا دو ماه آینده - و تا پایان تابستان یا اوایل پاییز به یک جمع‌بندی روشن برای تغییر رویکردهای نشریه «روشنان پژوهش» برسیم.