دل ‌نگرانی‌های محمود کیانوش از بی‌مهری اهالی ترجمه به زبان فارسی

کتاب"رمان کودک و نوجوان، ایده‌ها و دشواری‌ها" خلاصه‌ای از مجموعه مقالات ارایه شده به گردهمایی تخصصی چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان را منتشر کرده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این گردهمایی تخصصی روز دوم آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون و در حاشیه‌ی جشنواره کتاب برگزار شد و تعدادی از صاحب نظران این عرصه به ارایه‌ی مقاله‌های خود در این گردهمایی پرداختند.
مجموعه خلاصه مقاله‌های این گردهمایی اکنون در قالب کتابی 230 صفحه‌ای و در شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات کانون منتشر شده است.
مدیریت این پروژه و دبیری گردهمایی تخصصی "رمان کودک و نوجوان، ایده‌ها و دشواری‌ها" را معصومه انصاریان برعهده داشته است.
در این کتاب مقالاتی از محمود کیانوش، امیرعلی نجومیان، سعید حسام‌پور، شهرام اقبال‌زاده، مرجان فولادوند، حسین شیخ‌الاسلامی، محسن هجری و سیدمهدی یوسفی به چشم می‌خورد.
همچنین دیگر مقاله‌های این کتاب توسط خسرو آقایاری، محمدجواد جزینی، انسیه‌ موسویان، رضا نجفی، علی عبداللهی، داوود غفارزادگان، مینو کریم‌زاده، فرهاد حسن‌زاده، علی‌اصغر سید‌آبادی، محمدرضا بایرامی و حسن پارسایی نوشته شده است.
مقاله محمود کیانوش شاعر صاحب نام ادبیات کودک و نوجوان با عنوان "آه، ای زبان فارسی!" نخستین مقاله‌ای است که در این کتاب منتشر شده است و او در این مقاله نگاهی انتقادی و بسیار دلسوزانه به مقوله‌ی بی مهری اهالی ترجمه به زبان فارسی در ایران دارد.
کیانوش در این مقاله نگاه انتقادی خود را به صورت عمده متوجه آن دسته از نویسندگان و مترجمانی کرده است که از زبان و ادبیات هزار ساله‌ی فارسی بریده‌اند و برای اعتبار زبان خود از انگلیسی گواهی می گیرند.
این شاعر پیشکسوت همچنین از بیان شعر با زبان روح سخن گفته است و بیگانگی با زبان و ادبیات فارسی و دوری از آن را موجب انقراض زبان فارسی عنوان کرده است.
سراینده کتاب بچه‌های جهان در ادامه‌ی این مقاله سودای انتساب برخی از شاعران کودک و نوجوان به شاعران پسا مدرنیست را به پرسش می گیرد و تاکید می کند شعر فارسی اصیل زنده خواهد ماند مشروط به این که کودکان و نوجوانان امروز علاوه بر شعرهایی که از شاعران کودک می خوانند با نمونه‌های خوب و ساده از شعر کلاسیک یا سنتی فارسی از رودکی تا عصر قاجاریه هم آشنا شوند.
چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز 6 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در تهران پایان یافت.