رازانی: «سادگی» دلیل ماندگاری «کار و اندیشه» در خاطره‌ها است

انیمیشن‌ساز و خالق مجموعه به یاد ماندنی «ماجراهای کار و اندیشه» سادگی و جریان حس کودکی در این مجموعه را دلیل ماندگاری این اثر در اذهان و خاطره‌ها دانست.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «ابوالفضل رازانی» انیمیشن‌ساز و خالق مجموعه «کار و اندیشه» ویِژه کودکان در دهه 60، در حاشیه هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ماندگاری این مجموعه در اذهان مخاطبان دیروز و امروز گفت: زمانی که این اثر ساخته شد به دلیل دامنه وسیعی که در کشور داشت و از زبانی ساده و روان برخوردار بود، مورد پسند مردم واقع شد.
وی ادامه داد: دلیل این مسئله سادگی در بطن این اثر انیمیشن است. بهترین دستاورد من در طی این سال‌ها زمانی بود که به‌طور اتفاقی بیننده یک مسابقه فوتبال بین ایران و یکی از کشورهای همسایه بودم. پس از گل زدن ایران، یکباره 100هزار نفر شروع کردند به خواندن تیتراژ کار و اندیشه و من هنوزم هم از یادآوری این خاطره، هیجان‌زده می‌شوم.
وی خاطرنشان کرد: «کار و اندیشه» جزو اولین آثار انیمیشن بعد از انقلاب بود که در جشنواره‌های خارجی نیز درخشید و جوایز متعددی را از آن خود کرد.
برای دیالوگ‌نویسی «کار و اندیشه» بسیار تحت اجبار بودم!
رازانی درباره علت صامت بودن این مجموعه و در عین حال موسیقی باکلام تیتراژ آن توضیح داد: هدف از این کار آزاد گذاشتن مخاطب خردسال در پیگیری داستان و فعالیت ذهنی این گروه سنی بود. نمی‌خواستم داستان را آشکارا بیان کنم که البته مورد تایید تلویزیون آن زمان نبود؛ برای دیالوگ‌نویسی بسیار تحت اجبار بودم اما موافقت نکردم چراکه دوست داشتم مخاطب با هم‌ذات پنداری با شخصیت‌های اثر به مضمون آن برسد.
جشنواره پویانمایی محرک هنرمندان این عرصه است
رازانی درباره تاثیر جشنواره پویانمایی بر جذب مخاطب به این هنر تشریح کرد: جشنواره بسیار تعیین کننده‌است چراکه به عنوان تنها جشنواره ویژه پویانمایی به شمار می‌رود و چون دوسالانه برگزار می‌شود، به تکرار نمی‌افتد و به نوعی محرک هنرمندان برای کار و فعالیت است.
براساس این گزارش، خلاصه¬ای از مجموعه «ماجراهای کار و اندیشه» و مروری بر آثار رازانی طی دو روز ابتدایی جشنواره در بخش نمایش ویژه (نیم قرن کار واندیشه) روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.