محمد رضا شمس: "رمان برای نوجوان امروز" مجموعه‌ی خوبی است

در روزهای برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران بسیاری از نویسندگان کودک و نوجوان از غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون، محمّدرضا شمس نویسنده‌ی کودک و نوجوان گفت: غرفه‌ی کانون در نمایشگاه امسال با سال قبل فرق کرده است. به‌نظر من، جمع و جور شده و کوچک‌تر از سال قبل است، امّا چیدمان بهتری دارد. کلیّتِ غرفه نسبت به پارسال جذاب‌تر است، ولی من بعضی از رنگ‌ها و تصاویر را دوست ندارم و فکر می‌کنم بچّه‌ها هم دوست نداشته باشند. تنوع رنگ‌ها باید بیش‌تر باشد تا فضای شادتری را بسازد و مخاطب کودک و نوجوان جذب شود.
نویسنده‌ی «تنبل پهلوان» ادامه داد: یکی از تولیدات جدید کانون مجموعه‌ی «رمان نوجوان امروز» است که کتاب‌های خوبی هستند. البته، من با همه‌ی کتاب‌ها موافق نیستم و طرح روی جلدها را هم دوست ندارم، ولی همین که کانون توانست چهارده رمان را در یک سال چاپ کند خیلی مهم است.
شمس افزود: مشغول نگارش رُمانی هستم که در این مجموعه منتشر خواهد شد. برای نوشتن این داستان ایده‌ی تازه‌ای را تجربه می‌کنم که کار مشکلی است. رُمان من به شکل مصاحبه است و در داستان، خبرنگار با کسی گفت‌وگو می‌کند که قرار است نویسنده باشد. درواقع، سؤال‌ و جواب‌ است که داستان را پیش می‌برد. شنیده‌ام که در حوزه‌ی بزرگسال، اوریانا فالاچی از این شیوه استفاده کرده، ولی در حوزه‌ی رُمان نوجوان این کار نشده است. چند فصل از رُمان را نوشته‌ام، امّا برای ادامه‌ی آن با مشکل روبه‌رو شده‌ام. برای این‌‌که خصوصیت شخصیت اصلی این است که تکثیر می‌شود و در بخش‌هایی از ماجرا مجبور هستم سؤال و جواب را کنار بگذارم و توضیح بدهم. هنوز به هیچ ایده‌ای برای بیان این توضیحات نرسیده‌‌ام و باید راه آن را پیدا کنم.
نویسنده‌ی کتاب «طوطی و بقال» درباره‌ی ضرورت انتشار رُمان برای نوجوانان گفت: رُمان‌های کمی در زمینه‌ی کودک و نوجوان منتشر شده‌اند و خیلی خوب است که کانون برای این پروژه برنامه‌ریزی کرده، امّا فکر می‌کنم مدّت زمانی که برای کار درنظرگرفته شد مناسب نبود. ممکن است بعضی از رمان‌ها شتاب‌زده نوشته شده باشند. بااین‌حال، «رُمان نوجوان امروز» مجموعه‌ی خوبی است و اگر از این چهارده رُمان فقط چهار رُمان هم خوب باشد، کانون وظیفه‌ی خودش را انجام داده است.
شمس خبر داد: مجموعه شاهنامه یکی دیگر از پروژه‌های جدید کانون است که در مرحله‌ی چاپ قرار دارد. در این طرح نیز هر کدام از نویسنده‌ها یکی از شخصیت‌های شاهنامه را انتخاب کرده و داستانِ آن را به نثر نوشته‌اند. من ضحاک را انتخاب کردم و سعی کردم کار متفاوتی ارایه کنم. داستانی که براساس این شخصیّت نوشته‌ام دو راوی دارد؛ یکی فردوسی، که البته می‌تواند فردوسی هم نباشد و راوی دوم نیز ضحاک است. درواقع می‌توان گفت کتاب به‌شیوه‌ی گفت‌وگوی مرشد و نوچه‌اش نوشته شده است.
بر اساس این گزارش بابک نیک‌طلب (شاعر)، نسرین وکیلی (مترجم و نویسنده)، سعید روح‌افزا (نویسنده)، کلر ژوبرت (نویسنده)، مسلم قاسمی (نویسنده)، فریبا نباتی (نویسنده و مترجم)، محمدرضا بایرامی (نویسنده)، هادی خورشاهیان (شاعر و نویسنده)، فریبا محمدی (مجری تلویزیون)، سپیده خلیلی (نویسنده)، مژگان کلهر (نویسنده)، سعید آقاخانی (بازیگر و کارگردان)، فرهاد حسن‌زاده (نویسنده)، عباس تربن (شاعر)، حسین بکایی (نویسنده و ویراستار) و ... برخی از چهره‌های هنر و ادبیات هستند که از غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردند.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 24اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپا خواهد بود.