برگزیدگان دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان معرفی شدند

دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان از ۳۰ برگزیده‌ی خود با اهدای دیپلم افتخار، لوح تقدیر و زرین و یک تا سه کارت هدیه‌ی نقدی اهدا کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیین پایانی این جشنواره که عصر روز دوشنبه ۱۷ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار شد، برترین آثار مطبوعات کودک و نوجوان طی سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ با اهدای این جوایز مورد تقدیر قرار گرفتند.
جواد محقق دبیر جشنواره در این مراسم توضیح داد که کار تفکیک و دسته‌بندی اولیه‌ی مطالب مجلات، انجام و ۶۵۰۰ اثر در یازده گروه تقسیم شد، در بررسی دقیق‌تر بعدی توسط کارشناسان، ۵۵۲۸ اثر انتخاب و در ۱۱ بخش در اختیار گروه ۳۳ نفره‌ی داوران قرار گرفت.
وی افزود: از میان ۹۵ نامزد نهایی، سی نفر به دریافت ۸ لوح زرین و دیپلم افتخار، ۱۷ دیپلم افتخار و ۳ لوح تقدیر به همراه جایزه‌ی نقدی، شامل سه، دو، و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی نایل آمدند با این توضیح که چهار نفر از برگزیدگان به صورت مشترک صاحب رتبه شده‌اند.
بر اساس این گزارش دکتر یونس شکرخواه، دکتر احمد توکلی و مناف یحیی‌پور داوران بخش خبر لوح زرین جشنواره، به‌ همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی را در بخش خبر کودک برای مجموعه آثار صفحه‌ی خبر نشریه‌ پوپک به جواد مهجور اهدا کردند و در بخش نوجوان نیز مشابه همین جایزه به فریبا خانی برای مجموعه آثار صفحه‌ی‌ خبر نشریه دوچرخه ضمیمه‌ی روزنامه‌ی همشهری اعطا شد.
بخش سرمقاله و یادداشت نیز به داوری علی‌اکبر کسائیان، محمدعلی شامانی و سیدعلی کاشفی خوانساری چهار برگزیده در بخش‌های کودک و نوجوان داشت.
بر این اساس در بخش سرمقاله کودک دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای آثار «آخرین سلام» چاپ شده در نشریه رشد دانش‌آموز، شماره ۸ اردیبهشت ۸۸ و «جاپاهای برفی» چاپ شده در نشریه سروش کودکان، شماره ۱۱۹ به بهروز رضایی و هدیه شریفی و در بخش سرمقاله نوجوان مشابه همین جایزه برای اثر «بیایید قد بکشیم!» از نشریه رشد نوجوان، شماره ۲ آبان ۸۹ به حبیب یوسف‌زاده تعلق گرفت.
در بخش یادداشت نیز لوح زرین جشنواره، به‌همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به حدیث لزر غلامی به خاطر مجموعه یادداشت‌های چاپ شده در نشریه دوچرخه روزنامه همشهری و لوح تقدیر و یک کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای اثر «پسرم عاشق شده» از نشریه آینده‌سازان شماره ۱۹۶ به محراب محمدزاده اهدا شد.
این گزارش می‌افزاید: داوران بخش گفت‌وگو نیز متشکل از دکتر مهدخت بروجردی ‌علوی، دکتر امیدعلی مسعودی و محمدحسین دیزجی به تفکیک دو جایزه خود را شامل دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی را در بخش کودک برای اثر «سلام خرگوشی، یعنی من حساسیت دارم» از نشریه رشد دانش‌آموز ـ شماره ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ به اعظم اسلامی و در بخش نوجوان برای اثر «باغ بهشتی در حاشیه کویر» از نشریه رشد نوجوان، شماره ۴ دی ۸۸ به فاطمه مشهدی رستم اهدا کردند.
در این میان فریدون صدیقی، علی‌اکبر قاضی‌زاده و ابراهیم زاهدی مطلق داوران بخش گزارش سه اثر را شایسته دریافت جایزه شناختند و دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی را در این بخش برای اثر «شاهکارهای ادبی در راه است» از نشریه آینده‌سازان، شماره ۱۹۵ به سمیه اسدی تقدیم کردند.
لوح تقدیر و کارت هدیه پنج میلیون ریالی نیز به صورت جداگانه در این بخش برای اثر «کیهان بچه‌ها در عروسی» از نشریه کیهان بچه‌ها، شماره ۲۶۴۷ به محمد عزیزی و برای اثر «سفر به پایتخت گویش کهن ایرانی» از نشریه دوچرخه، شماره ۲۱۶ به مطهره کشاورز اهدا شد.
بخش داستان خردسال و کودک نیز به داوری محمدرضا شمس، لاله جعفری و فریبا کلهر به تفکیک دو برگزیده داشت.
ناصر کشاورز در بخش داستان خردسال دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی را برای مجموعه داستان‌های چاپ شده‌اش در نشریات ماهک و رشد کودک و به دلیل استفاده از تخیل شاعرانه و امروزی در پرداخت داستانی، خلاقیت و نوآوری و زبان مناسب خردسالان به خود اختصاص داد.
همچنین در بخش داستان کودک نیز شهرام شفیعی موفق شد لوح زرین جشنواره، به همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی را برای مجموعه طنز «جزیره بی‌تربیت‌ها» در نشریه رشد دانش‌آموز و به دلیل: ساختار منسجم داستانی، شخصیت‌پردازی مناسب، زبان شیرین، توجه به نیازهای مخاطب، صمیمیت و ایجاد ارتباط با مخاطب از آن خود سازد.
بر اساس این گزارش داوری بخش داستان نوجوان دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان نیز بر عهده‌ی محسن هجری، مهدی کاموس و حبیب یوسف‌زاده بود که در این میان جایزه‌ی این بخش شامل دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای اثر «چاقوی ترسو» از نشریه سلام بچه‌ها، شماره ۲۴۱ به زهره نجف‌زاده تعلق گرفت.
در بخش شعر خردسال و کودک نیز به داوری افسانه شعبان‌نژاد ، اسداله شعبانی و محمدحسن حسینی به ترتیب دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای شعر خواب از نشریه ماهک، آبان ۸۹ و بادبادک از نشریه سنجاقک، شماره ۵۲ به دلیل ایجاز در زبان و تخیل نیرومند خردسالانه و استفاده از تصاویر حسی مناسب مخاطب به الهام حسینی‌زاده و دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج‌ میلیون ریالی برای مجموعه اشعار چاپ شده در نشریات کیهان بچه‌ها و سروش کودکان به دلیل زبان مناسب مخاطب، طنز شیرین کودکانه و تخیل حس‌برانگیز از طبیعت و اشیا و خلاصه شعریت به مریم اسلامی اهدا شد.
داوران بخش شعر نوجوان نیز متشکل از بابک نیک‌طلب و هادی خورشاهیان جایزه جشنواره را شامل دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای اثر «بی‌تفاوتی» از نشریه دوچرخه، شماره ۵۶۳ به سید عباس تربن اهدا کردند.
این گزارش می‌افزاید دو جایزه بخش طنز مطبوعاتی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان نیز به رای سعید رزاقی، ابوالفضل محترمی و پرویز اقبالی به دو اثر کمیک استریپ و کاریکاتور تعلق گرفت.
در بخش کمیک استریپ مهران ایرانلو موفق به کسب لوح زرین جشنواره به همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای مجموعه آثار در همشهری بچه‌ها، به دلیل طراحی‌های کودکانه و رنگ‌آمیزهای منطقی و با توجه به اغراق‌های کودک‌پسند شد و در بخش کاریکاتور لاله ضیایی لوح زرین جشنواره را به همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی برای مجموعه کاریکاتورهای چاپ شده در نشریه سه‌چرخه (ضمیمه دوچرخه) دریافت کرد.
دو جایزه بخش عکس نیز به تفکیک بخش کودک و نوجوان به داوری محمود عبدالحسینی، حسین چندعانی و بابک برزویه شامل لوح زرین جشنواره به همراه دیپلم افتخار و سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به صورت جداگانه به علی‌محمد محمدی برای مجموعه عکس‌های چاپ شده در نشریه پوپک و اعظم‌ لاریجانی برای مجموعه عکس‌های چاپ شده در نشریه شاهد نوجوان به دلیل ارایه درست و مناسب عکس اهدا شد.
داوران بخش گرافیک مطبوعاتی متشکل از مهنوش مشیری، مجید قادری و کوروش پارسانژاد ۶ جایزه خود را به صورت جداگانه شامل دیپلم افتخار و دو کارت هدیه پنج میلیون ریالی در بخش‌های کودک و نوجوان و زیر شاخه‌های طراحی جلد، طراحی گرافیک و تصویرگری به برگزیدگان اهدا کردند.
بر این اساس در بخش کودک و در زیرشاخه‌ی طراحی جلد هیأت داوران ضمن تشکر از آناهیتا هاشمی‌مقدم، برای تصویرگری «یک کاسه شیر برای پیشی»، چاپ شده در کوشش خردسال، شماره ۹، جوایز این بخش را برای تصویرسازی رو و پشت جلد کوشش خردسال شماره ۹ به دلیل سرعت انتقال بصری موضوع به مخاطب و توجه خاص به امر انتخاب به صورت مشترک به مهشید مهاجر و مریم رحمتی اوینی اهدا کرد.
در همین بخش کودک و زیرشاخه‌ی طراحی گرافیک داوود صفری جوایز جشنواره را برای صفحه‌آرایی رشد نوآموز به خاطر تنوع نگاه و شناخت مخاطب به خود اختصاص داد و جایزه زیر شاخه‌ی تصویرگری نیز به سحر حق‌گو به‌خاطر درک درست از رنگ و ترکیب‌بندی و دفرماسیون‌های شیرین مطابق با گروه سنی در مجموعه آثارش تعلق گرفت.
جوایز بخش گرافیک مطبوعاتی نوجوان جشنواره را نیز به ترتیب در زیرشاخه‌های طراحی جلد به صورت مشترک علی‌رضا پورحنیفه و محسن میرزایی برای طراحی روی جلد رشد نوجوان شماره‌ی ۲ آبان ۸۹ و به‌خاطر جذابیت‌های بصری، فرم، رنگ و تکنیک‌ متناسب نوجوان و ایده‌ی حاکم بر اثر، زیر شاخه‌ی طراحی گرافیک شاپور حاتمی برای صفحه‌آرایی رشد نوجوان به‌خاطر مخاطب‌شناسی و شیوه‌ی به‌کارگیری عناصر بصری و زیر شاخه‌ی تصویرگری میثم موسوی به‌خاطر خلق فضاهای نزدیک به روحیه مخاطب و هدایت نوجوان به‌وسیله‌ی درک تصویر برای عبور از کودکی به نوجوانی برای مجموعه آثار وی در نشریه رشد جوان ـ شماره ۷ ـ فروردین ۸۹ و نشریه شاهد نوجوان ـ شماره ۶۹ از آن خود ساختند.
دهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان روز ۱۷ بهمن در تهران به کار خود پایان داد.