برنامه‌‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون خوزستان

هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب تمامی مراکز فرهنگی،هنری کانون خوزستان، برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان را آغاز کردند.

به گزارش روابط عمومی  و امور بین‌الملل کانون، این مراکز ویژه برنامه‌هایی مانند برپایی نمایشگاه کتاب و سرگرمی‌های سازنده، معرفی تازه‌های کتاب کانون در سال 91، معرفی پُرخواننده‌ترین کتاب و اعضای کتاب‌خوان در تابستان 91، اجرای نمایش‌های خلاق، برگزاری بحث و نقد کتاب، برپایی ایستگاه‌های ادبی و نقاشی با موضوع کتاب، شعرخوانی، اجرای سرود، دعوت از مدارس و دانش‌آموزان و معرفی شخصیت نویسندگان حوزه کودک را در این هفته تدارک دیده‌اند.
هفته کتاب، امسال از روز  20 تا 27 آبان ماه 1391 به ترتیب با عنوان‌های، قرآن، رسالت و ولایت، کتاب و خانواده، خادمان کتاب، کتاب و تعامل فرهنگی، اهدای کتاب، کتاب اساس دانش و بالندگی، کتاب و رسانه، تحکیم ارزش‌ها و فرهنگ پایداری نام‌گذاری شده است.
27 شهر استان خوزستان دارای 52 مرکز فرهنگی، هنری کانون است که این برنامه‌ها در آن اجرا می‌شود.
 
نمایشگاه نشریه دیواری در بندر امام
بر اساس خبر دیگری از خوزستان اعضای دختر و پسرمرکز فرهنگی‌،هنری کانون بندر امام با ساخت و برپایی نشریه دیواری‌هایی با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی» به استقبال هفته کتاب رفته‌‌اند.
بسعاد طبیشی مسوول مرکز کانون بندر امام با اعلام این خبر گفت: نمایشگاه نشریه دیواری «کتاب و کتاب‌خوانی» از 22 آبان به همت کودکان و نوجوانان دختر و پسر عضو این مرکز برپا می‌شود و این اعضا کتاب‌های کم‌خواننده را به دوستانشان معرفی می‌کنند.
طبیشی هم‌چنین پیرامون برنامه‌های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد: برنامه‌هایی چون روخوانی و معرفی کتاب، قصه‌گویی، کلاس ادبی، کارگاه نقاشی و... در ایام برپایی این نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
 
کودکان آبادانی و گذر از هفت خوان کتاب
براساس گزارش دیگر از مرکز فرهنگی،هنری شماره 2 کانون آبادان هم‌زمان با هفته کتاب برگزیدگان مسابقه کتاب‌خوانی «هفت خوان کتاب» معرفی شدند.
دریا زیرک قشقایی مسوول مرکز شماره 2 کانون آبادان در این‌باره گفت: مسابقه کتاب‌خوانی «هفت خوان کتاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، اجرای شیوه‌ای جدید در معرفی کتاب، بالا بردن
میزان امانت کتاب، ایجاد فضای رقابت سالم در بین کودکان و نوجوانان و گسترش دایره واژگانی بچه‌ها برگزار شد.
وی ادامه داد: مخاطبان این مسابقه کودکان و نوجوانان، دختر و پسر 7 الی 17 سال بودند که از ابتدای خرداد تا پایان شهریور 1391 در این مسابقه شرکت کردند.
مسوول مرکز شماره 2 آبادان افزود: در این مسابقه گروه‌های سنی اول، دوم و سوم دبستان و نیز چهارم و پنجم دبستان به صورت گروه سه نفره و در رده سنی نوجوانان اول تا سوم راهنمایی به شکل انفرادی شرکت کردند.
وی هم‌چنین در مورد شیوه‌ی اجرای این مسابقه گفت: این مسابقه دارای هفت خوان یا همان هفت مرحله ( شنا در رودخانه، عبور از سیم خاردار، دوی با مانع، فتح صخره، عبور از پله‌های طنابی، فتح قلعه و سفر با بالون) بود که شرکت کنندگان تمام گروه سنی برای پیروز شدن باید تمامی مراحل را پشت سر می‌گذاشتند.
زیرک قشقایی اضافه کرد: قبل از شروع  این مسابقه، شرکت‌کنندگان گروه‌بندی شده و هر کدام نامی برای گروه‌شان انتخاب کردند.
در ادامه، گروه‌های سنی اول تا پنجم دبستان برای عبور از هر مرحله باید 7 کتاب را مطالعه می‌کردند تا بتوانند از یک خوان عبور کنند. یعنی هر گروه برای گذران یک مرحله باید در مجموع 21 کتاب را مطالعه می‌کرد.
شرکت کنندگان این گروه در این ره‌گذر با هفت استان : خوزستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان رضوی آشنا می‌شدند و در پایان هر خوان، از مطالب آن استان یک آزمون به صورت گروهی برگزار می‌شد.
گروه‌های سنی اول تا سوم راهنمایی نیز هر کدام باید 4 کتاب را برای طی کردن یک مرحله مطالعه می‌کردند. آن‌ها در این خوان‌ها با سلسله‌های تاریخی ایران آشنا می‌شدند و آزمون را به صورت انفرادی پشت سر می‌گذاشتند.
گفتنی است: از برگزیدگان این مسابقه در روز پنج شنبه 25 آبان همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، طی مراسمی تقدیر خواهد شد.