گزارشی از برگزاری بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران در کانون

از گذشته‌های دور کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و حتی بزرگان دین نیز به پدید ‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. <BR> امروزه نیز حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت به‌ وسیله کتاب در دسترس همگان قرار می‌گیرد تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتاب‌خوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

 
  باید تاکید کرد که علی‌رغم رشد رسانه‌های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدن‌ها داشته  ایفا کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دارا بودن بیش از 870 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانه‌ پستی صاحب گسترده‌ترین شبکه‌ی کتاب‌خانه‌ای کودک و نوجوان است و از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این حوزه در ایران به شمار می‌رود.
مراکز کانون در طول سال بیش از40 نوع فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ارایه می‌دهد که محور همه این فعالیت‌ها کتاب و کتاب‌خوانی است اما در هفته کتاب جمهوری اسلامی بیشترین توجه به صورت ویژه به کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است.
 بر همین اساس برخی از ویژه برنامه‌های مراکز کانون در این هفته گزارش‌وار ارایه می‌شود.
 
نشست رسانه‌ای مدیرعامل کانون با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در تهران
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در آستانه‌ی برگزاری بیستمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران در نشستی رسانه‌ای با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در تهران عنوان کرد: تنها در کانون سراسر کشور طی سال 1390 و شش ماهه‌ی سال جاری نزدیک به 5میلیون و 4صد هزار جلد کتاب توسط اعضای کانون به امانت گرفته شده است و اگر آمار مطالعه‌ی کودکان در مدارس، مساجد، فرهنگ‌سراها و کتاب‌خانه‌های عمومی را نیز بر این آمار اضافه کنیم می‌توانیم ادعا کنیم بچه‌ها بیش از بزرگ‌ترها کتاب می‌خوانند.
در تکمیل این اطلاعات محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون توضیح داد که علاوه بر این عدد، 21 میلیون نفر (نفر، برنامه) کودک و نوجوان در مراکز کانون نیز در فعالیت‌های مرتبط با کتاب‌خوانی شرکت کرده‌اند.
وی گفت که تنها در یک مرکز کانون در یکی از استان‌های شمالی کودکان و نوجوانان 6هزار جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند و برای آن نقاشی کشیده‌اند و یک کودک عضو همین مرکز به تنهایی 300 جلد کتاب خوانده و برای آن نقاشی ترسیم کرده است.
در ادامه‌ی این نشست مدیرعامل کانون این آمار قابل توجه را نشان‌گر میل و اشتیاق کودکان و نوجوانان ایرانی به مطالعه دانست و توضیح داد که کانون با طراحی برنامه‌های ویژه‌ و شیوه‌های خاص خود تلاش می‌کند تا کودکان را بیش از پیش به مطالعه و صرف زمان بیشتری برای تعمق در کتاب علاقه‌مند سازد.
رضایی در همین حال به حوزه‌ی تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت که این اشتیاق در صورتی ادامه پیدا می‌کند که نویسندگان ما با زبان و نیازهای مخاطبان آثارشان آشنا باشند چرا که کودک اگر از کتابی خوشش نیاید بدون هیچ رودربایستی آن را کنار می‌گذارد و به کارهای مورد علاقه‌اش می‌پردازد.
وی از انتشار مجموعه‌ی "رمان‌ نوجوان امروز"، مجموعه‌ی "کتاب‌های خودمان" و اجرای برنامه‌ی نقد آثار نویسندگان و شاعران با عنوان "دو پنجره" به عنوان برخی از برنامه‌های کانون برای ترویج فرهنگ مطالعه و نشر و نقد کتاب‌های مناسب برای مخاطبان یاد کرد.
مدیرعامل کانون از دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای پرورش کودکان و نوجوانانی خردورز نیز سخن گفت و یادآور شد که کانون از چندین سال پیش طرح "گام به گام تا اندیشه" را در مراکز خود با هدف آموزش تفکر فلسفی به مخاطبان اجرا می‌کند و به تازگی 4 عنوان کتاب نیز در همین زمینه منتشر کرده است.
رضایی در این جلسه از رونمایی کتاب‌های چاپ اول کانون (منتشر شده در 6 ماهه‌ی نخست سال) در روزهای پایانی بیستمین دوره هفته کتاب نیز خبر داد و افزود: در آن جلسه از مولفان و هنرمندان خالق کتاب‌های کانون که در جشنواره‌ها و مسابقه‌های ادبی موفق به دریافت جایزه شده‌اند با اهدای جوایزی تجلیل خواهد شد.
در این جلسه محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون توسعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی را لازمه‌ی توسعه‌ی همه جانبه در کشور دانست و گفت که روش‌های کانون، انگیزه به مطالعه در میان کودکان را افزایش می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد که در بیش از 870 مرکز کانون در سراسر کشور بیش از 8 میلیون و پانصد هزار جلد کتاب در 12 هزار و پانصد عنوان وجود دارد.
خرید 6 میلیون تومان کتاب از ناشران، برگزاری 42 دوره‌ی آموزشی برای مربیان کانون، حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع کتاب و اجرای نمایش‌های حرفه‌ای عروسکی برگرفته از کتاب از جمله فعالیت‌هایی است که در گزارش معاون فرهنگی کانون به آن اشاره شد.
آدوسی از برپایی همایش کتاب‌خوانی، نقد تلفنی، انجمن‌های کتاب‌خوانی، طرح المپیاد کتاب‌خوانی، طرح کارگاه بلندخوانی و ویترین فروش به عنوان برخی از طرح‌های در دست اجرای این معاونت برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان یاد کرد.
مرتضی حیدری مشاور امور اقتصادی مدیرعامل و مدیر بازرگانی کانون نیز از اعطای تخفیف 30 درصدی به خریداران کتاب‌های کانون در هفته‌ی کتاب خبر داد و یادآور شد این درصد می‌تواند با خرید بیشتر مشتریان، تا 40 درصد نیز افزایش پیدا کند.
در این جلسه محسن فضلی مشاور فرهنگی مدیرعامل و مدیر کانون استان تهران نیز با اشاره به این‌که کانون در این استان دارای 100هزار عضو است نمونه‌ای از فعالیت‌های کانون در زمینه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را برای خبرنگاران تشریح کرد و گفت این فعالیت‌ها را می‌توان به کل کشور تعمیم داد.
وی یادآور شد در میان فعالیت‌های 40گانه‌ی مراکز کانون کمتر فعالیتی می‌توان پیدا کرد که به‌نحوی با کتاب و کتاب‌خوانی در ارتباط نباشد.
تقدیر از نویسندگان رمان‌، تجلیل از کودکان کتاب‌خوان در کانون استان تهران
«بهترین رمان نوجوان امروز از نگاه مخاطبان» عنوان برنامه‌ای بود که به منظور تجلیل از نویسندگان و هنرمندان حوزه‌ی هنر و ادبیات کودک و نوجوان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این مراسم از نویسندگان برترین رمان‌های منتشر شده توسط کانون - به انتخاب اعضای نوجوان مراکز کانون استان تهران - تقدیر ویژه به عمل آمد.
همچنین تجلیل از نویسندگان و هنرمندان برگزیده‌ی حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و رونمایی از کتاب‌های چاپ اول انتشارات کانون از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
مدیرعامل کانون دو سال پیش در هنگام آغاز اجرای طرح رمان نوجوان امروز وعده داده بود که به هر یک از نویسندگان یا هنرمندان دست‌اندرکار انتشار این کتاب‌ها که در جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف از این راه جوایزی کسب کنند، جایزه‌ای نیز از سوی کانون تعلق خواهد گرفت.
سیدصادق رضایی با حضور در این مراسم به وعده‌ی خود عمل کرد و جوایز این نویسندگان و هنرمندان را به آنان اهدا کرد.
انتخاب بهترین رمان نوجوان امروز از نگاه مخاطبان نیز فعالیتی بود که طی شش ماه توسط کانون استان تهران اجرا شد و در جریان آن 4هزار فرم نظرسنجی در اختیار اعضا قرار گرفت که با جمع‌بندی فرم‌ها، رمان‌های منتخب معرفی شد.
رمان‌های نوجوان امروز طی نزدیک به دو سال گذشته از سوی نوجوانان ایرانی مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است به نحوی که تنها رمان هستی اثر فرهاد حسن‌زاده به عنوان پرمخاطب‌ترین اثر این مجموعه بیش از 16 هزار بار توسط اعضای کانون به امانت گرفته شده است.
در همین حال هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران از اعضای کتاب‌خوان تمامی مراکز خود در جریان برگزاری جشن بزرگ تقدیر به عمل ‌آورد.
این ویژه برنامه روز 25 آبان با حضور نویسندگان، شاعران و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار ‌شد.
در این جشن از 311 عضو منتخب کتاب‌خوان در گروه‌های سنی مختلف از مراکز فرهنگی هنری استان تهران تقدیر ویژه به‌عمل آمد و این اعضا در کارگاه‌های آموزشی با حضور نویسندگان، شاعران و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان شرکت کردند و با این هنرمندان عرصه کودک و نوجوان از نزدیک آشنا شده و با آن‌ها به گفت‌وگو و تبادل نظر نشستند.
هم‌چنین از مراکز موفق کانون در امر ترویج و توسعه کتاب‌خوانی، برگزیدگان گزارمان نویسی در بخش استانی و کشوری، برگزیدگان طرح‌های موفق ترویج کتاب‌خوانی در بخش کشوری و برگزیدگان بخش طراحی پوستر جشنواره کتاب‌خوانی قدردانی شد.
در حاشیه این جشن نیز نمایشگاهی از آثار اعضا به مدت یک هفته برای علاقه‌مندان در نگارخانه آفتاب مرکز آفرینش‌ها برپا بود.
هم‌چنین به همین مناسبت برنامه دیگری نیز در مرکز فرهنگی ‌هنری شماره 41 کانون تهران با عنوان «کیک کتاب شیرین» مخصوص کودکان، نوجوانان و والدین برگزار شد.
در بخش دیگری نوجوانان کتاب‌هایی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
والدین کودکان و نوجوانان نیز کتاب «ماهی سرخ شده» را مطالعه و با حضور در این برنامه، با یک مشاور در خصوص ابعاد مختلف عاطفی، تربیتی و فرهنگی آن صحبت کردند.
اعضای برتر کتاب‌خوان نیز جوایز خود را در این مراسم دریافت و در پایان کیک بزرگی با نقش کتاب را بریدند و با آن جشن کتاب را برگزار کردند.
 
مروجان کتاب کانون به مدارس اصفهان رفتند
تعداد 900 عضو فعال کتاب‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با عنوان مروجان کتاب در مدارس حضور یافتند و کتاب‌های کانون را به دانش‌آموزان معرفی کردند.
کانون استان اصفهان همچنین به مناسبت بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها اجرا کرد.
بر همین اساس 17 مرکز فرهنگی، هنری کانون استان اصفهان به منظور آشنایی و تبادل تجربه اعضای این مراکز در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی همایش "دوست من کتاب" را در سطح استان برگزار کرد.
برگزاری جشن‌های شاد در تمامی مراکز کانون استان با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، اجرای برنامه‌های ویژه در سه سطح مربیان، اعضا و خانواده‌ها، نقد و بررسی رمان‌های نوجوان امروز توسط اعضا و مربیان و نشست تخصصی خانواده‌ها با حضور مدیر و کارشناسان کانون استان در خصوص شیوه‌های تشویق کودکان به مطالعه از دیگر برنامه‌های کانون اصفهان در بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی بود.
 
ثبت تجربیات خواندن خلاق در کانون استان گیلان
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برنامه‌های متنوعی به مناسبت بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تدارک دیدند تا از این راه مخاطبان خود را بیشتر با دنیای کتاب آشنا کنند.
برگزاری نمایشگاه کتاب و کارگاه فعالیت‌های مرتبط با خواندن از منظر پرورش تفکر، ثبت تجربیات خواندن خلاق، کارگاه تصویرگری خلاق، جشن کتاب، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون در مراکز فرهنگی هنری استان از جمله برنامه‌های هفته کتاب در مراکز کانون گیلان بود.
هم‌چنین مربیان کانون با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی همچون معرفی کتاب، قصه‌گویی، نمایش فیلم از کتاب‌های کانون، مسابقات حضوری، نقاشی، نجوم، کاردستی خلاق و دیگر برنامه‌ها تلاش کردند در این هفته کودکان و نوجوانان را با دنیای کتاب بیشتر انس دهند.
روزهای هفته کتاب از شنبه 20 آبان تا 27 آبان به ترتیب با عنوان‌های " قرآن، رسالت و ولایت"، "کتاب و خانواده"، "خادمان کتاب"، "کتاب و تعامل فرهنگی"، " اهدای کتاب"، "کتاب اساس دانش و بالندگی"، "کتاب و رسانه"،" کتاب، تحکیم ارزش ها و فرهنگ پایداری" نام‌گذاری شد.
در عین حال، شعار بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز "یادگار ماندگار" تعیین شد.
 
 
"میهمانی از سرزمین کتاب" در کانون آذربایجان شرقی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی دومین جشنواره استانی "میهمانی از سرزمین کتاب" را در هفته کتاب برگزار کرد.
برنامه‌های کانون استان در چهار بخش فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی و با هدف ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانان اجرا ‌شد.
برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، وبلاگ‌نویسی و گزارمان‌نویسی، معرفی کتاب و نشست‌های تخصصی نقد و بررسی رمان‌های نوجوان و نیز فعالیت‌های پژوهشی با موضوع روش مطالعه و معرفی فن‌آوری‌های نوین در صنعت چاپ و نشر دانش را می توان از جمله برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد.
برگزاری دومین جشنواره استانی «میهمانی از سرزمین کتاب» و برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی در مراکز کانون استان را از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود.
در خصوص افزایش میزان امانت کتاب در مراکز کانون بر اساس آمارهای موجود امانت کتاب در در شش ماهه اول سال 91 نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از رشد 25 درصدی برخوردار است.
هم‌اکنون در مراکز کانون استان بیش از 300 هزار جلد کتاب ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد که به صورت امانت در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.
 
معرفی اعضای کتابخوان مراکز کانون خراسان جنوبی در روزنامه‌ها
اعضای کتاب‌خوان مراکز فرهنگی ‌هنری کانون استان خراسان جنوبی در روزنامه‌های محلی این استان معرفی شدند.
برگزاری نشست تخصصی بررسی‌ دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در زمینه کتاب‌خوانی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های رمان نوجوان امروز و اهدای کتاب توسط کودکان به فرمانداران و شهرداران در سطح استان، از جمله برنامه‌های هفته کتاب کانون استان خراسان جنوبی بود.
هم‌چنین در این ایام صد کتاب با توجه به گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان توسط مربیان در 10 مدرسه و 100 کتاب دیگر نیز توسط 10 عضو کتاب‌خوان برتر در مدارس استان معرفی شد.
برپایی ایستگاه کتاب‌خوانی در شهر، نمایشگاه کتاب در مدارس و فعال‌سازی وبلاگ مراکز فرهنگی‌هنری ثابت استان با موضوع کتاب از دیگر برنامه‌های بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در کانون این استان بود.
تشویق و معرفی اعضای کتاب‌خوان فصل بهار و ارسال کارنامه دانایی برای والدین کتاب‌خوان‌ترین اعضا در فصل تابستان از ویژه برنامه‌های این هفته در کانون بیرجند بود.
هم‌چنین یک مدرسه فعال در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه شناسایی و تشویق شد و 10 دانش‌آموز کتاب‌خوان در یکی از مدارس نیز به عنوان کتاب‌خوان‌ترین دانش‌آموزان معرفی شدند.
 
همایش بزرگ کتاب‌خوانی در کانون همدان
کانون استان همدان، همایش بزرگ کتاب‌خوانی را با برگزاری نمایشگاهی از آثار مسابقه خانه عروسک‌ها برگزار کرد.
در این نمایشگاه آثاری از مسابقه خانه عروسک‌ها با موضوع تصویرسازی و ماکت‌سازی از شخصیت داستانی کتاب‌های مراکز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
آثار قابل ارایه در این نمایشگاه در طول سال جاری توسط مربیان کانون در کلاس‌های هنری با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب انجام شده که در جریان برگزاری جشن بزرگ کتاب با حضور اعضای منتخب کتاب‌خوان برگزار ‌شد.
تقدیر از اعضای کتاب‌خوان برتر و مربیان - که در طرح توسعه کتاب‌خوانی از لحاظ کمی و کیفی فعالیت داشتند از دیگر برنامه‌های همایش بزرگ کتاب‌خوانی بود
همایش بزرگ کتاب‌خوانی روز 24 آبان‌، با حضور اعضای کتاب‌خوان، کتاب‌داران فعال، مربیان و جمعی از مسوولان فرهنگی استان در مرکز شماره 3 کانون همدان برگزار شد.
در این همایش، تعدادی از اعضای مراکز کانون خود را به شکل یکی از شخصیت‌های مورد علاقه کتابی که خوانده ‌بودند در آورده  و راجع به آن کتاب و شخصیت مورد نظر صحبت کردند.
 
نشان نقره‌ای و طلایی به اعضای کتاب‌خوان کانون یزد
به اعضای کتاب‌خوان مراکز فرهنگی ‌هنری کانون استان یزد، نشان نقره‌ای و طلایی اهدا شد.
برپایی نمایشگاه عکس با موضوع "من کتاب"، آماده‌سازی گروه سرود با موضوع کتاب، تصویرگری کتاب‌های بدون تصویر و معرفی کتاب به شیوه نمایش خلاق و بازی، از جمله برنامه‌های هفته کتاب کانون استان یزد در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
افتتاح نمایشگاه کتاب در مدارس اطراف مراکز کانون، اجرای برنامه‌های قصه‌گویی، شعرخوانی و بازدید از نمایشگاه آثار اعضا از دیگر برنامه‌های کانون استان در این ایام بود.
برگزاری همایش کتاب‌خوانی با حضور اعضا و والدین آن‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع، ایجاد وبلاگ کتاب و کتاب‌خوانی اعضا، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع "خاطرات خوب من با کتاب" نقد رمان‌های نوجوان، برگزاری جشن کتاب و اجرای تاتر عروسکی با موضوع کتاب نیز در این هفته اجرا شد.
 
انجمن‌ کتاب‌خوانان نوجوان در بوشهر تشکیل ‌شد
هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب در تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر انجمن ‌کتاب‌خوانان نوجوان تشکیل شد.
جشن بزرگ کتاب با اجرای برنامه‌هایی هم‌چون تقدیر از اعضای کتاب‌خوان فعال، تقدیر از مربیان فعال در اجرای فعالیت‌های کتاب محور، بحث کتاب، معرفی کتاب و امانت کتاب، نمایش خلاق با موضوع کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان کدام "کتاب را بیشتر دوست داری؟ بیا برای‌مان معرفی کن" در مراکز فرهنگی هنری کانون بوشهر برگزار ‌شد.
بر همین اساس، نقد و بررسی 10 عنوان رمان نوجوان امروز، کتاب‌سازی کودکان و نوجوانان، نمایشگاه برترین‌های کتاب‌سازی و خلاصه‌نویسی کتاب‌های کودک و نوجوان از جمله این برنامه‌ها بود.
در عین حال، روخوانی کتاب، برگزاری مسابقه پوسترسازی از معرفی کتاب توسط مربیان مراکز استان و برپایی نمایشگاهی از برترین‌های پوستر کتاب از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این استان بود.
اجرای طرح رالی کتاب‌ها با عنوان جستجو برای پاسخ یک چیستان از جمله برنامه‌هایی بود که کانون استان بوشهر برای هفته کتاب آماده کرده بود.
 
گذر از هفت خوان کتاب در کانون خوزستان
مراکز فرهنگی، هنری کانون خوزستان، برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان را اجرا کردند.
این مراکز ویژه برنامه‌هایی مانند برپایی نمایشگاه کتاب و سرگرمی‌های سازنده، معرفی تازه‌های کتاب کانون در سال 91، معرفی پُرخواننده‌ترین کتاب و اعضای کتاب‌خوان در تابستان 91، اجرای نمایش‌های خلاق، برگزاری بحث و نقد کتاب، برپایی ایستگاه‌های ادبی و نقاشی با موضوع کتاب، شعرخوانی، اجرای سرود، دعوت از مدارس و دانش‌آموزان و معرفی شخصیت نویسندگان حوزه کودک را در این هفته به اجرا درآوردند.
بر همین اساس اعضای مراکز فرهنگی‌، هنری کانون بندر امام با ساخت و برپایی نشریه دیواری‌هایی با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی» به استقبال هفته کتاب رفتند.
نمایشگاه نشریه دیواری «کتاب و کتاب‌خوانی» از به همت کودکان و نوجوانان دختر و پسر عضو این مرکز برپا ‌شد و این اعضا کتاب‌های کم‌خواننده را به دوستانشان معرفی کردند.
بر این اساس مسابقه کتاب‌خوانی «هفت خوان کتاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، اجرای شیوه‌ای جدید در معرفی کتاب، بالا بردن میزان امانت کتاب، ایجاد فضای رقابت سالم در بین کودکان و نوجوانان و گسترش دایره واژگانی بچه‌ها برگزار شد.
شیوه‌ی اجرای این مسابقه این‌گونه بود که مسابقه دارای هفت خوان یا همان هفت مرحله (شنا در رودخانه، عبور از سیم خاردار، دوی با مانع، فتح صخره، عبور از پله‌های طنابی، فتح قلعه و سفر با بالون) بود که شرکت کنندگان تمام گروه سنی برای پیروز شدن باید تمامی مراحل را پشت سر می‌گذاشتند.
شرکت کنندگان این گروه در این ره‌گذر با هفت استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان رضوی آشنا می‌شدند و در پایان هر خوان، از مطالب آن استان یک آزمون به صورت گروهی برگزار می‌شد.
 
نمایش کتاب فیلم برای کودکان و نوجوانان در کهگیلویه و بویراحمد
معرفی کتاب، قصه‌گویی و نمایش کتاب فیلم‌ از جمله فعالیت‌هایی است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد، در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای اعضای کانون، اجرا کردند.
اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی همچون نمایشگاه کتاب و برگزاری طرح یک داستان یک نقاشی، ثبت‌نام رایگان دانش‌آموزان در مراکز کانون، کارگاه معرفی کتاب، اهدای کارت پستال با موضوع کتاب‌خوانی، از جمله برنامه‌های هفته کتاب در کانون کهگیلویه و بویراحمد است.
تقدیر از کتاب‌خوان‌های برتر در مراکز، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع بهترین دوست من، جشن کتاب، برپایی فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون در 10 مرکز فرهنگی هنری استان، مسابقات حضوری، نقاشی، ماکت‌سازی، کاردستی خلاق با موضوع کتاب و برنامه‌های دیگر در این هفت، کودکان و نوجوانان را با دنیای کتاب بیشتر انس داد.
 
آشنایی اعضا با چیدمان کتاب در کانون مازندران
هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب، مراکز فرهنگی، هنری کانون مازندران، فعالیت‌های فرهنگی را با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان، اجرا کردند.
در این ایام، کانون استان مازندران با هدف ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی از اعضای کتاب‌خوان برتر تقدیر کرده و برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، سرگرمی و پخش فیلم با محوریت کتاب برای کودکان و نوجوانان برگزارکرد.
هم‌چنین در این هفته، کتاب‌سازی و تصویرسازی آن توسط اعضای مراکز، اجرای نمایش خلاق با موضوع کتاب، اجرای مسابقه نقاشی بر اساس تصویرگری قصه، برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز و دعوت از مدارس برای بازدید از این نمایشگاه، پیش‌بینی شده بود.
برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی با موضوع کتاب و مطالعه، برگزاری مسابقه قصه‌گویی، معرفی نویسنده‌ها و معرفی کتاب‌های ویژه‌ی گروه‌های سنی مختلف، معرفی انتشارات کانون پرورش فکری و معرفی کتاب‌هایی که کانون منتشر کرده است؛ برگزاری کارگاه خوشنویسی با موضوع کتاب و کتاب خوانی، انتخاب بهترین جمله اعضا، از کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌اند از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار شد.
همچنین نقد کتاب‌های کانون با حضور کارشناس، مربیان ادبی و اعضا، دعوت از مدارس روستا جهت بازدید از کتاب‌خانه‌های سیار و ثابت، مسابقه حفظ شعر در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی، از دیگر برنامه‌هایی بود که در بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در کانون این استان اجرا ‌شد.
 
برگزاری جشن‌ها و همایش‌های بزرگ کتاب‌خوانی در استان اردبیل
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برنامه‌های متنوعی را به مناسبت هفته کتاب اجرا کردند.
معرفی کتاب‌های پرخواننده، مسابقه‌های متنوع همانند روخوانی کتاب، مشاعره، ادبی، هنری و فرهنگی، تقدیر از خادمان کتاب و کتاب‌خوانان برتر، اهدای کتاب به اعضا و میهمانان، برگزاری جشن‌های مختلف با همکاری نهادهای هم‌سو در کانون و سایر ارگان‌های فرهنگی، دعوت از والدین اعضا برای حضور در همایش‌ها و تقدیر از آن‌ها به خاطر مشارکت در ترغیب کودکان به مطالعه، نمایش فیلم، نشریه‌نگاری، برگزاری نمایشگاه کتاب در تمام مراکز استان، کتاب‌سازی، تهیه بروشور، چاپ بنر و پلاکارد، برگزاری جلسات بحث و نقد کتاب و.. از جمله برنامه‌های مراکز استان اردبیل این روزها بود.
دیدار با امام جمعه، فرماندار و مسوولان شهرستان‌ها و دعوت از آن‌ها جهت حضور در مراسم مراکز، بازدید از کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان‌ها، اجرای سرود، دعوت از نویسندگان بومی برای حضور در مراکز و آشنایی اعضا با آن‌ها، کارت پستال‌سازی، ساخت تابلو کتاب، راه‌اندازی نشریه الکترونیکی یار مهربان، نوشتن زیباترین متن و جمله در مورد کتاب، بازدید از چاپ‌خانه و آشنایی با روند چاپ کتاب، حضور در مدارس برای معرفی کتاب به دانش‌آموزان و جشن بزرگ مراکز پنج‌گانه اردبیل از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری استان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.
در همین حال به مناسبت هفته کتاب همایش مشترکی با همکاری کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد و مراکز فرهنگی، هنری 1 و 2 کانون این شهرستان برگزار و در پایان همایش به کتاب‌خوانان برتر هدایایی از سوی کانون اهدا شد.
روخوانی کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی، طرح سوال، عکاسی با موضوع کتاب بهترین دوست من، پخش فیلم، خلاصه‌نویسی و تصویرگری، بازی، نوشتن نامه‌ای به کتاب، نوشتن خاطراتی از خرید کتاب و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این همایش بود.
جشن بزرگ هفته کتاب مراکز کانون بیله سوار و جعفرآباد نیز با همکاری آموزش و پرورش و کتاب‌خانه عمومی برگزار شد که روخوانی کتاب با شیوه‌ای ابتکاری و جذاب از مهم‌ترین برنامه‌های آن به شمار می‌رفت.
 
انتشار 5 عنوان کتاب از قصه‌های بومی و محلی فارس
بخشی از قصه‌های بومی و محلی استان فارس در قالب 5 عنوان کتاب جدید توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس منتشر و در آیین ویژه‌ای رونمایی شد.
گردآوری این قصه‌ها حاصل سفرهای شهر به شهر و روستا به روستای مربیان کانون این استان از سال 1389 است که طی آن 196 عنوان قصه از مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها ضبط و جمع‌آوری شد.
در این میان گروهی از کارشناسان قصه‌گویی و ادبیات بومی و محلی استان این قصه‌ها را بررسی کردند در پایان 12 اثر برای چاپ آماده شد.
مجتبی حق‌پرست در آیین رونمایی از این آثار که هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شیراز برگزار شد خاطرنشان کرد که 3 قصه‌ی دیگر بومی فارس نیز در قالب طرح سیمرغ کانون (جمع‌آوری قصه‌های بومی و محلی کشور) منتشر خواهد شد.
"عاقبت‌اندیش" با بازنویسی فاطمه ایلی و تصویرگری الهه پایمرد، "نذر فرزند" با بازنویسی زهرا ایزدی و تصویرگری سارا صالحی و "خارکن و درویش" با بازنویسی بتول فرجودی و تصویرگری منصوره تقوی فرد، از جمله کتاب‌هایی بودند که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد.
همچنین بازنویسی کتاب "وزیر دانا" را مریم حسین‌زاده و تصویرگری آن را سارا رضایی انجام داده است و کتاب "علیقلی الکی سوار" نیز با بازنویسی آرزو حقیقی و تصویرگری فاطمه رنجبر در همین آیین رونمایی شد.
مدیر کانون فارس در ادامه گفت: این 5 قصه‌ی بومی فارس به منظور ارتقای فرهنگ بومی استان - که قرن‌هاست سینه به سینه منتقل شده و امروزه متاسفانه رو به فراموشی می‌رود - منتشر شده است.
 
همایش توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کانون ایلام
این همایش بخشی از برنامه‌های بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کانون استان ایلام بود.
در همین حال به همین مناسبت 18 برنامه فرهنگی ادبی هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام برگزار شد.
طی مراسمی با حضور اعضا، مربیان و مسوولان کانون استان از اعضای موفق در فعالیت کتاب‌خوانی و بهترین کتاب‌خوانان مراکز با اهدای جوایزی تجلیل شد.
هم‌چنین مربیانی که شیوه‌های برتر و تازه‌ای را در فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در طول سال به کار برده بودند به عنوان بانیان شیوه‌های برتر کتاب‌خوانی همراه با اعضای کتاب‌خوان مورد تقدیر قرار گرفتند.
نشست تخصصی نقد کتاب کودک، راه اندازی وبلاگ‌های کتاب‌خوانی، یک فیلم یک کتاب، «تحلیل فیلم‌های هشتاد روز هشتاد فیلم»، مسابقه بازآفرینی و بازنویسی متون کهن، نشست مربیان شرکت کننده در مسابقه گزارمان‌نویسی با داوران گزارمان استانی، کارگاه شیوه‌های خلاق ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتاب، معرفی کتاب‌های پرخواننده، کارگاه بهترین دوست، تصویرسازی کتاب، گردآوری قصه‌ها و مثل‌های ایلامی، مسابقه ادبی حرف‌هایم با کتاب، اهدای کارت ویژه به کتاب‌خوان‌های برتر مراکز، مسابقه خلاصه‌نویسی کتاب‌، امانت کتاب به مدارس از جمله برنامه‌های فرهنگی ادبی هنری شاخصی بود که در مراکز کانون ایلام به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به اجرا درآمد.
 

گزارش از: احمد پیروزمند کارشناس روابط عمومی