جشنواره کتاب کودک و نوجوان به برترین‌ها جایزه داد

پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان از برگزیدگان خود با اهدای ۵ مداد پرنده، لوح زرین، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و کارت هدیه نقدی تجلیل کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این آیین که روز ۲۵ دی برگزار شد از برترین کتاب‌های منتشر شده در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در رشته‌های "شعر"، "داستان تالیف"، "داستان ترجمه"، "علمی و آموزشی"، "دینی"، "زندگی‌نامه"، "بازنویسی" و "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" تقدیر شد.
مداد پرنده مهم‌ترین جایزه‌ی جشنواره کتاب کودک و نوجوان است که امسال به پنج برگزیده اهدا شده است.
داوران پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان در مجموع ۱۳۶۵ کتاب را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد ۴۹۹ کتاب به نوجوانان و ۸۶۶ کتاب به کودکان و خردسالان اختصاص داشت.
بر این اساس هیأت داوران بخش "علمی و آموزشی" شامل محمود سالک، مرتضی مجدفر و مجید جلالی‌نیا در رده‌ی نوجوان بخش تألیف، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را به کتاب "پستانداران ایران (گربه‌سانان)" اثر علی گلشن، به‌دلیل تلاش ویژه برای تلفیق هنر عکاسی و حیات‌وحش ایران با ادبیات و فرهنگ ملی در معرفی یک گروه پستانداران و... از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داد.
همچنین هیأت داوری در رده‌ی نوجوان ترجمه همین بخش، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را به‌دلیل تولید و ترجمه بیش از پنجاه عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان در دو سال اخیر و حجم چشمگیر آثارش که برخی از آن‌ها در جشنواره‌های مختلف مانند جایزه‌ی کتاب فصل وزارت ارشاد، کتاب سال کودک و نوجوان قم، کتاب سال استان آذربایجان شرقی جزو کتاب‌های برگزیده یا نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی بوده‌اند، به "مجید عمیق" اهدا کرد.
بر این اساس، در بخش "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" هیات داوران متشکل از ابراهیم حقیقی، علی‌رضا گلدوزیان و شاپور حاتمی در حوزه تصویرگری رده‌ی کودک و خردسال، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را برای کتاب‌های "چرخ چرخ بچرخان" و "خودت پیدا کن!"، از انتشارات کانون، به دلیل تصویرسازی و شیوه خاص تولید خلاقانه در جهت کشف، رشد تفکر کودک و نو بودن شیوه رفتار در کتاب‌های کودک، به سمانه قاسمی اختصاص دادند.
در عین حال در بخش طراحی گرافیک رده‌ی نوجوان، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی به‌دلیل انسجام و یک‌پارچگی طراحانه‌ی مجموعه آثارش، از ابتدا تا تولید کتاب و برخورد هوشمندانه خارج از کلیشه‌های رایج، به کوروش پارسانژاد تعلق گرفت.
همچنین هیأت داوران در بخش تصویرگری نوجوان، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه شصت میلیون ریالی را به کتاب "خط اوّل" (مجموعه داستان‌های تصویری دفاع مقدس)، کار حسن روح‌الامینی، میثم برزا و فرهاد مفّوز، به‌دلیل ایجاد تصاویر منسجم، خلاقانه، پرتحرک و پویا که لازمه شیوه‌های تصویرگری استریپ (تصویرهای روایت‌مند سینمایی و احساس برانگیز) با موضوع دفاع مقدس - که تاکنون به آن بسیار اندک پرداخته شده است - از مؤسسه فرهنگی هنری سلوک افلاکیان اهدا کرد.
علاوه بر این ۵ مداد پرنده، هیأت داوران بخش "شعر" این جشنواره افسانه شعبان‌نژاد، و اسداله شعبانی در رده کودک و خردسال لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "میومیو... تشکر!" سروده‌ی مریم هاشم‌پور از انتشارات کانون اختصاص داد.
همچنین در این بخش، کتاب‌ "فقط یک بستنی قیفی" سروده‌ی الهام حسینی‌زاوه از انتشارات به‌نشر شایسته دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی شد.
در بخش "شعر" نوجوان هیأت داوران لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "تا کجای آسمان؟" سروده‌ی جعفر ابراهیمی(شاهد) از انتشارات کانون اهدا کرد.
 بر همین اساس در بخش "داستان تألیف" رده کودک و خردسال هیأت داوران متشکل از مصطفی خرامان، جعفر توزنده‌جانی و افسانه شعبان‌نژاد در بخش داستان کوتاه ضمن تقدیر از مؤلف کتاب "دیگر در خانه‌ی پسرک هفت صندلی بود" اثر احمدرضا احمدی به‌دلیل ایجاز در بیان و مضمون کتاب از انتشارات چشمه، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "دیو سیاهِ دُم به سر" اثر طاهره ایبد، به‌دلیل زبان کودکانه، استفاده و بهره‌گیری درست از افسانه، از انتشارات امیرکبیر اهدا کرد.
هیأت داوران همچنین در بخش رمان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "روبی" اثر حدیث لزرغلامی، به‌دلیل شخصیت‌پردازی مناسب، زبان و نثر شیوا و همچنین تلاش در خلق رمانی که حداقلی از معیارهای یک رمان کودک را داشته باشد، از انتشارات افق تقدیم کرد.
داوران بخش نوجوان "داستان تألیف" شامل ابراهیم‌ زاهدی‌مطلق، حسین فتاحی و معصومه انصاریان در بخش داستان کوتاه، کتاب داستان "نقطه سر راهی" اثر فریاد شیری، از انتشارات پیدایش را شایسته دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی شناخت.
همچنین ضمن تقدیر از مؤلف کتاب "آدم اینجوری" اثر محمدرفیع ضیایی، از انتشارات کتاب چرخ و فلک، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه داستان "به آینه نگاه نمی‌کنم" اثر مژگان کلهر، از انتشارات پیدایش اهدا کرد.
داوران همچنین در بخش رمان "داستان تألیف" لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "حتی یک دقیقه کافی‌ است"، به‌دلیل روایت ساده و جذاب از انتشارات کانون تقدیم کردند.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب "فصل پنجم، سکوت" اثر محمدرضا بایرامی، به‌دلیل تکنیک قوی و موضوع ملی از انتشارات کانون تعلق گرفت.
حمیدرضا شاه‌آبادی‌فراهانی دبیر مجموعه "رمان نوجوان امروز" نیز لوح تقدیر و کارت هدیه ده میلیون ریالی را به‌دلیل تلاش صادقانه و پیگیر، دریافت کرد.
در عین حال، داوران بخش "داستان ترجمه" شهرام اقبال‌زاده، مجید عمیق و محمد قصّاع در رده کودک و خردسال لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "جادوگر بیکار" ترجمه‌ی مهناز صدری، به‌دلیل روایت‌های جذاب و تفکر برانگیز، نوع نگاه خلاق و نوآورانه به روایت، همراه با درگیر کردن خواننده با متن، در کنار تصاویر زیبا از انتشارات کانون تقدیم کرد.
در رده نوجوان این بخش هیأت داوران لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "اختراع هوگوکابره" ترجمه‌ی رضی هیرمندی، به‌دلیل قالب و ترکیبی نوآورانه و عاطفی از انتشارات افق اختصاص داد.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به صورت مشترک به کتاب‌های "تابستان زاغچه" ترجمه‌ی شهلا انتظاریان، به‌دلیل کشش داستانی همراه با روانشناسی تربیتی و فلسفی عرفانی از انتشارات قطره و "دردسرساز" ترجمه‌ی پروین علی‌پور، به‌دلیل پرداختی پرماجرا و عاطفی همراه با بینش‌های ضدجنگ، صلح‌طلبانه، نقادانه و ضد سلطه‌طلبی از نشر چشمه تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش، در  بخش "علمی و آموزشی" علاوه بر اختصاص یافتن دو مداد پرنده، هیأت داوران در رده‌ی کودک و خردسال تألیف، لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "دایره‌المعارف شغل‌ها" اثر احسان کاتبی، از انتشارات محراب قلم تقدیم کرد.
در عین حال در بخش ترجمه، هیأت داوری مجموعه ۴ جلدی "بازی با علم" ترجمه‌ی شهلا انتظاریان، از انتشارات کانون را شایسته دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی شناخت.
همچنین در رده‌ی نوجوان بخش تألیف علمی و آموزشی، هیأت داوران لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "کاغذهای دست‌ساز" اثر علی پزشک، از انتشارات کانون اختصاص داد.
بر همین اساس در این بخش کتاب "دنیای عروسک‌ها" اثر عبدالله علیمراد، از انتشارات کانون موفق به دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی شد.
در ترجمه همین بخش، هیأت داوران لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "۱۰۰۱ اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما" از انتشارات طلایی، به‌دلیل پرداختن به نقش و سهم مسلمانان در تمدن جدید و پیشرفت علم و ترجمه خوب و کتاب‌آرایی مناسب به کاظم طلایی مدیر تولید کتاب، تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش، در بخش "دینی" داوران متشکل از سیدعلی‌محمد رفیعی، مهدی کاموس و محسن هجری در رده‌ی "داستان مذهبی کودک"، لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به مجموعه "قصه‌های عاشورایی" اثر فریبا کلهر، از انتشارات قدیانی اهدا کردند.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب "ماهک و پرنده‌ها" اثر حسین زاهدی نامقی، از انتشارات کانون تعلق گرفت.
در رده‌ی "داستان مذهبی نوجوان" هیأت داوران هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانستند.
در عین حال در رده‌ی "ادبیات مذهبی نوجوان" هیأت داوران ضمن تقدیر از مؤلف کتاب "دزد آتش"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "میان ما و خدا" اثر سعید روح‌افزا، از انتشارات کانون اختصاص داد.
بر همین اساس در بخش "زندگی‌نامه" داوران شامل مصطفی خرامان، حسین بکایی و حبیب یوسف‌زاده، لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "در راه که می‌آمدی، سحر را ندیدی" اثر زهرا زواریان، به‌دلیل استفاده‌ی خوب از عناصر داستان برای بیان نکات برجسته‌ی زندگی یک فرد و نیز آشکارسازی نکاتی مهم از تاریخ مبارزات زنان در انقلاب اسلامی سال ۵۷، از انتشارات شاهد تقدیم ‌کردند.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب‌ "چلچراغی در تاریکی" اثر هادی سیف، به‌دلیل پرداختی زیبا، روشمند و بی‌طرفانه به زندگی یکی از نوادر هنر نقاشی و مجسمه‌سازی معاصر ایران و نیز برجسته‌سازی الگو و ارزندگی، افکار، آمال و اهداف بلند و والای یک هنرمند واقعی ایرانی از انتشارات کانون تعلق گرفت.
در همین حال در بخش "بازنویسی" گروه داوری بابک نیک‌طلب، هادی خورشاهیان و مهدی میرکیایی هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
هیأت داوران همچنین در بخش "بازنویسی" نوجوان ضمن قدردانی و تشکر از کتاب "آرش" اثر مرجان فولادوند، از انتشارات افق، هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه اعلام نکرد.
بر این اساس در "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" علاوه بر ۳ مداد پرنده‌ای که داوران در این بخش اهدا کردند در رده‌ی کودک و خردسال حوزه کتاب‌سازی، لوح تقدیر و کارت هدیه ده میلیون ریالی به طور مشترک به انتشارات چکه و شهر قلم برای چاپ مجموعه "ترانه‌بازی"، "مجموعه خدا جونم" و کتاب "دلم یه گنجشک داره"، به‌دلیل پرداختن به شیوه‌ صحافی ماندگار برای کودک و پیچیده بودن صحافی در اجرا تعلق گرفت.
همچنین مدیر پروژه کتاب‌های "مرغک کانون"، زهره پریرخ به‌دلیل نوجویی و خلاقیت در تولید کتاب‌های تازه، شایسته دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی شناخته شد.
هیأت داوران در بخش طراحی گرافیک کودک و خردسال، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه ۳ جلدی شعر "دست بزنم...؟!" کار حبیب ایلون، به‌دلیل طراحی یک پارچه بصری در تمام مجموعه و استفاده از رنگ و ترکیب درست رنگی برای گروه سنی کودک و خردسال، صفحه‌آرایی مناسب محتوای کتاب و همخوان بودن صفحه‌آرایی با آثار تصویرگر از انتشارات سوره مهر اهدا کرد.
در عین حال در بخش طراحی جلد، داوران ضمن تقدیر از کیانوش غریب‌پور برای کتاب "هیچ هیچ هیچانه"، رضا زوّاری برای کتاب "خیال صورتی" و راشین خیریه برای کتاب "موج‌های دریا یک بطری را به طرف ساحل آوردند"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه "قصه‌های تصویری از بوستان"، کار بهزاد غریب‌پور، به‌دلیل طراحی موفق یونیفرم مجموعه، انتخاب درست رنگ‌ها بر اساس تصویرسازی‌ها، پرداختن درست به پشت جلد و هماهنگی با طراحی درون کتاب از انتشارات قدیانی اختصاص داد.
در حوزه تصویرگری کودک، هیأت داوران ضمن تقدیر از مهکامه شعبانی برای کتاب "دیو سیاه دم به سر"، سحر بردایی برای کتاب "فیل کوچولو چه کار می‌کنی؟"، راشین خیریه برای کتاب "موج‌های دریا یک بطری را به طرف ساحل آوردند"، عاطفه ملکی‌جو برای "مجموعه قصه‌های مسجد" و میترا عبداللهی برای کتاب "با تو سخن گفتن"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه‌ی "قصه‌های شیرین از زندگی پیامبر جلد ۵ تا ۸" و "رنگ چشم‌های صبا"، از انتشارات بوستان کتاب قم، "دختری به نام هلهله"، از انتشارات قدیانی و "میومیو... تشکّر!"، از انتشارات کانون ، به‌دلیل استفاده مناسب از فرم و رنگ، برخورد خلاقانه در تصویر و صداقت بیان در جهت محتوا به حسن موسوی تقدیم ‌کرد.
در بخش کتاب‌سازی نوجوان، هیأت داوران یادآور ‌شد با توجه به فرآیند درست در تولید کتاب که شامل تمام موضوع‌هایی است که در این جشنواره به آنان پرداخته و داوری شده و جوایزی هم به آن‌ها تعلق گرفته است؛ می‌بایست در پایان، کار خود را در قالب کتابی نفیس، قابل اعتنا در اختیار مخاطب قرار دهد. در پایان این چرخه، حضور ناشران آگاه که به کیفیت نهایی چاپ و صحافی اهمیت درخور می‌دهند؛ مورد توجه است و با این نگاه لوح تقدیر و کارت هدیه پنج میلیون ریالی را به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سروش و طلایی اختصاص داد.
بر همین اساس در بخش طراحی گرافیک نوجوان، گروه داوری ضمن تقدیر از محمود حسینی برای کتاب "رفاقت با سازهای ایرانی" و کیانوش غریب‌پور برای کتاب "آرش"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به "مجموعه‌ی آشنایی با متون کهن"، کار کامران مهرزاده، به‌دلیل رفتار نوجویانه، متفاوت، حفظ مناسب شکل و رنگ‌ با تصویرسازی‌ها، صفحه‌آرایی در انتخاب قلم مناسب و شیوه‌ی نوجویانه در ترکیب متن در صفحه از انتشارات کانون اهدا کرد.
همچنین در بخش طراحی جلد هیأت داوران ضمن تقدیر از پژمان رحیمی‌زاده برای مجموعه "رمان نوجوان امروز" و محمود حسینی برای کتاب "رفاقت با سازهای ایرانی"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را برای "مجموعه رمان نوجوان"، از انتشارات افق و "۱۰۰ دانشمند ایران و اسلام"، از نشر طلایی، به‌دلیل طراحی یک‌پارچه مناسب یونیفرم و تناسب طراحی جلد با محتوای کتاب، به کیانوش غریب‌پور اختصاص دادند.
هیأت داوران در بخش تصویرگری ضمن تقدیر از حسن موسوی، پژمان رحیمی‌زاده و الهه طاهریان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "شاهزاده بابِل"، کار پیمان رحیمی‌زاده، به‌دلیل برقراری درست ارتباط متن با تصویر، تصویرهای پرکار، توجه ویژه و پردازش تصویری و ایجاد فضاسازی اسطوره افسانه‌ای از مؤسسه فرهنگی منادی تربیت اختصاص داد.
مراسم اهدای جوایز جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان با پخش نماهنگی از شهید بهنام محمدی و تجلیل از خانواده این شهید، سخنرانی سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون و جواد محقق دبیر جشنواره همراه بود.