جشنواره کتاب کودک و نوجوان سالانه برگزار خواهد شد

جشنواره کتاب کودک و نوجوان از سال 1392 با تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان برگزار کننده و ناشران، مولفان، مترجمان و نویسندگان به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون ، سید صادق رضایی مدیر عامل کانون در مراسم اهدای جوایز پانزدهمین دوره جشنواره کتاب کودک و نوجوان با اعلام این مطلب گفت: با توجه به آمار خوب کتاب‌هایی که دبیرخانه این دوره از جشنواره برای بررسی اعلام کرد، این امکان وجود دارد که از طریق تعامل بیشتر میان کانون و ناشران و مولفان، بتوانیم جشنواره کتاب کودک و نوجوان را سالانه برگزار کنیم. و من امیدوارم دبیرخانه جشنواره با برنامه‌ریزی‌های لازم بتواند زمینه‌ای فراهم آورد تا در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تابستان سال 1392 شاهد برپایی دوره بعدی این جشنواره در کشور باشیم.
مدیرعامل کانون با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور تاکید کرد: باید تلاش در این حوزه را به گونه‌ای وسعت بخشید که در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بتوان اعضای کتاب‌خوان، ناشر، مولف، شاعر، نویسنده و حتی توزیع‌کنندگان کتاب را هم در این جشنواره مورد توجه قرار داد و در این ارتباط لازم است تا تمامی سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی مشارکت کنند تا این برنامه که جای آن در کانون است، به صورت سالانه برگزار شود.
رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از حضور میلیونی مخاطبان کتاب و کتاب‌خوانی حوزه کودک و نوجوان در کشور یاد کرد و افزود: باید همگان دست به دست هم بدهیم و به گونه‌ای برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوان در کنار این جشنواره فعالیت‌های دیگری همچون برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب را هم مدنظر قرار داد و از فعالان  ادبیات کودک و نوجوان نیز تقدیر کرد.
برگزاری نشست‌های تخصصی، میزگردها، نیازسنجی مخاطبان و حضور دانشگاهیان در این عرصه از جمله برنامه‌های پیشنهادی مدیرعامل کانون در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان بود که در پانزدهمین دوره جشنواره کتاب به آن پرداخته شد.
سید صادق رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه امروز طرح رمان نوجوان در کانون و وضعیت آن در میان مخاطبان پرداخت و تاکید کرد: امروز عدد نویسندگان این رمان‌ها از 105 گذشته و ما بیش از 50 عنوان کتاب را پیش روی مخاطبان خود قرار داده‌ایم و تلاش ما بر این باید باشد تا نیازهای مخاطبان را فهمیده و بر اساس فضا و زبان امروز آنان در این مسیر رو به جلو گام برداریم.
وی به سایر برنامه‌های کانون در حوزه نشر به‌ویژه موضوع انتشار نمایش‌نامه و مجموعه‌های شعر نوجوان اشاره کرد و با یادآوری برگزاری جلسه‌های پروژه شعر نوجوان امروز در بهمن ماه امسال، از ارتباط صمیمانه کانون با جامعه هنرمندان و نویسندگان یاد کرد و گفت: مخاطبان کودک و نوجوان به خوبی با آثار و رمان‌های ارایه شده توسط نویسندگان در ابعاد علمی، تخیلی، فانتزی و غیره ارتباط برقرار کرده‌اند که شما خود در این‌باره فراوان از زبان آنان شنیده‌اید.
مدیرعامل کانون بخش دیگری از صحبت‌های خود را به موضوع قانون کپی رایت اختصاص داد و افزود: انتظار اول ما از مجلس شورای اسلامی این است که قانون کپی رایت را تصویب کنند چرا که امروز در کشور ما ترجمه بر تالیف غلبه دارد و این مطالبه‌ی جامعه هنری کشور و کانون است و ما در این زمینه احساس خطر می‌کنیم، چرا که شعرا و نویسندگان ما در این ارتباط متضرر می‌شوند.
وی در همین خصوص به جایگاه کانون در عرصه نشر پرداخت و گفت: وضعیت کانون در حوزه تالیف و ترجمه 80 به 20 است در حالی که بیش از 60 درصد حوزه نشر کودک و نوجوان در کشور را ترجمه پر کرده است و این ایراد به ادبیات، شاعران و نویسندگان ما برنمی‌گردد و آن را نباید به حساب کم‌کاری آنان گذاشت. برای رفع این معضل نیازمند یک خرد جمعی هستیم و قانون در این مورد باید به کمک بیاید.
رضایی هم‌چنین در ارتباط با راه‌های ترویج و توسعه کتاب و کتاب‌خوانی به توجه همگانی اشاره کرد و یادآور شد: کودکان و نوجوانان از دیگر اقشار جامعه کتاب خوان تر هستند و ما در کانون با بچه‌هایی روبرو هستیم که بیش از 1000 عنوان کتاب را مطالعه کرده‌اند.
وی لذت کتاب و کتاب‌خوانی در نزد کودکان و نوجوانان را امری مهم دانست و افزود: ما با بچه‌هایی روبرو هستیم که گاهی یک کتاب را برای 10 مرتبه و یا بیشتر می‌خوانند و هر بار نیز از این مطالعه لذت می برند و این توجه آنان به کتاب است که رسالت مطبوعات، صداوسیما و دیگر رسانه ها در کشور را دوچندان می کند تا در برنامه‌های خود به کتاب و کتاب‌خوانی بیش از پیش توجه نشان بدهند. 
پیش از سخنان سیدصادق رضایی، جواد محقق دبیر پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حاضران در این برنامه سخن گفت.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به شیوه‌های برخورد و استقبال ناشران از این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه بسیاری از ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان، پس از دریافت فراخوان به دعوت دبیرخانه پاسخ مثبت دادند و آثار چاپ شده‌ی خود را برای ما فرستادند؛ اما معدودی هم بودند که ارسال آثار را منوط به پرداخت بهای کتاب‌ها کردند یا آن را وظیفه‌ی شاعران و نویسندگان و مترجمان دانستند. بعضی‌ها هم آثار منتشر شده‌ی نشرشان را به نوعی داوری کردند و فقط کتاب‌هایی را که به نظر خودشان احتمال برگزیده شدن داشت برای جشنواره فرستادند!
محقق ضمن گلایه از برخی ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان گفت: بگذریم از آن ناشرانی که بی‌توجه به حقوق پدیدآورندگان آثار، پس از انواع اطلاع‌رسانی، هم‌چنان از انجام این مهم سر باز زدند و ابتدایی‌ترین روابط فرهنگی را هم رعایت نکردند. با این همه، جشنواره کارش را با بررسی 1365 اثر رسیده به دبیرخانه آغاز کرد که از این تعداد 499 کتاب به گروه نوجوانان و بقیه (866 کتاب) به کودکان و خردسالان اختصاص داشت. از نظر موضوعی هم، بیشترین تعداد کتاب‌ها به ترتیب متعلق به حوزه علمی ـ آموزشی و ادبیات داستانی بود و کمترین آن‌ها از آن نمایش‌نامه و فیلم‌نامه بود.
در مراسم پایانی پانزدهمین دوره جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون، از مقام والای شهید نوجوان بهنام محمدی تجلیل شد و لوح ویژه‌ای توسط سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون به نصرت مظفری مادر این شهید گران‌قدر اهدا شد.
رضایی در تجلیل از مقام شامخ این نوجوان دلاور در حضور مادرش خطاب به حاضران گفت: شهید بهنام محمدی از نظر کیاست، زیرکی، شجاعت و رشادت آن قدر حایز اهمیت و توجه است که اگر سال‌روز شهادتش را به عنوان روز اطلاعات و عملیات دفاع مقدس نامگذاری کنند، کاری شایسته انجام شده است.این شهید والامقام آن قدر ابعاد قابل توجه در زندگی خود دارد که اگر 10 نویسنده، هم زمان با هم در باره زندگی وی بنویسند، باز هم جایی برای پرداختن دارد.
تجلیل از حمیدرضا شاه‌آبادی و مجید عمیق به عنوان دو چهره فعال عرصه تألیف و ترجمه، از دیگر برنامه های پانزدهمین دوره جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون بود.
اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره و متن کامل سخنرانی جواد محقق دبیر جشنواره در قالب دو خبر مستقل در سایت خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به نشانی  www.kanoonnews.irآمده است.