ویژه‌نامه‌ی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منتشر شد

ویژه‌نامه‌ی شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با بیش از چهل یادداشت، گزارش، مقاله و گفت‌وگو از سوی روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

بر اساس این خبر، «خبرنامه‌ی کانون» ماهنامه‌ی روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شماره‌ی بهمن‌ماه خود را به جشنواره‌ی قصه‌گویی اختصاص داده است.
محسن حموله مدیرمسوول و سردبیر و حسین نوروزی دبیر تحریریه خبرنامه‌نامه‌ی کانون - ویژه‌ی شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی - هستند که در 88 صفحه و به‌صورت تمام‌رنگی منتشر شده است.
در ابتدای این ویژه‌نامه، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در یادداشتی خواستار توجه قصه‌گویان به رمان‌ها و داستان‌های منتشرشده در سال‌های اخیر به عنوان منبعی برای قصه‌گویی شده است.
محسن حموله، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل نیز با نگارش یادداشتی، قصه‌گویی را امری حیاتی برای انسان دانسته و بر نقش تبلیغات در این حوزه تاکید کرده است.
محمدباقر آدوسی رییس جشنواره و محمود مروج دبیر جشنواره قصه‌گویی نیز در دو گفت‌وگوی مفصل، درباره‌ی برنامه‌ها و سیاست‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت جشنواره‌ی قصه‌گویی سخن گفته‌اند.
علی خانجانی، مشاور مدیرعامل در امور قصه‌گویی نیز در گفت‌وگویی از مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی سخن گفته و اسدالله شکرانه نیز با موضوع طرح سیمرغ قصه‌های ایرانی، گفت‌وگویی انجام داده است.
محسن فضلی، مدیر کانون استان تهران در گفت‌وگوی بعدی این ویژه‌نامه، درباره‌ی تاسیس باشگاه قصه‌گویان سخن گفته و از ثبت و راه‌اندازی نهایی آن در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.
محسن هجری رمان‌نویس و پژوهش‌گر در این ویژه‌نامه مطلبی درباره‌ی لزوم معرفی قهرمانان و شخصیت‌های تاریخی در دل قصه‌ها برای نوجوانان نوشته و مجید راستی، رییس هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در باب لزوم توجه به قصه‌گویی در رسانه‌های دیداری و شنیداری مطلبی به رشته‌ی تحریر درآورده است.
منیژه شعاعی، سردبیر نشریات سروش خردسالان و کودکان، در مطلبی که برای این ویژه‌نامه نوشته، با نگاهی به قصه‌گویی‌های آن‌لاین و تلفنی، در عنوان «مامان دیجیتال»، تشکیک و بر نقش حضور فیزیکی قصه‌گو تاکید کرده است.
محمود برآبادی، نویسنده‌ی قدیمی کودک و نوجوان نیز در مطلبی به توصیف قصه و قصه‌گویی پرداخته و در ادامه بر نقش تربیتی قصه‌گویی تاکید کرده است. هم‌چنین لاله جعفری نیز قصه‌گویی را دارای نیروی خاص توصیف کرده که در آینده‌ی کودکان تاثیر دارد.
عباس جهانگیریان، رمان‌نویس و از اهالی سینما و تئاتر کودک و نوجوان نیز در مطلبی خواستار گسترش قصه‌گویی در مدارس ابتدایی شده و این هنر را کم‌هزینه‌ترین هنر برای تربیت کودکان دانسته است.
در بخش یادها، علی‌اشرف فتحی یادی از راوی داستان راستان، شهید مطهری کرده و حسین وحدانی، روزنامه‌نگار و گرافیست نیز در مطلبی به شیوه‌ی آموزش مرحوم حسین نیرزاده با استفاده از قصه و اجرا و بازی پرداخته است.
منوچهر اکبرلو، مدرس تئاتر نیز درباره‌ی روش‌های استفاده از قصه‌گویی در کلاس‌های درس مطلبی نوشته است.
نسیم مرعشی نگاهی داشته به قصه‌گویانی که در رادیو و تلویزیون در دو دهه‌ی اخیر حضور داشته‌اند.
سید احمد وکیلیان، مردم‌شناس و پژوهش‌گر قصه‌های عامیانه نیز مطلبی نگاشته با موضوع بررسی تطبیقی قصه‌هایی که داوطلب حضور در جشنواره بوده‌اند.
محمد جعفری قنواتی، قصه‌پژوه و استاد دانشگاه، نیز درباره‌ی کتاب تیپ‌شناسی قصه‌ها یادداشتی نوشته است.
علی‌رضا خرمی نیز در یادداشتی، انسان روزگار مدرن را نیازمند قصه دانسته است.
در بخش گزارش‌های این ویژه‌نامه، مستانه تابش گزارش کاملی از مراحل منطقه‌ای جشنواره و برگزیدگان نوشته و شرحی از رقابت‌ها در این بخش داده است.
کیان جوادی مسوول کمیته‌ی روابط عمومی واطلاع رسانی و معصومه عبداللهی مسوول کمیته‌ی بین‌الملل جشنواره نیز در گفت‌وگوهایی جداگانه گزارشی از فعالیت‌های این کمیته‌ها ارایه کرده‌اند.
گفت‌وگو با عذرا وکیلی، قصه‌گوی قدیمی رادیو درباره‌ی قصه‌گویی و تاثیر آن بر تربیت کودکان از دیگر مطالب این ویژه‌نامه است.
همچنین گفت‌وگو با یازده میهمان خارجی حاضر در جشنواره نیز مطلب دیگری است که در این نشریه آمده است. این قصه‌گویان بین‌المللی در این بخش، به سوالات خبرنامه درباره‌ی تفاوت‌های قصه‌گویی در شرق و غرب، نقش قصه‌گویی در تحکیم نهاد خانواده و نقش آن در صلح جهانی و گفت‌وگوی اقوام پاسخ گفته‌اند.
دو گفت‌وگو و یادداشت کوتاه از مدیر کانون استان آذربایجان شرقی و مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر مرکزی حراست کانون، از دیگر مطالب این ویژه‌نامه است.
دیگر گفت‌وگوها و گزارش‌های این ویژه‌نامه را آزاده تنها، گلرنگ رنجبر، شادی خوشکار، تهمینه حدادی و جمعی از روزنامه‌نگاران تهیه کرده‌اند.