انیمیشن تأثیر زیادی روی بچه‌ها می گذارد

اکرم‌السادات محمدی‌خواه با اشاره به این مطلب که در دوره‌‌های گذشته جشنواره پویانمایی تهران شرکت داشته و آرشیوی نیز از بهترین کارها دارد برگزاری جشنواره را عالی دانست و گفت: جشنواره باعث شکوفایی استعدادها می‌شود.

این مجری با سابقه و فعال در عرصه کودک و نوجوان در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: از نظر من انیمیشن خیلی روی بچه‌ها تأثیر‌گذار است، البته نباید فراموش کرد که بزرگترها نیز توانسته‌اند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.
وی به کارتون‌های مورد علاقه خود از جمله «مهاجران» و «خانواده دکتر ارنست» اشاره کرد و افزود: کارتون‌های امروز با کارتون‌های دیروز خیلی متفاوت است. در گذشته انیمیشن‌ها روال خاص خودش را داشت و به صورت دنباله‌دار و سریالی بود. جهت‌گیری داستان‌ها بیشتر عاطفی بود و موضوع داستان ما را جلو می‌برد، شاید از جلوه‌های ویژه بصری و جذابیت خاصی برخوردار نبود، اما نسبت به زمان خودش تکنیک‌های خودش را داشت، البته تأثیر زیادی هم روی کودکان می‌گذاشت.
محمدی‌خواه ادامه داد: امروزه در تهیه انیمیشن‌ها از تکنیک‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌شود و جلوه‌های ویژه‌ بصری و جذابیت بیشتری دارد، اما دیگر از آن داستان‌های عاطفی خبری نیست، شیرازه داستان مشخص نیست، یک جاهایی از موضوع خارج و اصل داستان فراموش می‌شود. داستان‌ها متفاوت پیش می‌رود و دیگر ادامه‌دار نیست. هر چند به نظر من انیمیشن‌های امروز نیز خوب هستند، چرا‌که در عصر جدید بچه‌ها و بزرگترها توجه بیشتری به جلوه‌های ویژه بصری دارند.
او در انتها مشکل اکران فیلم‌های انیمیشن ایرانی را در ضعف تکنیکی و کیفی دانست و گفت: نداشتن فیلم‌نامه خوب و با محتوا و تخصص و مهارت کافی، از جمله مشکلات پیش روی انیمیشن ماست که باعث شده توان مقابله با آثار خارجی را نداشته باشد، برای رفع آن نیازمند به صرف وقت و زمان کافی و  البته بودجه هنگفت هستیم.
گفتنی است، هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند سال جاری به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و 5 استان کشور برگزار می‌شود.