کانون گزینه‌ای مناسب برای تولید و اکران فیلم‌های انیمیشن در ایران

تولید و اکران انیمیشن در سینمای ایران مساله‌ای است که فکر هنرمندان و علاقه‌مندان را به خود اختصاص داده است و با توجه به اقبالی که انیمیشن در سینماهای جهان از آن برخوردار است، در کشور ما آن طور که شایسته است به آن توجهی نمی‌شود.<BR> در همین حال انیمیشن می‌تواند راهکار مناسبی برای رونق بخشیدن به سینمای از رونق افتاده ایران باشد، به شرطی که همه دست به دست هم دهند و از این مهم حمایت کنند.<BR>

در همین رابطه فرشته طائرپور تهیه‌کننده نام آشنای فیلم‌های کودک، در آستانه‌ی برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران یادداشتی را به روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال کرده است که متن آن چنین است:
" شرایط اکران در سینمای ایران، متاسفانه بر اساس عادت‌های قدیمی شکل گرفته است. یادم هست وقتی می‌خواستیم گروه سینمای کودک و نوجوان را راه‌اندازی و فیلم گلنار را اکران کنیم، تنها تصوری که از سوی سینماداران و تهیه کنندگان قدیمی به ما منتقل می‌شد این بود که فیلم‌های کودک در اکران جواب نمی‌دهند و ما محکوم به شکست هستیم.
همان سال فیلم گلنار شد پرفروش‌ترین فیلم سال.
 سینمای انیمیشن نیز بدون هیچ توجیه منطقی، برچسب ناموفق خورده است، در حالی که می بینیم همین نوع سینما در همه جای جهان دارد جواب می‌دهد و از سوی مخاطبان گوناگون‌، به خصوص بزرگسالان مورد استقبال قرار می گیرد.
البته در سال‌های پیش، هزینه و زمان لازم برای تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن نسبت به فیلم زنده، توجیه کافی نداشت و به اندازه امروز هم جوانان مستعدی که دانش این هنر را به‌خصوص در زمینه انیمیشن رایانه‌ای داشته باشند فعال نبودند، اما فکر می کنم با توجه به سرعت و کیفیت فنی موجود در این عرصه و همچنین با توجه به قابلیت‌های این نوع سینما برای پرداختن به سوژه‌های تخیلی و تاریخی، زمان آن فرا رسیده که تهیه‌کنندگان و نویسندگان سینمایی نگاه جدی‌تری به سینمای انیمیشن داشته باشند. این نوع سینما باید برای ورود به عرصه تولید و اکران، گام‌های بلند‌تر و پیگیرتری بردارد و بی‌تردید یک نگاه مدیریتی و حمایتی موثر از سوی مراکز دولتی ذیربط  که به نقش خود دراین مهم واقف هستند، می‌تواند فصل جدیدی را در سینمای ملی ایران بگشاید.
شاید مرکزی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتواند با تشکیل شورایی متخصص برای تعریف و تالیف متون مناسب سینمای انیمیشن نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. به هرحال باید به این واقعیت توجه داشت که یکی از شروط لازم برای مناسب شمردن یک فیلم‌نامه جهت ساخت به روش انیمیشن، این است که آن قصه، قابلیت ساخت به صورت زنده را نداشته و از جوهر تخیل و خلاقیت‌های ذهنی بهره‌ی کافی برده باشد.
کانون پرورش فکری با توجه به سابقه درخشانی که از بدو تاسیس تاکنون در حوزه تولیدات انیمیشن‌ کوتاه و هنری داشته و عملا در این بخش به موفقیت‌های جهانی بزرگتری نسبت به بخش مربوط به سینمای حرفه‌ای خود دست یافته، می تواند گزینه مناسبی برای راه اندازی سینمای انیمیشن ایران باشد.