دنیای شعر و انیمیشن به هم نزدیک است

افسانه شعبان‌نژاد، مدرک فوق لیسانس ادبیات نمایشی و نشان درجه یک هنری در رشته ادبیات داستانی دارد. وی تاکنون حدود 150 اثر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان به چاپ رسانده است که برخی از آن‌ها موفق به دریافت جوایز معتبر داخلی و بین‌‌المللی شده‌اند. از جمله آثار شعبان‌نژاد می‌توان به «صدای صنوبر»، «بهار گمشده»، «سایه‌های مهربان»، «بزرگراه»، «پونه‌ها و پروانه‌ها»، «خوش به حال ماهی‌ها»، «جوجه زرد تپلی»، «بزغاله ام کجاست؟» و «باغ هزار دخترون» اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افسانه شعبان‌نژاد در گفت‌و‌گویی در باره معیارهای خود برای داوری آثار گفت: به خاطر حرفه خودم شعر و قصه، بیشتر فیلم‌نامه و شاعرانه بودن آثار برایم اهمیت داشت. دنیای انیمیشن و شعر به هم نزدیک است و هر دو، آدم را به دنیای خیال می‌برند. در کنار شاعرانگی به تکنیک‌های انیمیشن هم توجه داشتم.
شعبان‌نژاد در خصوص کیفیت آثار این دوره نیز توضیح داد: کسانی که کار انیمیشن می‌کنند به دلیل بهره‌گیری از عنصر تکنیک بیشتر از یک شاعر می‌توانند بچه‌ها را به دنیای خیال ببرند. بنابراین توقع بیشتری از انیمیشن‌ها می‌رود، ولی متاسفانه خیلی از کارها خیال‌انگیزی کمی داشتند. البته آثاری نیز وجود داشتند که حرف‌های مهمی را مطرح کرده بودند. در این دوره بیشتر از کیفیت به کمیت فیلم‌ها توجه شده بود، در صورتی که دو دوره گذشته که داور بودم کارهای بهتری در جشنواره حضور داشتند. به دلیل اینکه کارهای خوب کم بود، داوران چالشی برای انتخاب آثار نداشتند. البته دلیل اصلی این وضعیت به امکانات کم فیلم‌سازان انیمیشن مربوط می‌شود و با این وجود تلاش آنان قابل تقدیر است.
این شاعر و نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر اوضاع شعر و قصه کودک ما بهتر است به وضعیت انیمیشن، اشاره کرد: با اینکه ما قبل از انقلاب هم آثار خوبی در زمینه انیمیشن داشتیم، اما باید قبول کنیم که انیمیشن ما به هر حال نوپاتر از شعر و قصه ماست و بعد از انقلاب بود که حرکت جدی‌اش را آغاز کرد. مسلماً اگر بخواهیم این دو مقوله را با هم مقایسه کنیم شعر و قصه ما دو پله جلوتر از انیمیشن ماست. با این همه گرایش بچه‌ها به انیمیشن بیش از شعر و قصه است و اگر کار خوب در این زمینه تولید شود آنان ارتباط بهتری با آن برقرار خواهند کرد و راحت‌تر آن را می‌پذیرند.
هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار می‌شود.