انیمیشن اول صنعت است بعد هنر

امید روحانی، منتقد سینما و انیمیشن با اشاره به تفاوت‌های اساسی بین ماهیت فیلم‌های انیمیشن و فیلم‌های سینمایی، داشتن تخصص در این حوزه را لازمه نقد این نوع آثار دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این منتقد که با نشریاتی مانند «پیلبان» همکاری داشته، درباره تفاوت نقد آثار سینمایی و انیمیشنی گفت: امکاناتی که تکنیک‌های مختلف انیمیشن برای ارایه و القای یک حس یا یک مفهوم در خود دارند، می‌تواند متنوع باشد و یک منتقد برای بررسی آثار انیمیشن نیازمند شناخت تکنیک‌های ساخت انیمیشن است.
روحانی با انتقاد از منتقدانی که براساس شیوه‌های نقد فیلم‌های داستانی، آثار انیمیشن را نقد می‌کنند، افزود: اگر منتقد درباره شیوه‌های متنوع ساخت انیمیشن و تکنیک‌های متعددش اطلاعات کافی نداشته نباشد، به جای نقد، کلیات اثر را شرح خواهد داد.
وی درباره کم بودن تعداد منتقدان انیمیشن در کشورمان گفت: تعداد آثار انیمیشنی تولید شده در کشورمان خیلی کم نیست و می‌توانیم جریان نقد انیمیشن داشته باشیم، اما هنوز جریان نقد انیمیشن در کشورمان ایجاد نشده است.
روحانی توضیح داد: پیشینه نقد فیلم‌های سینمای داستانی در کشورمان به زمانی برمی‌گردد که افرادی علاقه‌مند به سینما و مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه، مجلات تخصصی خارجی در حوزه سینما را مطالعه کردند و آرام آرام و کاملا تجربی با شیوه‌های نقد نویسی آشنا شدند.
این منتقد انیمیشن تاکید می‌کند: نقد انیمیشن هنوز در کشورمان جایگاهی ندارد.
روحانی با اشاره به شکل‌گیری موج نوی سینما با نقد فیلم‌های هالیوودی توسط منتقدان فرانسوی، گفت: نقد انیمیشن می‌تواند به رشد این هنر کمک کند، به شرط آن‌که نقد و تولید این آثار در کنار هم رو به جلو حرکت کنند. نقد آثار انیمیشن به سازندگان این آثار دیدگاه‌های تازه می‌دهد و ساخت آثار متنوع، منتقدان را به نفع انیمیشن سخت‌گیرتر و جدی‌تر می‌کند.
این منتقد درباره جایگاه انیمیشن ایران در دنیا توضیح داد: متاسفانه به جز معدود آثار مستقل و خلاقانه‌ای که در جشنواره‌های مختلف دیده می‌شوند و می‌درخشند، انیمیشن ایران در دنیا چندان جایگاهی ندارد.
او در این باره تاکید کرد: برخلاف سینما که هنر - صنعت است، انیمیشن صنعت - هنر است و پیش از آن‌که هنر باشد یک صنعت پول‌ساز محسوب می‌شود.
روحانی در این باره توضیح داد: کشور مالزی خیلی دیرتر از ما به انیمیشن توجه کرد و حالا خیلی جلوتر از کشور ماست. حدود 10 سال پیش من و گروهی از دوستان متخصصم، طرحی آماده کردیم که بر اساس برنامه‌های این طرح، طی 15 سال انیمیشن در ایران می‌توانست به عنوان یک صنعت در تامین بودجه کشور جایگاه دوم یا سوم بعد از نفت را داشته باشد.
این منتقد افزود: متاسفانه نه طرح ما مورد توجه مسوولان قرار گرفته و نه سینمای انیمیشن. امیدوارم جشنواره پویانمایی فرصتی باشد برای توجه مسوولان به این هنر.