جای انیمیشن دینی با کیفیت خیلی خالی است

ولی¬الله خاکی که با فیلم «بابا حیدر» در بخش دینی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: آن‌قدرها که باید، روی ارزش¬های دینی کار نمی¬شود. اگر هم شده ضعیف بوده، ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید به سمت تولید انیمیشن¬های دینی با کیفیت که امروزه جای خالی آنها به شدت احساس می¬شود برویم. چرا که به وسیله انیمیشن می‌توان بسیاری از باورها را به مخاطب منتقل کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین­الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ولی­الله خاکی از کارگردانان عرصه انیمیشن درباره اثرش در ادامه افزود: در ابتدا قرار بود یک سری داستان با استفاده از تمثیل­های قرآنی کار شود که فعلاً قسمت اول آن با محوریت غیبت به اتمام رسیده است. موضوع انیمیشن «بابا حیدر» از مثل‌های قرآنی برگرفته شده و مدت زمان آن 10 دقیقه‌ و با تکنیک استاپ موشن (تک فریم) در واحد مطالعات و تولید فیلم انیمیشن حوزه هنری استان یزد تولید شده است.
وی با اشاره به‌این که انیمیشن «بابا حیدر» مناسب کودکان است اما قشر بزرگسال را نیز با خود درگیر می‌کند،گفت: در حال حاضر بیشترین مخاطبان تلویزیون کودکان و نوجوانان هستند و این رسانه نقش مهمی در زندگی آنها ایفا می‌کند. الان در جامعه ما تلویزیون و تبلیغات روی بچه‌ها تأثیر می­گذارد.
خاکی ادامه داد: وقتی بچه‌ها تصویر ببینند تأثیر آن بیشتر است و این فرصت خوبیست برای بیان موضوع‌های دینی با زبان ساده­تر به شکل قصه و در قالب انیمیشن و فضای فانتزی.
وی تصریح کرد که متأسفانه انیمیشن­های دینی ساخته شده به دلیل ضعف در کیفیت و محتوا کودکان را جذب نمی‌کند. به عنوان مثال در ایام خاص مذهبی، مثل روزهای ولادت یا شهادت ائمه(ع) انیمیشن­های دینی پخش شده از تلویزیون بیشتر مواقع همه در یک سبک ارایه شده که برای کودکان جذاب نیستند.
خاکی به مشکلات انیمیشن نیز اشاره کرد و گفت: داستان‌ها خوب پردازش نمی‌شوند. کارها همه یک دارای یک شبک هستند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از تکنیک­های ضعیف و پایین استفاده می­شود.
کارگردان انیمیشن «ترس و لرز» در ادامه افزود: در زمینه انیمیشن­های‌ دینی محدودیت وجود دارد و دست افراد باز نیست، یعنی اجازه فانتزی کار کردن در انیمیشن‌های‌ دینی به کارگردانان داده نمی­شود. اشکال کار در مدیریت است چراکه برخی از مدیران، افرادی هستند که متخصص این کار نیستند و از آگاهی­های لازم در زمینه انیمیشن برخوردار نیستند. به نظر من باید کارشناسانه­تر و تخصصی­تر با این قضیه برخورد شود.
کارگردان انیمیشن «مصونیت» گفت: حمایت­ها در این بخش ضعیف است و انتظارها برآورده نمی­شود. وعده­ها داده می­شود، ولی پی‌گیری صورت نمی­گیرد و حرف­های امیدوار کننده فقط مخصوص جشنواره‌هاست و بعد از آن همه چیز به دست فراموشی سپرده می­شود.
این کارگردان و تهیه کننده در پایان به مشکلات موجود در شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: از نظر نیروی انسانی ما در مضیقه هستیم و با کمبود نیروی آموزش دیده و متخصص در شهرستان‌ها مواجهیم. 
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می­شود.