اکران انیمیشن، اقتصاد سینما را متحول می‌کند

فیلم‌های انیمیشن می‌تواند بهتر از فیلم‌های سینمایی با استقبال مردم و مخاطبان روبرو شود در صورتی که شرایط مناسبی برای اکران این آثار فراهم کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان سید‌صادق رضایی مدیرعامل کانون است که در مراسم پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و در جمع فعالان انیمیشن ایران عنوان کرد.
وی با اشاره به این‌که قانون و مصوبه‌ای برای اکران انیمیشن وجود ندارد یادآور شد اقتصاد انیمیشن نباید وابسته به پیداکردن گیشه باشد و این وظیفه کارگردان اثر نیست. اگر ما به این هنر توجه داشته باشیم انیمیشن بهتر از سینما می‌تواند فعالیت کند و اقتصاد سینما را متحول کند.
رضایی ادامه داد: جشنواره پویانمایی تنها متعلق به کانون نیست و انیمیشن کانون همه انیمیشن ایران نیست. ما به گیشه فکر نمی‌کنیم، ولی این برعهده بخش‌های دولتی و خصوصی است که وظیفه خود را در قبال انیمیشن انجام دهند. به نظرم ما حق مطلب را در این زمینه ادا کرده‌ایم و کار خود را انجام دادیم.
وی در این آیین که شامگاه روز 17 اسفند 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد همچنین گفت: انتظار کانون از انیمیشن توجه به محتوای آن است. ما 1000 مرکز فرهنگی هنری در کشور داریم که مخاطبان کودک و نوجوان به آن گرایش دارند. برخی از کارها ممکن است فرم خوبی داشته باشند، اما در محتوا مشکل دارند. در حالی که ما هیچ مشکل و کمبودی در بحث محتوا نداریم، چون فرهنگ و ادبیاتی غنی داریم و انیمیشن ایران در سطح جهان دارای اعتبار بین‌المللی است.
رضایی با اشاره به فعالیت‌های مرکز ملی مجازی ایران تاکید کرد که باید از ظرفیت‌های قانونی این مرکز برای گسترش هنر انیمیشن استفاده کنیم و به نظر من همه افراد متخصص در داخل و خارج کشور می‌توانند انیمیشن تولید کنند، این تنها مختص بسیج و سایر نهادها نیست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم که جمع زیادی از متخصصان، صاحب‌نظران و فعالان انیمیشن ایران و میهمانان خارجی نیز حضور داشتند همچنین خاطر نشان کرد که محتوای انیمیشن می‌تواند به گفتمان دینی نزدیک شود و این مساله توسط هنرمندان همه کشورها می‌توان صورت بگیرد و حتی انیمیشن دینی به دیگر کشورهای جهان صادر شود.
رضایی در پایان به اشتیاق کودکان و نوجوانان برای ساخت فیلم های انیمیشن نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های معاونت فرهنگی کانون  باید بهترین‌های این دوره را برای نمایش به استان‌ها ارسال کنیم و در دوره‌‌ی آینده نیز بخشی رقابتی به نمایش آثار برتر اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون اختصاص یابد. این اقدام انیمیشن را به مراکز فرهنگی هنری کانون نزدیک‌تر می‌کند.
در این آیین علاوه بر اهدای جوایزی به برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره، مدیرعامل کانون با اهدای لوح تقدیر از همراهی‌های دکتر مهدی اخوان مدیر «مرکز ملی فضای مجازی» به واسطه‌ی همکاری با جشنواره پویانمایی تهران قدردانی کرد.
این جشنواره شامگاه روز 17 اسفند در تهران به پایان رسید.
از هم‌اکنون اعلام شده است که دوره‌ی نهم این جشنواره دو سالانه طی روزهای 17 تا 21 اسفند 1393 در تهران برگزار خواهد شد.