مخاطب شناسی اصلی‌ترین کار در تولید کتاب است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شناسایی مخاطب و انتشار کتاب بر اساس نیاز او را مهم‌ترین عنصر در تولید کتاب‌های کودک و نوجوان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی در بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این مطلب گفت: کتابی کامل است که به موقع و برابر نیاز کودکان و نوجوانان تولید شود و در دسترس آنان قرار گیرد.
 وی بهترین شیوه شناسایی نیازهای مخاطبان را ارتباط نزدیک نویسندگان، تصویرگران و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، عنوان کرد.
رضایی هم‌چنین یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوان را شرکت نویسندگان، تصویرگران در نشست‌های نقد کتاب مراکز فرهنگی هنری کانون و حضور در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها دانست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در مراحل تولید کتاب، تهیه محتوا و کیفیت نیمی از کار است و بخش اصلی کار رساندن کتاب به دست مخاطب است بر همین اساس باید بهترین راه‌کار برای دسترسی آسان مخاطبان به کتاب به کار گرفته شود.
وی یکی از بهترین را‌‌ه‌های رساندن کتاب به دست کودکان و نوجوانان را اطلاع‌رسانی بیشتر برای ثبت‌نام آن‌ها در سیستم اشتراک محصولات کانون عنوان کرد و افزود: بخش اشتراک کانون آمادگی همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور اشتراک فرزندان کارکنان‌ آن‌ها را دارد.
گفتنی است بخش اشتراک امور بازرگانی کانون برای کودکان و نوجوانان 3 الی 18 سال ماهانه 2 جلد کتاب مطابق با رده سنی آن‌ها ارسال می‌کند.
رضایی تنوع در عنوان‌های کتاب‌ها را از دیگر شاخصه‌های مهم در بخش بازرگانی و فروش کتاب دانست و اظهار داشت با توجه به جمعیت مخاطب 12 میلیونی با کمبود کتاب به ویژه در بخش نوجوانان برای این ‌گروه سنی مواجه هستیم.
بر همین اساس باید با توجه به وجود نویسندگان، هنرمندان و ادبیات غنی ایران با یک برنامه‌ریزی حساب شده فرصتی به آن‌ها داده شود تا در یک بازه زمانی مشخص این کمبود‌ها جبران شود.
وی همچنین از آمادگی کانون برای همکاری و تعامل با بخش خصوصی در زمینه توزیع و فروش محصولات کانون خبر داد و گفت: کسانی که مایل به این همکاری باشند مانع‌ای در این زمینه وجود ندارد.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه ارایه خدمات فرهنگی به مناطق محروم و روستاهای مرزی کشور گفت: کانون در این مناطق نیز با راه‌اندازی مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی حضور خوبی دارد اما کافی نیست و نیازمند توسعه بیشتری است.
وی در پایان اظهار داشت: توافق‌های اولیه با آموزش و پرورش در مورد فروش تولیدات کانون در مدارس صورت گرفته است که پس از نهایی شدن این محصولات در مدارس عرضه خواهد شد تا مخاطبان راحت‌تر به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 21 اردیبهشت به کار خود پایان داد.