حسن دادشکر: جشنواره نمایش عروسکی کانون به ثمر نشسته است

سیاست اصولی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری جشنواره نمایش عروسکی به صورت فرآیند ‌محور باید تدوام یابد.

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون حسن دادشکر پیشکسوت تئاتر عروسکی ایران در حاشیه‌ی برگزاری پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون در اردبیل این رویکرد را موفق ارزیابی کرد و تاکید کرد: «با توجه به کارهایی که اخیراً در استان تهران‌، بیرجند و اردبیل دیده‌ام به نظر می‌رسد شیوه‌نامه‌ای که از دو سال پیش نوشته شده و رویکرد تئاتر فرآیند محور با نگاهی جدی در آن لحاظ شده به ثمر نشسته است».
تئاتر فرآیند محور در واقع به جنبه‌های تربیتی و آموزشی نمایش عروسکی در میان کودکان و نوجوانان طی سال توجه دارد و تنها برآیند و اجرای جشنواره‌ای این کودکان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد.
دادشکر در خصوص سطح جشنواره‌های عروسکی منطقه‌ای کانون گفت: «به‌واقع توقع نداشتم که تغییرات مورد نظر در شیوه‌نامه تا این اندازه  موفق شده باشد و از این منظر هم در بخش اعضاء و مربیان و هم اعضای ارشد کانون بسیار عالی کار شده  و اوج خلاقیت را در حد توان مراکز و اعضا و مربیان شاهد بودیم».
داور بخش مربیان این جشنواره تصریح کرد :در اجراهای امسال متن‌ها، نظم تاتری و موضوع‌ نمایش‌ها خیلی بهتر و متنوع‌تر شده است و امیدوارم این شیوه‌ای که کانون اتخاذ کرده تداوم داشته باشد.
این پیشکوست هنر نمایش عروسکی در پاسخ به سوالی پیرامون برگزاری دوسالانه جشنواره‌های نمایش عروسکی کانون گفت: «در این زمینه نکات متعددی وجود دارد  که باید لحاظ شود».
وی افزود: این جشنواره‌ها  چه به‌صورت سالانه و چه دو سال یک بار برگزار شود نباید از کیفیت برگزاری آن کاسته شود.
 دادشکر با بیان این که مشکل اصلی عدم ثبات در شیوه برگزاری جشنواره‌ها‌ی عروسکی است تصریح کرد:«اگر همین روشی که اجرا می‌شود و دارای سیستم و برنامه است تداوم پیدا کند خیلی خوب است و چنانچه تغییراتی که در آینده قرار است اتفاق بیافتد باید بر اساس تجربه‌های به دست آمده باشد.»
این استاد هنرهای نمایشی در خصوص وضعیت فعلی نمایش عروسکی در کشور گفت : «بعد از انقلاب کارهای بسیار خوبی در این عرصه صورت گرفته ولی متاسفانه برخی از نهادها و ادارات حمایت‌های‌شان را محدود کرده‌اند.به عنوان مثال تلویزیون اکثر برنامه‌های عروسکی‌اش دارای یک قالب کلیشه‌ای است و تنوع ندارد.»
 وی افزود:« در دهه شصت اوج کیفی فعالیت های نمایش عروسکی در تلویزیون بود. حتی شاهد سریال‌های عروسکی نیز بودیم.اما الان خبری از این تنوع نیست».
دادشکر با اشاره به اقدامات موثر کانون در حوزه نمایش عروسکی گفت : «به نظر من کانون هرچند امکانات مالی‌اش محدود است اما از همه مجموعه‌ها منظم‌تر و با برنامه‌تر کار می‌کند.»
 وی تصریح کرد :«به هر حال فرهنگ، هزینه‌بر است و کاری که در کشور از نظر فرهنگی انجام می‌شود مثل ساختن پالایشگاه است که نتیجه‌اش را باید در آینده مشاهده کرد.»
دادشکر دورنمای روشن نمایش عروسکی در کشور را مستلزم تحقق شرایط مناسب مانند بودجه و سالن دانست و گفت:«واقعیت آن است که استعدادهای فراوان و خلاقیت‌های خوبی در کشور در این زمینه داریم که اگر امکانات نباشد به نتیجه نخواهد رسید».
جشنواره‌ی نمایش عروسکی منطقه 3 کشور از 8 تیر ماه با حضور 21 گروه نمایشی از 8 استان کشور در اردبیل در حال برگزاری است.