تقویت حضور نوجوانان؛ نتیجه اجرای شیوه جدید فعالیت نمایش عروسکی

سه داور بخش اعضای جشنواره‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، تقویت حضور نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری و مدیریت اجرای نمایش‌ها توسط بچه‌ها را مهم‌ترین ویژگی شیوه جدید اجرای این هنر نمایشی می‌دانند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون‌، علی‌رضا آقایی‌، زهراء آبسوران و پروانه کیانیان سه داور جشنواره‌های منطقه‌ای در خراسان جنوبی و اردبیل در گفت‌وگویی با ستاد خبری جشنواره منطقه3 کشور در استان اردبیل با تاکید بر تاثیر مثبت شیوه جدید برگزاری جشنواره‌های عروسکی و اجرای این فعالیت هنری در مراکز کانون خواستار استمرار این فرآیند شدند.
علی رضا آقایی :هفته‌های نمایش عروسکی در کشور برگزار شود
این کارشناس هنری استان ایلام با اشاره به شیوه‌نامه برگزاری جشنواره‌های عروسکی گفت: «شیوه جدید کانون در اجرای جشنواره‌های عروسکی خوب و نتایج مثبتی را به همراه داشته است».
وی افزود:.«مزیت اصلی این شیوه آن است که بچه‌ها درگیر کار می‌شوند و فعالیت نمایش عروسکی از حالتِ محور بودن مربی، خارج می‌شود.
آقایی؛ افزایش اعتماد به نفس بچه‌ها را در کارهای نمایشی، توسعه نمایش کتاب‌خانه‌ای و تفکیک فعالیت نمایش عروسکی به دو بخش مربی و عضو را از دیگر نکات مثبت این موضوع عنوان کرد.
وی با بیان این‌که برگزاری جشنواره عروسکی به صورت دو سالانه از این منظر که مراکز، فرصتی  برای کار کیفی دارند بهتر است، تصریح کرد: «البته پیشنهاد من این است که جشنواره یک سال برای اعضا و سال دیگر برای مربیان برگزار شود تا این دو بخش به طور کامل از هم جدا شوند».
 این داور جشنواره عروسکی گفت:«تاتر اساساً یک هنر مظلوم در کشور است و تاتر عروسکی مظلوم‌تر و طبیعتاً تاتر عروسکی که بچه‌ها کار می‌کنند مظلوم‌‌ترین است و دغدغه مهم کانون نیزرفع این مظلومیت و توسعه هنر نمایش عروسکی در کشور است.
وی با اشاره به اهمیت جشنواره‌های عروسکی کانون تصریح کرد:«برخی جشنواره‌های عروسکی در کشور فقط در تهران برگزار می‌شود اما برگزاری جشنواره‌های عروسکی کانون در شهرهای مختلف سبب شده تا کودکان و نوجوانان بیشتری مخاطب جشنواره باشند».
آقایی در عین حال افزود: «اجرای‌های عمومی نمایش عروسکی در سطح کشور خیلی کم است و پیشنهاد من این است که با این تعداد کار عروسکی که در مراکز کانون تولید می‌‌شود هفته‌های نمایش عروسکی در کشور برگزار شود».
وی در ارزیابی خود از جشنواره‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی در بیرجند و اردبیل تصریح کرد:«از نکات مثبت این دو جشنواره درگیر شدن اعضاء به کار و روی آوردن نوجوانان به هنر نمایش عروسکی و نمایش‌نامه‌نویسی است که در آن مربی فقط نقش هدایتی دارد. هرچند که  هنوز در برخی آثار بچه‌ها رد پای مربی دیده می‌شود و حل این مساله به زمان نیاز دارد».
 
زهرا آبسوران: نوجوانان در جشنواره‌های فعال هستند
 زهرا آبسوران با تاکید بر این‌که این شیوه برگزاری فرآیند محور، و مهم‌ترین مزیت آن شناخت و پرورش خلاقیت است گفت :«این شیوه باید از چند سال قبل اجرا می شد. البته برخی از استان‌ها به این شیوه قبلاً  کار می‌کردند».  وی در عین حال تصریح کرد: برخی استان‌ها نیز به این شیوه‌نامه توجه کاملی ندارند و داوران بخش اعضا در ارزیابی‌های خود به این نکته توجه می‌کنند».
 این کارشناس هنری کانون استان آذربایجان غربی تاکید کرد:«واقعیت آن است که فعالیت نمایش عروسکی پیش از این تنها ابزاری برای رقابت بود و اغلب مربیان، آن را فعالیتی جشنواره‌ای می‌دانستند و همین موجب مظلومیت نمایش عروسکی در مراکز شده بود».
وی افزود:«این شیوه‌نامه‌ی فرآیند محور این مشکل را حل کرده و به حضور تاثیرگذار بچه‌ها به ویژه نوجوانان در مراکز کمک زیادی کرده است البته تا زمانی که رد پای مربیان در کار بچه‌ها دیده شود کمکی به بحث خلاقیت و تحقق اهداف نمایش عروسکی فرآیند محور نخواهد کرد».
این داور جشنواره‌های منطقه‌ای کانون حضور فعال نوجوانان در عرصه نمایش عروسکی را مهم‌ترین ویژ‌گی جشنواره‌های منطقه‌ای امسال دانست. 
 
پروانه کیانیان: ثابت ترین اعضای مراکز کانون اعضای گروه های نمایش عروسکی هستند
داور جشنواره‌های منطقه‌ای کانون با مفید دانستن اجرای جشنواره‌های عروسکی به شیوه جدید افزود:« البته فرآیند محور بودن فعالیت نمایش عروسکی نباید با بحث رتبه‌بندی نمایش‌ها کم رنگ شود که البته خود این امر نیاز به زمان دارد.
 وی با بیان این‌که در گذشته بچه‌ها در فعالیت نمایش عروسکی فقط عروسک‌گردان بودند و همه چیز از متن و دکور توسط مربی در اختیار آنان قرار می‌گرفت تاکید کرد: «این شیوه جدید، دوباره اعتماد به نفس را به بچه‌ها بازگردانده چرا که بچه ها کار را مال خودشان می‌دانند و همه مراحل نمایش توسط خودشان و با نظارت مربی اجرا می‌شود. به عبارت دیگر الان مدیریت نمایش عروسکی دست خود بچه‌هاست».
این مربی کانون استان تهران تصریح کرد :«ثابت‌ترین اعضای مراکز کانون اعضای گروه‌های نمایش عروسکی هستند و این نشان از جذابیت و شاخص بودن این فعالیت در بین دیگر فعالیت‌های کانون دارد.»
وی افزود: «با شیوه جدید، اجرای فعالیت نمایش عروسکی، حضور بچه در مراکز کاملا محسوس است و اعتماد به نفس را در آنان تقویت کرده است و نمایش عروسکی برای‌شان دغدغه شده است».
 کیانیان در عین حال تاکید کرد:« هنوز رد پای مربیان در برخی از نمایش‌های عروسکی دیده می‌شود. بچه‌ها در اجرای این فعالیت باید بیشتر به خودشان تکیه کنند و این باور را مربی در آنان ایجاد می‌کند.
جشنواره‌ی نمایش عروسکی منطقه 3 کشور از 8 تیر ماه با حضور 21 گروه نمایشی از 8 استان کشور در اردبیل در حال برگزاری است.
این جشنواره یکی از چهار جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی است که برگزیدگان آن به جشنواره کشوری راه خواهند یافت.