نمایش عروسکی، یک هنر جذاب و نوجوان پسند است

نمایش عروسکی، یک هنر جذاب و نوجوان پسند است که از آن می‌توان به عنوان یک واسطه تربیتی در مسیر باورهای عمیق انسانی بهره گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجتبی حق‌پرست، مدیر اجرایی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 4 کانون با حضور در برنامه زنده تلویزیونی کاشانه مهر، شبکه استانی فارس، با بیان این مطلب به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این جشنواره پرداخت.
وی در بخشی از این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، به حضور 18 گروه نمایشی از استان‌های خراسان رضوی، البرز، کردستان، سیستان و بلوچستان، زنجان، گیلان، لرستان و فارس اشاره کرد و گفت: فعالیت نمایش عروسکی از جمله فعالیت‌هایی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز خود به آن بها داده و به شکل گروهی در دو سطح اعضاء و مربیان اجرا می‌شود. این فعالیت – به عنوان یک واسطه‌ی تربیتی و با هدف پرداختن به مضامین و باورهای عمیق انسانی، در فرهنگ و خرده فرهنگ‌های متنوع نواحی مختلف اقوام ایرانی و با استفاده‌ی خلاقانه از عروسک‌ها در مراکز فرهنگی هنری کانون به آن توجه می‌شود و کارکرد‌های تربیتی و تعلیمی و تقویت بنیان‌های نمایش کودک و نوجوان را در پی دارد.
مدیر کل کانون فارس همچنین به میزبانی کانون این استان در طی سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: کانون فارس این افتخار را دارد که میزبانی یک دوره برگزاری جشنواره کشوری نمایش عروسکی و دو دوره جشنواره منطقه‌ای این فعالیت فرهنگی اثر گذار بر کودکان و نوجوانان را بر عهده داشته و کارنامه‌ی درخشان استان در برپایی جشنواره‌های بین المللی، کشوری و استانی گواه خوبی بر عملکرد مثبت کانون فارس در میزبانی جشنواره‌ها است.
حق پرست در بخش دیگری از این برنامه تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده تا هم زمان با اجرای گروه‌ها در محل برگزاری جشنواره، نمایش‌های عروسکی در 3 مرکز کانون واقع در پارک قوری، سه راه آستانه و چهارراه حافظیه برای عموم مردم اجرا شود تا کودکان و نوجوانان شهر شیراز هم بتوانند از این نمایش‌ها استفاده کنند.
وی همچنین یادآور شد: در کنار این برنامه، زیارت از سومین حرم اهل بیت شاهچراغ علیه السلام ، بازدید از حافظیه و سعدیه و اجرای ویژه برنامه‌ی گرامی‌داشت مقام شامخ شهدای گمنام پیش بینی شده است.
مدیرکل کانون استان فارس با اشاره به سه دوره برگزاری جشنواره سراسری نشریه‌نگاری امام رضا علیه‌السلام در کانون استان، از برگزاری اولین جشنواره سراسری پویا‌نمایی امام رضا علیه‌السلام ویژه کودک و نوجوان نیز خبر داد.
حق پرست همچنین فعالیت‌های تابستانی کانون با محوریت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی‌، بالا بردن سرانه‌ی مطالعه در مراکز، تشویق اعضا به‌خصوص نوجوانان به شرکت در فعالیت‌های مراکز و افزایش مهارت‌های اجتماعی اعضا با رویکرد دینی و تاکید بر رعایت عفاف و حجاب در مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان را تشریح کرد.
مدیر کل کانون فارس در خاتمه نیز توضیح‌های لازم را در خصوص برنامه‌ریزی تربیتی کانون استان در دو سطح برنامه‌های متمرکز ستادی و مراکز فرهنگی هنری با توجه به نیاز سنجی از طریق سیستم کتابداری، اعضا، والدین و کارشناسی هر حوزه را ارایه کرد.