برنامه‌ریزی گسترده سازمان‌ها برای برپایی جشن‌های هفته ملی کودک

برنامه‌های گسترده‌ای برای هفته‌ی ‌ملی کودک در سال 1392 تدارک دیده شده است تا کودکان ایرانی روزهای شاد و بانشاطی را در نیمه‌ی مهرماه امسال تجربه کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مرتبط با حوزه‌ی کودک و نوجوان در سومین جلسه‌ی هم‌اندیشی هفته ملی کودک بر سر برگزاری برنامه‌های روزهای مختلف این هفته که از 15 مهر آغاز می‌شود و تا 21 مهر ادامه می‌یابد، توافق کردند.
در این زمینه برخی از این سازمان‌ها هریک مسوولیت برگزاری برنامه‌های یک‌روز از این‌هفته را بر عهده گرفتند و دیگر سازمان‌های مرتبط نیز به عنوان همکار، برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند.
در دومین نشست این هم‌اندیشی که هفته پیش برگزار شده بود حاضران، شعار هفته ملی کودک را «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» برگزیدند و هر روز این هفته را با یک عنوان مشخص نام‌گذاری کردند.
بر این اساس برنامه‌های روز دوشنبه 15 مهر با عنوان «کودک، خانواده، مدرسه» با مسولیت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
در این میان مسوولیت برگزاری برنامه‌های سه شنبه 16 مهر (روز جهانی کودک) با عنوان «کودک و بازی» به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چهارشنبه 17 مهر روز «کودک، سلامت، ایمنی» به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روز پنج‌شنبه 18 مهر روز «میراث فرهنگی، کودک، طبیعت»، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جمعه 19 مهر روز «کودک و رسانه» به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شنبه 20 مهر روز «کودک، کتاب و فضای مجازی» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک‌شنبه 21 مهر روز «کودک و نیایش» به تمامی دستگاه‌ها سپرده شد.
سازمان بهزیستی، وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، وزارت کشور، دفتر نمایندگی یونیسف ایران، هلال احمر جمهوری اسلامی، مرجع ملی کودک، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری‌های کشور در این برنامه‌ها به همکاری با دستگاه‌های تعیین شده خواهند پرداخت.
در این نشست همچنین طرح اولیه پوستر هفته ملی کودک از سوی مهشید مهاجر از تصویرگران شاخص کانون به نمایش گذاشته شد و حاضران دیدگاه‌های خود را برای کامل‌شدن این پوستر مطرح کردند.
همچنین ظرفیت‌ها و برنامه‌های اولیه برخی از سازمان‌ها در این نشست تشریح شد اما ارایه برنامه‌های مکتوب و کامل همه‌ی سازمان‌ها به نشست چهارم در روز 14 مرداد موکول شد.
محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و رییس این جلسه در ابتدای این هم‌اندیشی تاکید کرد که هفته‌ی ملی کودک بهانه‌ای است تا دست‌کم یک هفته تمامی جامعه به‌ویژه خانواده‌ها و خود کودکان با حقوق اساس خویش آشنا شوند و برای رسیدن به این مهم، نیازمند بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های سازمان‌ها هستیم.
وی نقطه‌ی برتری ارگان‌ها و سازمان‌ها را در این زمینه بهره‌گیری بیشتر از امکانات سازمانی دانست و یاد‌آور شد: اگر حساسیت به‌خرج ندهیم و این امکانات را به کار نگیریم آن‌گاه نخواهیم توانست در جهت استیفای حقوق کودکان گام برداریم.
وی در تشریح برنامه‌های کانون در هفته ملی کودک توضیح داد نمایشگاه‌ها و جشن‌هایی در مراکز ثابت و سیار  کانون سراسر کشور برپا خواهد شد و غرفه‌هایی نیز در تهران و شهرستان‌ها به سازمان‌ها و ارگان‌ها اختصاص خواهد یافت.
ارایه‌ی دست‌آوردهای سازمانی در حوزه کودک و نوجوان، برپایی جشن و دعوت از مدارس، برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت مسایل و مشکلات و نیازهای کودکان، تجلیل از کودکان و نوجوانان شاخص و هنرمند و برگزیده در مجامع ملی و بین‌المللی، فعال کردن بیش از 250 سالن سینما و اجتماعات مراکز کانون برای اجرای برنامه و نمایش فیلم، انتشار یک کتاب از برنامه‌های تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های مشارکت کننده در هفته‌ی ملی کودک، ارایه تخفیف برای استفاده کودکان از برخی خدمات و تولیدات، اجرای برنامه‌ی نمادین ملی با حضور مقام‌های کشور در یک روز این هفته و برگزاری نشست رسانه‌ای از دیگر برنامه‌هایی است که معاون فرهنگی کانون آن را بازگو کرد.
علی زارعان مدیر گروه خردسال و کودک شبکه دو سیما نیز عنوان کرد که تمامی بخش‌ها و شبکه‌های صدا و سیما در این هفته علاوه بر اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند.
به گفته‌ی وی فعال کردن پورتال 1000 و 60 و 16(www.10006016.ir)  و ایجاد امکاناتی برای مشارکت ارگان‌ها در این پورتال، اجرای ویژه برنامه‌هایی در گروه‌های خانواده و بخش‌های خبری، پوشش گسترده جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان و طراحی برنامه‌هایی در روز کودک و رسانه از جمله برنامه‌هایی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی این هفته برای کودکان ایرانی تدارک دیده است.
تهیه و پخش تیزر و زیر‌نویس‌های آموزشی از دیگر مواردی بود که مدیر گروه خردسال و کودک شبکه دو سیما وعده کرد با همکاری دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها در هفته ملی کودک صورت پذیرد. 
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نیز وعده کرد که در برپایی نشست‌های تخصصی هفته ملی کودک امکانات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همچنین توان علمی اساتید و دانشجویان به کار گرفته شود.
نشست بعدی این هم‌اندیشی به بررسی برنامه ‌و ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها همچنین بحث تدوین آیین‌نامه هفته ملی کودک اختصاص خواهد داشت.