هفته ملی کودک چشم انتظار حمایت دولت تدبیر و امید

شرکت‌کنندگان در نشست‌های برنامه‌ریزی هفته ملی کودک امیدوارند دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مسایل و مشکلات کودکان و نوجوانان ایرانی را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون فرهنگی کانون در چهارمین نشست هم‌اندیشی برنامه‌های هفته ملی کودک با اشاره به وجود بیش از 15 میلیون کودک و نوجوان در کشور ـ که تنها 1 تا 2 میلیون از آن‌ها تحت پوشش فعالیت‌های کانون قرار دارند ـ تصریح کرد در کشور به یک برنامه و راهبردی بلند مدت برای توجه به مسایل کودکان نیاز است که در آن اهداف کلی نظام در حوزه کودک مشخص شود.
محمد باقر آدوسی با یادآوری این نکته که در این حوزه دستگاهی فرابخشی وجود ندارد گفت: همه دستگاه‌ها در این زمینه به صورت پراکنده تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند اما به نظر می‌رسد باید در هیات دولت جدید، کارگروهی با محوریت کودک تشکیل شود.
وی با بیان این‌که نشست‌های هم‌اندیشی برنامه‌های هفته ملی کودک ادامه خواهد یافت، اظهار امیدواری کرد که نتایج این نشست ـ صرف نظر از تغییراتی که در وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها با تغییر دولت صورت می‌گیرد ‌ـ مورد استفاده واقع شود و دستگاه‌های استانی نیز به زودی فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کنند.
برنامه‌های هفته ملی کودک در ایران طی روزهای 15 تا 21 مهر در سراسر کشور و در حالی برگزار می‌شود که نشست‌های هماهنگی آن طی چهار هفته گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها برگزار شد.
در این میان هم‌زمانی چهارمین نشست با مراسم تنفیذ و تحلیف حکم دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا بخشی از مباحث این نشست به نحوه برنامه‌ریزی برای این مهم در دولت جدید اختصاص یابد.
معاون فرهنگی کانون در همین زمینه یادآور شد که یک برنامه ملی نیز به احتمال زیاد در روز 16 مهر به مناسبت روز جهانی کودک برگزار خواهد شد و امیدواریم جناب رییس جمهوری و یا مسوولان کشور در بالاترین سطح در این مراسم حضور پیدا کنند.
دیگر نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌‌ها نیز با تشریح برنامه‌های خود در این هفته اظهار امیدواری کردند که وزرا و مسوولان جدید سازمان‌ها نیز از این برنامه‌ها حمایت کنند.
صدیقه رستما کارشناس سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش در این نشست برنامه‌های این وزارت را در هفته ملی کودک تشریح کرد و یادآور شد که مدارس، بزرگ‌ترین ظرفیتی است که برای برپایی برنامه‌های این هفته از آن بهره خواهیم گرفت و در روز جهانی کودک زنگ روز کودک در مدارس نواخته خواهد شد.
برگزاری جشن قرآن در سراسر کشور، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری و بازدید مسوولان وزارت از این مناطق، برپایی نشست‌های تخصصی ویژه اولیا در حوزه رشد و تکامل کودکان، افتتاح مراکز علمی و اطلاع‌رسانی برنامه‌های هفته در سایت معاونت آموزش ابتدایی به صورت ویژه، از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.
سیده فریبا صفی‌وند کارشناس امور کودکان سازمان بهزیستی کشور از تشکیل کمیته‌هایی با حضور کارشناسان در این سازمان به منظور برنامه‌ریزی برای هفته ملی کودک خبر داد و گفت تمامی مهد‌های کودک و مراکز تحت پوشش بهزیستی امسال نیز به صورت گسترده برنامه‌هایی را به‌همین منظور تدارک دیده‌اند.
حجت‌الاسلام سید‌علا سادات‌کیایی رییس اداره تشکل‌ها و سازمان‌های معاونت اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی نیز با اشاره به هم‌زمانی هفته ناجا با هفته ملی کودک توضیح داد که تمامی ظرفیت‌های مراکز و شبکه‌های ترافیکی ناجا در این هفته به کار گرفته می‌شود و همایش‌هایی با حضور همیاران پلیس در سراسر کشور برپا خواهد شد.
نرگس عبدی کارشناس ارشد آموزش همگانی معاونت اجتماعی ناجا نیز در این نشست عنوان کرد که شهرک‌های ترافیک در این زمان برنامه‌هایی ویژه‌ای را برای آموزش به کودکان پیش‌بینی کرده‌اند در عین حال برنامه‌هایی نیز ویژه خانواده‌ها به منظور آشنا کردن آنان با آسیب‌های اجتماعی برپا خواهد شد.
وی حضور فرماندهان نیروی انتظامی در مدارس و واگذاری مسوولیت‌های انتظامی به کودکان به صورت نمادین را از دیگر برنامه‌های ناجا در این هفته دانست.
مریم پازوکی کارشناس امور بانوان فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعزام روحانیون مساجد را به مدارس و کانون‌های فرهنگی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ توسط آنان در مدارس، استفاده  از ظرفیت‌های این سازمان در فضای مجازی از جمله سایت تبیان و خبرگزاری مهر، همچنین آمادگی حوزه هنری برای همکاری در این هفته را از جمله برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه دانست.
بر اساس این گزارش بهاره یگانه‌فر کارشناس روابط عمومی و ارتباطات یونیسف نیز از آمادگی این سازمان برای حضور در برنامه‌‌های هفته ملی کودک به‌ویژه نشست‌های تخصصی سازمان‌ها در رابطه با حقوق کودک، آموزش و سلامت و پیشگیری از مصرف مواد مخدر خبر داد.
ارایه‌ی فیلم‌های آموزشی یونیسف به اعضای شرکت کننده در هم‌اندیشی هفته ملی کودک، آمادگی برای حضور نماینده یونیسف ایران و سفیر صلح و حسن نیت یونیسف در برنامه‌های این هفته، توزیع پیمان‌نامه حقوق کودک منتشر شده توسط یونیسف، ارسال گزارش‌ها، عکس‌ها و خبرهای این برنامه‌ها در ایران به دفتر منطقه‌ای و دفتر مرکزی سازمان و همکاری با سازمان‌های غیردولتی از جمله برنامه‌هایی است که این کارشناس یونیسف به آن اشاره کرد.
لیلا کفاش‌زاده مسوول روابط عمومی پژوهش‌گاه میراث فرهنگی نیز بازدید رایگان کودکان از موزه‌ها در یک روز این هفته و برپایی آموزش‌های همگانی برای کودکان با محوریت موضوع‌هایی مانند اهمیت مراقبت از اشیا تاریخی، آشنایی با باستان شناسی و حفاظت و مرمت اشیا و آثار تاریخی و اسطوره‌ها را از جمله برنامه‌های این پژوهشگاه در هفته ملی کودک برشمرد.
مهدی آذربرزین رییس انجمن بازی‌ها و ورزش کودکان به نمایندگی از وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد کرد که همایشی تخصصی با موضوعی فراتر از مسوولیت‌های هر دستگاه و تقسیم کار آنان، با هدف توجه به مسایل کودکان در این هفته برگزار شود.
محبوبه رسولی کارشناس کانون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال احمر نیز در تشریح برنامه‌های این سازمان گفت که اجرای مانورهای امداد و نجات زلزله در مدارس و مهد‌های کودک، ارایه بسته‌های آموزشی و فرهنگی و کتاب و لوح فشرده انیمیشنی آموزشی با محوریت دو کودک به نام‌های «مدد» و «مهربان» و برگزاری جشن‌ و شرکت در برنامه‌های دیگر سازمان‌ها از برنامه‌های هلال احمر در هفته ملی کودک است.
منیرالسادات میرسید‌علیان کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود 24هزار مرکز و خانه بهداشت یادآور شد از این ظرفیت‌ها برای ارایه خدمات به ویژه در حوزه بحث تغذیه استفاده خواهد شد.
به گفته وی برپایی غرفه‌های سلامت در مدارس و مهدهای کودک و ارایه آموزش‌های لازم در این زمینه به دانش‌آموزان همچنین هماهنگی برای عیادت از کودکان بیمار از دیگر برنامه‌های این وزارت‌خانه در هفته ملی کودک است.
زهرا ضیافتی نماینده جامعه وکلا در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک توضیح داد که از تصویب آیین‌نامه این مرجع یک‌سال نیز نمی‌گذرد اما تلاش می‌کنیم با برنامه‌هایی جامعه را با کنوانسیون حقوق کودک آشنا کنیم و نگرش مناسبی به این موضوع در جامعه ایجاد کنیم.
در این نشست که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد، نمایندگان صدا و سیما جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری نیز حضور داشتند.
تدوین آیین‌نامه و طراحی پوستر هفته‌ملی کودک از دیگر مباحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شد اما بحث و بررسی نهایی پیرامون آن به هفته آینده موکول شد.
همچنین قرار است موضوع تشکیل ستاد خبری و برگزاری نشستی رسانه‌ای با حضور مسوولان سازمان‌های شرکت کننده در این هم‌اندیشی، در هفته آینده به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «زنده باد کودکی»، «زنده باد زندگی» روز 15 مهر 1392 آغاز می‌شود و تا 21 مهر ادامه می‌یابد.