رفع مشکلات کودکان نیازمند یک نهاد فرابخشی است

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان کشور را متمرکز دنبال کنیم تشکیل یک فراکسیون به نام کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی و یک نهاد فرابخشی در بدنه دولت می‌تواند اولین قدم باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالار مرادی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به مناسبت برگزاری هفته ملی کودک ایران گفت: اگر برای رشد و تربیت کودکان بهای لازم را نپردازیم، این احتمال وجود دارد که تا قبل از ورود به دوران بلوغ فکری، رفتارهایی در آنها نهادینه شود که نتوانیم آنها را تغییر دهیم. کودکان و نوجوانان سرمایه‌های کشور هستند و هر نوع غفلت در تربیت آن‌ها کوتاهی در حفظ این سرمایه‌های انسانی است.
سالار مرادی با اشاره به این مطلب که به ابعاد گوناگون رشد و زندگی کودکان باید به طور متمرکز رسیدگی کرد، رسالت عمده تربیت و رشد کودکان را از وظایف خانواده و وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: علاوه بر این دو نهاد، دستگاه‌های مختلفی وظایف رسیدگی به امور این قشر را عهدار هستند. به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان از جمله وزارت‌خانه‌هایی به شمار می‌آید که از زمان تولد، پی‌گیری مسایل بهداشتی کودکان و نوجوانان است.
این نماینده مجلس علاوه بر خانواده و وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما را از تاثیرگذارترین نهادهای آموزش و هدایت کودکان برشمرد و ادامه داد: این سازمان بسیار فراگیر و تاثیرگذار است و می‌تواند در آموزش، انتقال دانش، یادگیری رفتارهای اجتماعی و جامعه‌پذیر شدن کودکان نقش زیادی ایفاء کند.
به گفته نایب رئیس کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اما موضوع آموزش‌های غیررسمی توسط نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مهمی در پر کردن اوقات آموزشی غیررسمی کودکان و نوجوانان به ویژه در مناطق محروم دارد و باید به تقویت و سرمایه‌گذاری این بخش توجه بیشتری شود.
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مسایل کودکان و نوجوانان در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان، اجتماعی و آموزش و تحقیقات مجلس توزیع شده است که برای حرکت هدفمند به منظور تربیت و داشتن نسلی پویا و سالم لازم است که این امر به صورت متمرکز توسط دستگاهی فرابخشی در مجموعه قوه مجریه و به صورت ویژه در قوه مقننه توسط فراکسیون کودک و نوجوان پی‌گیری شود.
وی همچنین ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات و مسایل این قشر را متمرکز دنبال کنیم تشکیل یک فراکسیون به نام کودکان و نوجوانان راه‌گشا خواهد بود.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: تشکیل این فراکسیون می‌تواند نگاه تازه‌ای به مسایل کودکان و نوجوانان داشته باشد و عملکردهای جزیره‌ای را متمرکز کند. 
نماینده سنندج تصریح کرد: ما نیاز داریم به کودکان و نوجوانانمان نگاه تازه‌ای بیاندازیم، چرا که ارتقاء آموزش، بهداشت و مسایل فرهنگی این قشر بسیار حساس است و مهم‌ترین ارتباطات، تعاملات و تاثیر پذیرترین حوزه‌ای که کودکان از آن تاثیر می‌گیرند بحث خانواده و مدرسه است که بهتر است مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «زنده باد کودکی»، «زنده باد زندگی» از 15 تا 21 مهر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان‌های مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود.