نکوداشتی برای سه نویسنده کودک و نوجوان استان یزد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، از سه کتاب‌اندیش یزدی، اسدالله شکرانه، حسین معلم و بابک صابری تجلیل کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این آیین تجلیل، معاون فرهنگی کانون استان یزد از مهدی آذریزدی به‌عنوان سلسله‌جنبان ادبیات کودک و نوجوان یاد کرد و افزود: هر جا که جلسه‌ای با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه کودک و نوجوان برگزار شود، وام‌دار صداقت و سادگی فرزانه‌ای است که خود را در کتاب ریخت تا بچه‌های خوبی به جامعه و به نسل‌های دیروز، امروز و فردا هدیه بدهد.
محمدرضا آخوندی ادامه داد: موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از شاخص‌های توسعه پایدار محسوب می‌‌شود، هیچ توسعه‌ی پایداری بدون توجه به نهاد کودکی پایدار نخواهد بود.
وی آیین تجلیل از سه نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان در هفته‌ی کتاب را فرصتی دانست تا در این مراسم یک پرسش اساسی مورد بررسی قرار گیرد که چگونه می‌توان نیاز کتاب‌خوانی را اول به‌عنوان یک نیاز و بعد به‌عنوان یک عادت و بعد به‌عنوان یک فرهنگ تبدیل کرد؟
آخوندی با تاکید بر این‌که باید چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی کتاب‌خوانی کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گیرد تصریح کرد: علی‌رغم تلاش‌هایی که در حوزه‌ی کتاب‌ و کتاب‌خوانی مشاهده می‌شود بازهم نتیجه‌ی قابل توجه‌ای از آن برداشت نمی‌شود و با توجه به کسب رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان یزدی، چرا همچنان یزد از استان‌هایی است که سرانه‌ی مطالعه آزاد آن پایین است.
در ادامه، فایل تصویری زندگی‌نامه دکتر بابک صابری از نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان در استان یزد پخش شد و وی به ارائه‌ی سخنرانی در خصوص نقش مذهب در ترویج کتاب‌خوانی پرداخت.
دکتر صابری در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: چهل سال پیش، یکی از پایگاه‌های کتاب‌خوانی کودکان، کتاب‌خانه‌های مساجد بود. آن زمان آن طور برنامه‌ریزی شده بود که مکان‌های مذهبی و بازار باید در خدمت کتاب قرار می‌گرفت. پس این نگاه به مبحث کتاب در یک پایگاه مذهبی وجود داشت.
حسین معلم نیز از نویسندگان یزدی در حوزه طنز کودک و نوجوان نیز بعد از پخش فایل تصویری زندگی‌نامه‌اش به ارایه سخنرانی خود با موضوع نقش طنز در مطالعه، تحلیل و تعمیق یادگیری پرداخت.
معلم در بخشی از سخنانش گفت: طنز کودک و نوجوان نمی‌تواند از جنس طنزهای فاخر، متین و پیچیده باشد، زیرا طنزهای فاخر، متین و پیچیده در برگیرنده‌ی واژه‌ها، اصطلاحات و آرایه‌های ادبی‌ست که کودک و نوجوان به دلیل پایین بودن سن و برخوردارنبودن از تحصیلات و دانش کافی و نیز اندک‌بودن گنجینه‌ی لغات ذهنی از آن‌ها بی‌اطّلاع و در نتیجه از درک معنا و مفهوم آن نیز عاجز است.
وی تصریح کرد: بنابراین بدیهی است که طنز کودک و نوجوان از جنس طنزهای ساده و به‌روز شده باشد، یا در مواردی به لطیفه، فکاهه و حتّی هزل و لودگی نزدیک شود. با این همه در متون ادب فارسی کم نیست طنزهایی که به معنی واقعی کلمه طنز است و در حدّ درک و فهم کودک و نوجوان است. طنزهایی که اگر کودک و نوجوان آن را مطالعه کند، نه فقط خودش برخوردار از انگیزه‌ی کافی برای ادامه‌ی راه (مطالعه) می‌شود، که اطرافیان خود را نیز برای مطالعه‌ی آن چه خوانده و از آن لذّت برده است، ترغیب می‌کند.
اما سومین کتاب‌اندیشی که از وی سخن گفته شد، اسدالله شکرانه مدیر اسبق کانون استان یزد و مدیر پروژه‌ی سیمرغ قصه‌های ایرانی بود که بعد از پخش فایل تصویری زندگی‌‌نامه‌اش در خصوص نقش قصه‌های عامیانه در رشد مطالعه کودکان و نوجوانان سخن گفت.
شکرانه در بخشی از سخنان خود گریزی به دیروز زد و به میزان بیشتر مطالعه‌ به معنای شنیداری در نسل‌‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته ادبیات عامه در کنار کار و زندگی نبود بلکه در ادامه کار و زندگی بود. مثلا با دست به‌عنوان یک ابزار طبیعی بازی‌هایی چون لی‌لی‌حوضک ساخته می‌شد که باعث ارتباط پهلو به پهلوی والدین و فرزندان می‌شد. این بازی با دست و ارتباط پهلو به پهلو احساس اندیشه را در کودک ایجاد می‌کرد. بنابراین مطالعه‌ی امروز نیز باید در ادامه زندگی باشد تا نقش و ساز و کار داشته باشد.
 تقدیر از برگزیدگان حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی
در ادامه این مراسم هم‌زمان با بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از اعضا و مربیان کانون که در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برگزیده شده بودند تقدیر به‌عمل آمد. منتخبان همایش توسعه‌ی کتاب‌خوانی، مرتضی فرنام مربی‌مسوول کتاب‌خانه‌‌‌ی سیار روستایی تفت و مهریز، رضوان مهرعلی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شهرستان مهریز، فاطمه زارع بیدکی عضو مرکز فرهنگی هنری مهریز و امیر اعتمادالعما عضو مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک یزد مورد تجلیل قرار گرفتند.
از گزارمان‌نویس برتر کشوری رضوان مهرعلی نیز تقدیر شد. در بخش تقدیر از طرح‌ها و شیوه‌های کتاب‌خوانی سال 1390 نیز از عالیه قوامی، سیدحسین میرقاسمی و مریم امراللهی تقدیر به‌عمل آمد. برگزیدگان مسابقه‌ی نگران پروانه‌ها نیز از تقدیرشدگان این برنامه بودند.
در این مراسم همچنین از مربیان کانونی که در تولید کتاب نقش داشتند از جمله سیدحسین میرقاسمی، مژگان جنتی مقدم، فاطمه احمدزاده، فرزانه سعادتمند، عالیه سلطانی، سمانه خبیری، نجمه منصوری، نغمه شکرانه، نجمه احمدزاده به عنوان مؤلف نیز تقدیر و تشکر شد.
 اهدای نشان مرغک طلایی به عضو ارشد مرکز شماره‌ی یک کانون استان یزد
در این برنامه همچنین مژگان ملک‌ثابت عضو ارشد مرکز شماره‌ی یک یزد به‌عنوان عضو طلایی کانون، نشان طلایی دریافت کرد. وی که در کارنامه‌ی کانونی خود موفقیت در جشنواره‌های فرهنگی پژوهشی، مسابقات ادبی اعم از شعر، میهمان خدا، نیایش، دل‌نوشته به امام زمان و مسابقات سراسری ادبی آفرینش کانون در چند دوره و مسابقات فرهنگیهنری در زمینه‌های تئاتر، نمایش عروسکی، نقاشی، تصویرسازی، فیلم‌سازی، سرود، پوسترسازی و مسابقات پرسش مهر ریاست جمهوری در سال‌های 85 و 86 را دارد در حضور حاضران این مراسم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.
اجرای موسیقی زورخانه‌ای توسط هنرمند نوجوان جواد ضیائی نیز فضایی متفاوت را برای حاضران تداعی کرد.
گفتنی است در این مراسم علاوه بر معاونان، کارشناسان، مربیان و جمعی از اعضای کانون استان یزد، دکتر رحیمی‌نسب مدیرکل سازمان بهزیستی، بهادرزاده معاون آموزش و پرورش و مهندس سفید، شعشعی، اولیا، مسرت و صفاریان، فعالان فرهنگی استان نیز حضور داشتند.