هدف اصلی کانون تربیت دینی و انقلابی کودکان است

مدیرعامل کانون بر تعلیم و تربیت کودکان مطابق آموزه‌های دینی و انقلابی با شیوه‌های هنرمندانه به عنوان رسالت اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در اولین نشست با مدیران کل استان‌هاگفت: تمامی فعالیت‌های 40‌گانه مراکز فرهنگی‌هنری کانون باید به گونه‌ای هم‌سوسازی شود که مانند یک نقشه فرهنگی مسیر رسیدن به هدف اصلی را دنبال کند.
وی ضمن قدردانی از سیدصادق رضایی مدیرعامل پیشین افزود: باید با بررسی کارشناسانه و برنامه‌ریزی صحیح، فعالیت‌هایی را که ممکن است به هدف اصلی‌ کانون آسیب برساند، کمرنگ یا تعدیل کنیم.
حاجیان‌زاده مجموعه کانون در بخش‌های ستادی و استانی را دو روی یک سکه دانست که سیاست گذاری‌های این دو باید به صورت جداگانه انجام شود و استفاده از واژه سکه را با خاطر ارزشمند بودن این مجموعه عنوان کرد.
وی وظیفه ستاد را ورود به مباحث نظری، تحلیل‌های فرهنگی، نظریه‌پردازی و شناخت نیازها برای رسیدن به راه‌کارها و ابتکار عمل دانست و تصریح کرد: با توجه به موقعیت فرهنگی و توجه ویژه مقام معظم رهبری نسبت به کانون باید زمینه را برای ورود هنرمندان، نویسندگان و فیلم‌سازان فراهم کنیم و به سمت تولید آثار فاخر حرفه‌ای در زمینه‌های فیلم، کتاب و سرگرمی با کیفیت خوب حرکت کنیم.
مدیرعامل کانون تقویت سطح پوشش مخاطبان و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کانون در زمینه‌های مختلف را از دیگر نکات حایز اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: گاهی به‌جای افزایش نیروی انسانی و فضای فرهنگی می‌توان با بررسی و تحلیل‌های کارشناسی بهره وری بیشتری از امکانات موجود داشت.
وی توجه به کیفیت در فعالیت‌ها و تولیدات را از دیگر نکات مهم دانست و اضافه کرد: باید تلاش کنیم کیفیت را حفظ و ارتقا دهیم و هرکز توسعه کمی موجب آسیب زدن به کیفیت نشود.
حاجیان‌زاده در زمینه روی دیگر سکه که استان‌ها هستند گفت: در استان‌ها هم مانند ستاد باید نگاه حرفه‌ای در برخورد با مخاطبان وجود داشته باشد چراکه اگر غیر از این باشد هرچه‌قدر در ستاد آثار خوب و باکیفیت تولید شود زمانی که در مراکز فرهنگی‌هنری خوب ارایه نشود نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و آثار حرفه‌ای در آرشیوها و انبارها بایگانی می‌شود.
مدیرعامل کانون در ادامه از مدیران‌کل کانون در استان‌ها خواست در زمینه افزایش انگیزه و توانمند کردن مربیان و کارکنان تلاش کنند و با استفاده از افراد کارشناس و صاحب نظر در ارایه ایده‌ها و کمک‌های فکری خود برای تولید آثار حرفه‌ای ستاد را یاری کنند.
وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد تغییر مدیریت موجب سرعت بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها در استان‌ها باشد چرا که هر تغییری به منظور پیشرفت صورت می‌گیرد و جامعه دایم در حال پیش روی است و کانون هم باید همگام با آن حرکت کند و در مسیر کیفیت‌بخشی و تغییرها تلاش کنیم از هدف اصلی کانون دور نشویم.
حاجیان‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در کانون فعالیت تربیتی خوب صورت گیرد باید تلاش کنیم تا یک فضای سالم کاری فراهم‌ شود و این مهم با تقویت خود سالم‌سازی، صحت مالی، اخلاقی، معنوی، محبت و عشق ممکن می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: در این مدت کوتاهی که مسوولیت مدیرعاملی کانون را برعهده گرفتم مشکلات کارکنان و مربیان را رصد کردم و مشکل معیشتی مهم‌ترین دغدغه‌ی جدی من است که اگر این مرتفع نشود تمام صحبت‌ها و برنامه‌ها راه به جایی نخواهد برد، بنابراین بر همین اساس تمامی تلاش خود را برای حل این مساله به کار خواهیم گرفت تا راه‌کار مناسبی برای این مشکل پیدا کنیم.
پیش از سخنرانی حاجیان‌زاده، مدیران کل استان‌ها ضمن معرفی به بیان برخی از نظرهای خود پرداختند که مجوز جذب نیروی انسانی در مراکز فرهنگی هنری و کانون زبان ایران، محرومیت زدایی استان‌های محروم، استانی شدن اعتبارات کانون، کمبود تجهیزات و امکانات در مقایسه با سازمان‌های دیگر، رسیدگی به وضعیت معیشت همکاران کانون، فراهم آوردن ساز و کار مسوول شهرستانی در استان‌ها، الگو شدن کتاب‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و دیگر محصولات کانون مانند گذشته، کمبود کتاب و محصولات دیگر در مراکز فرهنگی هنری کانون به ویژه برای گروه سنی کودک و تجدید چاپ کتاب‌های کانون بخشی از این سخنان بود.
همچنین امکان حضور کانون در شورای برنامه‌ریزی و شورای آموزش و پرورش، تقویت حوزه کتاب‌خانه‌های سیار کانون، راه‌اندازی مجدد طرح کانون و مدرسه، تجدید نظر در منطقه‌های کانون برای فعالیت‌های مشترک، پاسخ‌گو نبودن نگاه آماری به کانون، طولانی بودن مراحل گزینش آموزش و پرورش نیروهای کانون، تعیین تکلیف نیروهای پاره وقت مراکز، پاسخ‌گو نبودن سرانه پولی کانون زبان ایران، تجدید نظر در ساعت کاری مربیان مراکز، فراهم آوردن شرایط مناسب کاری برای مربیان، رسمی کردن کارکنان قراردادی و عملیاتی شدن چشم‌انداز کانون از دیگر اظهارنظرهای مدیران کل استان‌ها بود.
در عین حال، به روز شدن فعالیت‌ها، فضای فیزیکی، روش‌ها و دانش مربیان کانون، کم بودن ظرفیت کانون برای اجرای طرح کانون مدرسه و بازنگری در این طرح، راه‌اندازی شورای عالی کودک و نوجوان در استان‌ها به ریاست استان‌دار، حمایت از بحث آموزش مربیان، یادآوری درآمدزا نبودن رسالت کانون، توجه به وضعیت خاص مناطق مرزی، توجه به برنامه‌ریزی خاص برای کودکان دو یا چند زبانه، تقویت بنیه کارشناسی کانون، وارد شدن کانون به فضای مجازی، تقویت بومی‌گرایی، متنوع سازی فعالیت‌های کانون، سامان‌دهی بودجه کانون در مجلس شورای اسلامی، اولویت‌بندی بودجه‌ها با توجه به فعالیت‌های استان‌ها، تعریف تمامی فعالیت‌های کانون در ساختار تربیتی، سرفصل نداشتن اعتبارات کانون و... از موضوع‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.
اولین نشست مدیران کل استان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مدیرعامل صبح روز سه‌شنبه 26 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.