مدیرعامل کانون: جایگاه ملی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان را تقویت می‌کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: واگذاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان به استان مازندران باید باعث تقویت جایگاه ملی این جشنواره شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در دیدار با دبیر و دست‌اندرکاران برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان یادآور شد به دلیل مسوولیت‌های پیشین خود در دفتر انتشارات کمک آموزشی به خوبی در جریان سابقه‌ی برگزاری این رویداد قرار دارم و به همین دلیل مسوولان جشنواره در مازندران علاوه بر تلاش برای برآورده کردن انتظارات دست اندرکاران مطبوعات، باید جایگاه ملی این رویداد را نیز تقویت کنند.
یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان امسال برای نخستین بار از تهران خارج و میزبانی آن به کانون استان مازندران واگذار شده است.
افزوده‌شدن بخش رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها و ارزیابی جداگانه مطبوعات محلی استان مازندران و نشریات داخلی کانون از دیگر تغییرات ایجاد شده در این جشنواره است.
در همین حال مدیرعامل کانون در دفتر خود به مسوولان این جشنواره گفت که برنامه‌های این جشنواره همچون نمایشگاه و دیگر بخش های آن باید بهتر از گذشته برگزار شود چرا که این میزبانی می‌تواند توانمندی‌های استان‌ مازندران را در برگزاری این رویداد‌ها به نمایش بگذارد.
 حاجیان‌زاده تقویت ارتباط‌های رسانه‌‌ای و تبلیغات جشنواره، در عین حال توجه به انتخاب داوران متخصص، باتجربه و دارای وجهه ملی و مقبولیت عمومی را از جمله دغدغه‌های خود برای برگزاری بهتر این رویداد برشمرد.
وی در پایان با اظهار امیدواری از این‌که «اولین دوره برگزاری این جشنواره در استان‌ها بهترین دوره‌ی برپایی آن باشد»، بر ضرورت همکاری و همراهی بخش‌های ستادی کانون با این رویداد تاکید کرد و از مناف یحیی‌پور (از چهره‌های با سابقه‌ی نشریات کودک) خواست به نمایندگی از وی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
در این نشست علی گنج‌کریمی معاون تولید کانون، به روند تصمیم‌گیری برای واگذاری میزبانی جشنواره به مازندران در دوره‌ی مدیریت قبلی کانون اشاره کرد و گفت: سابقه‌ی مطبوعاتی و تعامل مناسب مدیرکل کانون مازندران با مسوولان استانی و دست‌اندرکاران رسانه‌ها از جمله دلایلی بود که باعث شد میزبانی جشنواره به مازندران واگذار شود.
در همین حال قاسم عزیز‌زاده گرجی دبیر جشنواره و مدیرکل کانون استان مازندران نیز با ارایه‌ی گزارشی از روند دریافت آثار و فعالیت‌های انجام گرفته، به مدیرعامل جدید کانون گفت که از نخستین روزهای واگذاری میزبانی، تلاش کردیم تا به جای تفکر استانی تفکری ملی بر برنامه‌ها حاکم شود.
وی توضیح داد بخش‌های «نشریات داخلی کانون»، «رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها» و «نشریات محلی» در کنار بخش اصلی جشنواره چهار بخش این رویداد فرهنگی، رسانه‌ای را تشکیل می‌دهند و برای هر بخش نیز مسوولان جداگانه‌ای انتخاب شده‌اند.
گرجی یادآور شد که برگزاری نشست‌های مختلف با دست‌اندرکاران رسانه‌های محلی و پوشش گسترده این رویداد در رسانه‌های ملی و پیگیری‌های همکاران دبیرخانه، باعث شده امسال تاکنون بیش از 9هزار اثر به دبیرخانه ارسال شود.
مدیرکل کانون استان مازندران یادآور شد که این اقدام‌ها و برپایی یک کارگاه آموزشی با حضور 50 نفر از دست‌اندرکاران و خبرنگاران مطبوعات استان با موضوع «تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان» توسط محمود پوروهاب باعث شد که در همین مدت کوتاه برخی از این نشریات دست به تولید محتوا برای مخاطبان کودک در رسانه‌های خود بزنند.
وی توضیح داد که جشنواره روز‌های سوم تا هشتم اسفند در ساری برگزار می‌شود و در کنار آن نمایشگاه و کارگاه‌هایی نیز برپا خواهد شد.
گرجی همچنین از توزیع تعداد زیادی از نشریات کودک در روستاهای استان با همکاری نشریات کودک و نوجوان از بهمن امسال خبر داد.
در همین جلسه مقرر شد هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشستی با حضور استاندار و مسوولان استانی و با حضور مدیرعامل کانون در بهمن امسال و پیش از برپایی این رویداد صورت بگیرد.
در این نشست  مناف یحیی‌پور از فعالان مطبوعات کودک و نوجوان، هدف کانون از برگزاری این جشنواره را الگوسازی و تاثیرگذاری بر این کیفیت این نشریات عنوان کرد و با تاکید بر لزوم برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه مطبوعات پیشنهاد کرد در صورت امکان بخش آثار کودکان ونوجوانان و داوری مخاطبان نیز به برنامه‌ها افزوده شود.
پیشنهاد دیگر وی  حضور نشریات تخصصی کودک و نوجوان در نمایشگاه جشنواره مطبوعات بود.
بر اساس این گزارش احمد مظفری مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران و مسوول بخش رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌های جشنواره، این حرکت کانون در واگذاری جشنواره به استان‌ها را ارزشمند توصیف و اظهار امیدواری کرد این رویداد به تولید هرچه بهتر محتوای رسانه‌ای فاخر برای کودکان و نوجوانان منجر شود.
این فعال رسانه‌ای توجه جامعه دانشگاهی کشور به این حوزه، توجه به حقوق کودکان و ایجاد بستری برای توجه بیشتر خانواده‌ها به کودکان را از جمله اهدافی دانست که جشنواره می‌تواند به تحقق آن کمک کند.
عباس مهدوی مسوول بخش نشریات استانی جشنواره نیز جایگاه استان مازندران در عرصه‌ی گردشگری را  نشان‌دهنده‌ی اهمیت این استان در کشور دانست و اظهار امیدواری کرد اطلاع رسانی گسترده‌تری برای این جشنواره در تهران و سطح کشور صورت بگیرد و آثار جشنواره نیز به صورت کاروانی در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته شود.
در این نشست که صبح روز 18 دی 1392 در تهران و در دفتر مدیرعامل کانون برگزار شد محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرتضی نوربخش معاون کانون مازندران و مسوول کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره و کیان جوادی مسوول بخش نشریات کانونی جشنواره نیز حضور داشتند.
مهلت ارسال اثر به جشنواره در ساری، پایان دی تعیین شده است.