تبیین دهه فجر برای بچه‌ها، نوعی سرمایه‌گذاری است

کمیته‌های استانی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه فجر هم‌چنان با برگزاری جلسات منظم، برنامه‌های جدید سازمان‌ها را برای ایام دهه فجر مشخص می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بر این اساس، اعضای کمیته کودک و نوجوان ستاد گرامی‌‌داشت دهه فجر استان قم در دومین نشست تصمیم‌گیری پیرامون ویژه برنامه‌های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان، از برگزاری جشن مشترک دستگاه‌های متولی دهه فجر در حوزه کودک و نوجوان خبر دادند.
در این نشست که با حضور نمایندگانی از آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی شهرداری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان استان قم برگزار شد، ابتدا صدر الله منصوری جانشین مسوول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر در خصوص موارد مطرح شده در جلسه گذشته صحبت کرد و حاضران درخصوص موارد مطرح شده به بحث و گفت‌وگو پرداختند. در ادامه، موضوع جلسه که در خصوص ارایه ایده‌های ادارت عضو در مورد برنامه‌های مشترک دهه فجر بود مطرح شد.
بر این اساس مقرر شد در تاریخ 15 بهمن ماه جشن ویژه مشترک دستگاه‌ها در محل کانون مریم اداره کل آموزش و پرورش از ساعت 9 تا 11 صبح برگزار شود.
هم‌چنین طبق مصوبه جلسه نمایندگان ادارات و نهادهای متولی در جلسه بعد که دوشنبه آینده برگزار خواهد شد ایده‌های خود را در خصوص محتوای مراسم جشن مشترک 15 بهمن ماه ارایه و در این خصوص تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است تعیین چگونگی برگزاری ویژه برنامه‌های روز 12 بهمن؛ روز تجدید بیعت با امام (ره) در بیت آن حضرت و هم‌چنین روز17 بهمن؛ میهمانی لاله‌ها، مشخص کردن تجهیزات و اعتبارات لازم برای ویژه‌برنامه‌ها، اهدای جوایز، هماهنگی مکان و زمان دقیق برگزاری مراسم‌ها نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
دومین جلسه کمیته کودک و نوجوان دهه فجر استان قم در محل دفتر مدیریت تبلیغات تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و با حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌های عضو این کمیته برگزار شد.
در همین حال مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و دبیر کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر استان در اولین نشست این کمیته تاکید کرد که آگاهی بخشی به مخاطب امروز مهم‌ترین رویکرد کمیته کودک ونوجوان دهه فجر است.
قاسم عزیزاده گرجی در اولین جلسه کمیته کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه فجر استان مازندران با تاکید بر این مطلب افزود: 25 کمیته از سوی ستاد سی و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تعیین شده که کمیته کودک ونوجوان یکی از مهم‌ترین این کمیته‌هاست.
وی با تاکید بر اهتمام اعضای کمیته به برنامه‌ریزی هدفمند و مثمر ثمر تصریح کرد: فعالیت و کارکردن در حوزه کودک ونوجوان سرمایه‌گذاری است.
مدیرکل کانون مازندران با بیان این مطلب که دستگاه‌های عضو این کمیته در حوزه کاری خود با کودک ونوجوان سر و کار دارند، افزود: هر یک از کمیته‌ها می‌بایست با تعریف برنامه مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان و به صورت گسترده و کیفی عمل نمایند.
گرجی اظهار داشت: انتقال و ارایه دستاوردهای انقلاب اسلامی به قشر امروز و نحوه ترسیم آن با زبانی هنرمندانه و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان از ضروریات عرصه فرهنگی است که این کمیته در این خصوص مسوول است.

این مسوول یادآور شد: برنامه‌سازی دهه فجر و جریان‌سازی در اندیشه کودکان و نوجوانان انقلاب اسلامی می‌بایست در مسیر آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی اتفاق بیافتد و تاثیر عمیق آن در آنان مشهود گردد.
وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "اگر قرار است کاری ماندگار باشد، باید در قالب هنر گنجانده شود" خاطرنشان ساخت: ضریب تاثیرگذاری از طریق هنر، در بچه‌ها بسیار بالاست و در همین خصوص می‌توان در برنامه‌ریزی‌ها از این اهرم قدرتمند استفاده کرد و برنامه‌های دهه فجر را در قالب هنرمندانه برای این گروه موثر جامعه ارایه و هم‌چنین بازخورد آن را در طراحی، اجرا و نظارت بررسی کرد.
عزیزاده گرجی با تاکید بر ظرفیت هر یک از دستگاه‌ها در حیطه کودک و نوجوان خواستار آن شد تا نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها حاضر در جلسه نسبت به ارایه حداقل دو برنامه شاخص اهتمام داشته باشند.
راه‌اندازی، حمایت و نظارت بر کمیته‌‌های شهرستانی از دیگر صحبت‌های دبیر کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر استان بود که بر آن تاکید داشت.
در این جلسه هر یک از دستگاه‌های عضو نیز با ارایه برنامه‌های پیشنهادی خود در برگزاری مراسم دهه فجر امسال پرداختند و در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.
اعضای کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر استان مازندران را اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران، اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل بهزیستی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، صدا و سیمای مرکز مازندران، اداره کل ورزش و امور جوانان، جمعیت هلال احمر مازندران، حوزه هنری مازندران، سازمان دانش آموزی مازندران وشهرداری ساری تشکیل داده‌اند.
اما در نخستین جلسه کمیته کودک و نوجوان این ستاد در استان آذربایجان شرقی، تعدادی از برنامه‌های این کمیته در بزرگ‌داشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب رسید.
حجت الاسلام ابراهیمی مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی در ابتدای این نشست با بیان این که زندگی درحکومت ولایی نعمت بسیار ارزشمند و بزرگی است تصریح کرد: دهه مبارک فجر یک فرصت گران بها برای به جا آوردن شکر این نعمت است.
وی انقلاب اسلامی را ثمره‌ی استقلال طلبی و رشادت ملت قهرمان ایران دانست و افزود: ان‌شاالله این انقلاب متصل به قیام حضرت امام عصر(عج) خواهد شد.
مسوول کمتیه کودک و نوجوان ستاد دهه فجر آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تبیین ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل حاضر به ویژه کودکان و نوجوانان، آن از را از ضرور‌ت‌های بسیار مهم دانست و تاکید کرد: انتقال این مفاهیم ارزشی در قالب‌های فرهنگی هنری و ادبی می‌‌تواند تاثیرگذار باشد.
ابراهیمی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات مهم بتوان در قالب کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر فعالیت‌های گسترده‌ای را در ایام الله دهه فجر برگزار شود.
بر اساس این خبر، در این جلسه و پس از سخنان دیگر اعضای کمیته کودک و نوجوان پیرامون برنامه‌های پیشنهادی، تعدادی از این برنامه‌ها جهت اجرا در ایام الله دهه فجر به تصویب رسید.
حضور گسترده اعضای طرح پیروان ولایت کمیته امداد استان در برنامه‌ها، ثبت نام رایگان از دانش‌آموزان تحت پوشش این کمیته، برپایی نمایشگاه کتاب‌های کانونی در مدارس استان، پوشش خبری برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان از طریق صدا و سیما به ویژه برنامه شاپرک و اجرای مسابقه تلویزیونی برای مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های مصوب این جلسه بود.

استفاده مهدهای کودک استان از سالن‌های کانون در دهه فجر، اجرای ویژه‌برنامه "قصه‌های انقلاب" در مهد‌های کودک با مشارکت کانون، برپایی نمایشگاه تولیدات کانونی و برگزاری برنامه‌های مشترک با حضور کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی استان نیز از دیگر برنامه‌هایی بودکه به تصویب رسید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گروه کودک و نوجوان صدا و سیما و معاونت اجتماعی بهزیستی اعضای کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان را تشکیل می‌دهند.