پاسخ‌گویی به استعدادهای کودکان دارای نیازهای ویژه در اصفهان

اصفهانی‌ها پس از تهران پیشگام راه‌اندازی نخستین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها شدند تا بچه‌های دارای نیازهای ویژه در این شهر نیز از خدمات کانون بهره‌مند شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراکز فراگیر کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه(نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی) در کنار دیگر اعضای کانون از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی‌هنری کانون استفاده می‌کنند و شیوه‌ی همراهی و همکاری با یکدیگر را از همان دوران کودکی فرا می‌گیرند.
مرکز شماره 1 کانون اصفهان پس از 5 مرکز «فراگیر»ی که در تهران در حال فعالیت است اولین مرکز فراگیر استانی کانون و ششمین آن در سطح کشور است که با بهینه‌سازی محیط داخل کتاب‌خانه و تجهیز به کتاب و امکانات صوتی و تصویری مورد نیاز این کودکان، به ارایه‌ی خدمات خواهد پرداخت.
مربیان این مرکز طی ماه‌های گذشته در دوره‌های آموزشی ویژه‌ای با همکاری اداره کل کانون استان تهران شرکت کردند و شیوه‌های ارتباط و آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه را فرا گرفتند.
این مرکز فراگیر هم‌زمان با روزهای دهه‌فجر و سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ساعت 10 صبح روز شنبه 20 بهمن 1392 در ملک شهر اصفهان، خیابان 17 شهریور، جنب مسجد قبا و با حضور مسوولان کانون و مهمانان دیگری از مسوولان شهری، درهای خود را به روی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه نیز خواهد گشود.
مسوولان کانون استان اصفهان در همین زمینه با برپایی نمایشگاهی از آثار کودکان ناشنوا و کم‌بینا در مرکز شماره 1 کانون اصفهان به استقبال این مراسم رفته‌اند.
این نمایشگاه از کارهای دستی این کودکان، گلیم و لباس، صنایع تزیینی و تابلوهای نقاشی تشکیل شده است.
راه‌اندازی مراکز فراگیر کانون فرصت مناسبی را برای شناسایی و بروز استعدادهای کودکان ونوجوانان دارای نیازهای ویژه فراهم می‌کند و یکی از مطالبات جدی خانواده‌های این کودکان از کانون است که می‌تواند به یکی از اولویت‌های مراکز کانون در دیگر استان‌های کشور نیز تبدیل شود.
وجود تنها 6 مرکز فراگیر کانون در سراسر کشور تنها زمینه‌ای را برای پاسخ‌گویی به نیازهای بخش محدودی از این کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند و لزوم راه‌اندازی مراکز فراگیر جدید بیش از پیش به چشم می‌خورد.

راه‌اندازی مرکزی برای آموزش مربیان کانون اصفهان
بر اساس این گزارش مرکز آموزش کانون استان اصفهان نیز هم زمان با دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد.
این مرکز دارای امکاناتی مانند کلاس‌های آموزشی، کارگاه و خوابگاه است و با هدف بالابردن کیفیت دوره‌های آموزشی، افزایش تعداد این دوره‌ها و بهبود تسهیلات برای شرکت کنندگان ساعت 8:30 روز 20 بهمن ماه در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون به نشانی خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی اورژانس بیمارستان کاشانی، کوچه شهید فروری راه اندازی خواهد شد.