صوفیه از دوستی‌های کودکان ایران و بلغارستان استقبال کرد

صدها کودک و نوجوان ساکن شهر تاریخی صوفیه پایتخت بلغارستان به همراه هم‌سالان خارجی خود از برنامه‌های هفته دوستی با کودکان ایرانی بازدید کرده‌اند.

به گزارش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آستانه ی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این هفته دوستی با هماهنگی اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه و کانون پرورش فکری در بزرگ‌ترین فرهنگ‌سرای شهرداری صوفیه و با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دو کشور و کودکان و نوجوانان مدارس ملیت‌های مختلف بلغارستان از روز 9 بهمن 1392 آغاز شده است.
در آیین گشایش این هفته دوستی بیش از 400 کودک از کشورهای انگلیس، کره، قطر، سودان، لیبی، یمن، مصر، سوریه، فلسطین، عراق، ایران، الجزایر و بلغارستان در کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند.
مدیرکل و کارشناسان و مربیان کانون استان قزوین اجرای این فعالیت‌ها را به نمایندگی از اداره کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون بر عهده دارند.
در میان شرکت‌کنندگان در آیین گشایش این رویداد فرهنگی، نمایندگان وزیر فرهنگ و وزارت امور خارجه، معاون شهردار صوفیه، رییس ایران‌شناسی و انجمن دوستداران زبان فارسی، مدیران مدارس انگلیسی، لبنانی، بلغاری، نویسندگان و اساتید حوزه کودک، رایزنان کشورهای خارجی مقیم، مدیران موسسه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری و خانواده‌های ایرانی ساکن بلغارستان به چشم می‌خورد.
محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بلغارستان، در مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن ارایه‌ی گزارشی در مورد فعالیت‌های رایزنی در بلغارستان هدف از برگزاری این هفته دوستی را آشنایی کودکان و نوجوانان دو ملت با یکدیگر و ایجاد فرصتی طلایی برای دوستی آیندگان دانست و آشنایی کودکان با اخلاق، ارزش‌ها، مشاهیر و توانمندی و زیبایی‌های دو ملت را بهانه‌ای برای برگزاری این هفته عنوان کرد.
 وی با ابراز خرسندی از ایجاد فضایی شاد و هنری جهت انتقال پیام انقلاب در ایام دهه فجر از حضور همه مسوولان به‌ویژه سفیر ایران تشکر کرد.
دکتر چوپانف، معاون شهردار صوفیه در امور فرهنگی، هنر و جامعه ایرانی را در بلغارستان، دیر آشنا و قابل ستایش دانسته و آن را عامل پرورش نسل‌های بالنده نامید .
او این هفته دوستی را فرصتی برای شناساندن فرهنگ ایرانی به کودکان بلغارستان دانست و از برگزار کنندگان تشکر کرد.
عبدالله نوروزی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور در این آیین و بازدید از نمایشگاه و کارگاه‌های کانون، ضمن اظهار خرسندی از انجام این برنامه و توجه  به کودکان، از متولیان این برنامه قدردانی کرد .
طیب ملکی‌پور، مدیرکل کانون پرورش فکری استان قزوین نیز با اشاره به تلاش‌های رایزنی جمهوری اسلامی در بلغارستان، استفبال مردم صوفیه و کودکان  آن‌جا را بی‌نظیر و غیرقابل پیش‌بینی دانست و از سفیر و رایزن جمهوری اسلامی و مسوولان کانون، بابت ایجاد فرصت این تجربه فرهنگی، قدردانی کرد.
وی بهترین عامل ارتباط بشری را دوستی و بهانه این دوستی را مشترکات فرهنگی و هنری عنوان کرد.
ملکی‌پور کودکان را امانت داران صادق این صمیمیت بین کشورها دانست.
مربیان فرهنگی کانون قزوین با برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار کانون و برپایی کارگاه‌های هنری از تاریخ 9 تا 14 بهمن در کنار کودکان، مربیان و خانواده‌های پایتخت فرهنگی اروپا خواهند بود .