مسوولان فرهنگی به سلیقه کودکان احترام بگذارند

چند نویسنده و شاعر مطرح عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان خواستار توجه بیشتر مسوولان فرهنگی به انتشار کتاب و نشریه برای این گروه‌های سنی شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این اظهار نظرها در آستانه‌ی برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در ساری صورت گرفت و در یکی از این گفت‌وگوها محسن هجری نویسنده مطرح این عرصه  با اشاره به وجود کمبود‌های عاطفی در رفتار کودکان، گفت: مسوولان فرهنگی و رسانه‌های کودک و نوجوان به سلیقه کودکان و نوجوانان احترام بگذارند.
هجری یادآور شد: با برپایی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان رویکرد مثبتی اتفاق می‌افتد و از آن‌جایی که استعدادهای ناشناخته‌ای در شهرستان‌ها وجود دارد، برپایی این جشنواره‌ها می‌تواند در شناسایی استعدادها و هدایت آن‌ها به مسیر کار حرفه‌ای موثر باشد.
وی با بیان این‌که به ظرافت‌های انجام کار برای کودک و نوجوان باید دقت کرد، افزود: باید بزرگترها بپذیرند که کودک و نوجوان امروزی جهان خود را دارد و نباید بزرگ‌سالان با تحمیل نصیحت‌های خود، در تغییر افکار این قشر اصرار کنند.
هجری با اشاره به لزوم تفهیم نکات آموزنده به کودکان و نوجوانان در قالب شعر، حکایت، رمان و دیگر قالب‌های هنری خاطر نشان کرد: باید در به‌کارگیری هنر در مطبوعات و رسانه‌ها تلاش کرد و با تصاویر و گرافیک مناسب و طرح مسائل مورد نیاز در این قشر تاثیر گذاشت.
وی تصریح کرد: اگر مطالب سازنده با محتوای جذاب در نشریات و مطبوعات ویژه کودک و نوجوان مطرح شود، می‌توان شاهد این مسئله بود که مخاطبان به سمت مطالعه نشریات رغبت کنند.
هجری یکی از دلایل اصلی برای کم مخاطب بودن نشریات و مطبوعات حوزه کودک و نوجوان را دقت نکردن دست اندرکاران در ارایه مطالب عنوان کرد و گفت: کودک و نوجوان دوست دارد در نشریات شاهد ادبیاتی متفاوت از مدرسه و نظام آموزش و پرورش باشد و با خواندن آن همراه به یک نوع آرامش دست یابد اما این مساله در نشریات و مطبوعات مورد توجه قرار نمی گیرد.
حذف مطبوعات کودک از سبد خانوار، تهدید علیه توسعه فرهنگی
در همین حال یک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان کشورنیز گفت: حذف مطبوعات کودک ونوجوان از سبد خانوار، توسعه فرهنگی در میان این نسل را با تهدید مواجه می کند.
بیوک ملکی افزود: تغییر ذائقه کودکان از 15 سال به 2 سال باعث می‌شود که نوع نوشتار و شعر و داستان گفتن برای مخاطب کودک و نوجوان امروز با کودکان دیروز متفاوت شود.
وی در خصوص علت اساسی این تغییر ذائقه گفت: گسترش علم و رسانه‌های گوناگون از جمله عوامل در تغییر ذائقه به شمار می‌آید.
ملکی بیان کرد: کسی که کار مطبوعات برای کودک و نوجوان انجام می‌دهد باید متناسب با شرایط روز و همگام با نیازهای واقعی کودک و نوجوان پیش رود.
این نویسنده کودک و نوجوان  به خانواده ها توصیه کرد مطبوعات اختصاصی کودک و نوجوان را برای افزایش علم و آگاهی کودک و نوجوان خود در سبد خانواده قرار دهند.
ملکی افزود: به روز نبودن برخی از مجلات حوزه کودک و نوجوان هم یکی از علل کم رغبتی برای خرید آن است.
وی خاطرنشان کرد: وجود برخی محدودیت‌ها در مطبوعات کودک و نوجوان و اعمال نظر نهادهای دولتی که از مجلات حمایت مالی می کنند، در برخی موارد باعث ارایه آثار کم کیفیت می‌شود.
کمک به تقویت انگیزه‌های درونی کودکان در مطبوعات
بر همین اساس حسن احمدی نویسنده کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره مطبوعات را موجب تقویت انگیزه‌های درونی کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف علمی، دینی و فرهنگی دانست.
این نویسنده با اشاره به فرصت مناسب برپایی جشنواره و ایجاد امکان استفاده سایر اقشار جامعه از جشنواره اظهار داشت: باید در این دوره از جشنواره فرصت‌های استفاده همه اقشار از ظرفیت‌های مطلوب  فراهم شود .
احمدی تصریح کرد:جشنواره، فرصتی برای کسانی است که در مطبوعات کار می‌کنند و باید امکانی را فراهم آورد تا برپایی همیشگی آن فراموش نشود.
وی با بیان این‌که برپایی جشنواره در مازندران فرصتی است تا بقیه استان‌ها نیز دست به‌کار شوند و میزبانی سال‌های آینده را بپذیرند افزود: باید دل‌سوزی‌ها در کار ایجاد شود تا به نتایج دل‌خواه در حوزه کودک و نوجوان دست یابیم.
نویسنده کودک و نوجوان تاکید کرد: در حوزه داوری جشنواره هم باید افرادی که انتخاب می‌شوند متناسب با زمان در مورد آثار نظر بدهند و ترغیب کودکان و نوجوانان باید هدف خبرنگاران و گزارشگران باشد.
احمدی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب خاطرنشان کرد: این جشنواره باید زمینه‌ای ایجاد کند تا گزارش‌گران، نویسندگان و خبرنگاران انگیزه‌های نوجوانان و کودکان را افزایش دهند و راه‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف علمی، دینی و فرهنگی به آن‌ها نشان دهند.
وی گفت: باید در حوزه کودک و نوجوان با علم روز جلو برویم و اگر قرار است خوراک دینی تهیه کنیم باید قبل از آن ببینیم سلیقه نوجوانان امروزی چیست؟ و خواسته‌ها را به صورت غیرمستقیم مطرح کنیم.
وی همچنین پژوهش را مهم‌ترین کار خبرنگاران و نویسندگان برای نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان دانست و بیان کرد: اگر نویسندگان ما هم اهل پژوهش نباشند، نوآوری چندانی در ارایه نوشته‌های جدید در حوزه کودک و نوجوان صورت نمی‌گیرد.
احمدی تاکید کرد: باید لذت کشف راه برای درک مطالب را در کودکان و نوجوانان ایجاد کرد.
یازدهمین جشنواره مطبوعات، کودک و نوجوان از 1 تا 4 اردیبهشت سال جاری به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در ساری برگزار می‌شود.