معرفی کانون به عنوان ناشر برگزیده سال در دومین دوره‌ی پیاپی

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دومین سال پیاپی به عنوان ناشر برگزیده سال 1392 معرفی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراسم گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) که روز نهم اردیبهشت 1393 برگزار شد، مریم فرخی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون به نمایندگی از مدیرعامل کانون لوح تقدیر و تندیس ناشر برگزیده را از دست حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.
کانون در حالی دهمین جایزه خود را به عنوان ناشر برگزیده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی 27 دوره این رویداد فرهنگی دریافت می‌کند که از سال 1384 و در جریان برگزاری هجدهمین دوره‌ی این نمایشگاه تاکنون، توانسته است (به غیر از سال‌های 1386 و 1391 )، همواره عنوان ناشر برگزیده بخش دولتی در حوزه‌ی کودک و نوجوان را از آن خود سازد.
پیشتر نیز در سال‌های 1373 و 1379 کانون به عنوان ناشر برگزیده این نمایشگاه معرفی شده بود.
بر همین اساس گروه داوری در بخش ناشران خصوصی کودک ونوجوان نیز این عنوان را به صورت مشترک به انتشارات افق و محراب قلم اختصاص داد.
در بخش ناشران شهرستانی کودک و نوجوان نیز ناشری به عنوان ناشر برگزیده معرفی نشد اما انتشارات براق و جمال به عنوان ناشران لایق تقدیر اعلام شدند.
بر اساس این گزارش در بیانیه‌ی پایانی این انتخاب - که از میان آثار منتشر شده ناشران کشور در سال 1392 صورت گرفته است - داوران اعلام کرده‌اند که کانون از بین نامزدهای این حوزه شامل انتشارات مدرسه و انتشارات پروانه این عنوان را به دست آورده است.
این گروه داوری در بخشی از بیانیه‌ی خود همچنین آورده‌اند: برای هیات داوران موضوع ارتقاء محتوا، تولید متناسب با نیازهای حیاتی کشور، کیفیت نشر و توجه به نشر فاخر در جریان این داوری مورد نظر بوده و لذا شایسته است این ضابطه در آینده و در جهت‌گیری شبکه‌های حمایتی مورد توجه قرار گیرد. بسیار روشن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولیت حمایت از نشر را بر عهده دارد اما به تنهایی از عهده‌ی این وظیفه برنخواهد آمد و لازم است نظام آموزشی، اجرایی، اقتصادی و مالی کشور و همه‌ی بخش‌هایی که به کتاب نیاز مستقیم و غیرمستقیم دارند، در این زمینه با نگرش شفاف و اقدام روشن وارد عرصه شوند. در این مسیر حمایت از جریان تولید محتوا برای رقابت با جریان ترجمه از مهم‌ترین مسائل بوده و نیز حمایت از نوقلمان به‌ویژه در حوزه کتاب کودک و نوجوان از جمله ضابطه‌های مهم دیگر داوری بوده و امید است در آینده نیز بدین مهم توجه جدی شود.
در همین حال در متن لوح تقدیری که با عنوان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون به امضای دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده، آمده است: «اعتلای دانش و پژوهش به مثابه عوامل رشد و تعالی در فرهنگ اصیل ایران و اسلام در گرو همت و حضور هزاران مرد و زن فرهیخته و دانش‌پژوه در گستره‌ی فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است و همراهی و همگامی همه‌ی سازمان‌ها و دستگاه‌های علمی و فرهنگی ضامن بقای حرکت مستمر کشور ما در مسیر آبادانی و سرافرازی است.»
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محصولات خود را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در 5 بخش جداگانه عرضه کرده است.
این نمایشگاه 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلای امام خمینی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها