جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها پرخواننده‌ترین کتاب مراکز کانون اعلام شد

نام ده عنوان از پرخواننده‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران از سوی کانون پرورش فکری اعلام شده است که کتاب جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها با ۲۳هزار و ۷۷۹ بار امانت در صدر این جدول قرار دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این آمار از نرم‌افزار کتاب‌داری معاونت فرهنگی کانون استخراج شده است و بر اساس آن میزان امانت‌گیری کتاب‌های موجود در ۸۹۷ مرکز فرهنگی، هنری کانون سراسر کشور را نشان می‌دهد.
بر اساس این آمار که هم‌زمان با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده است، جزیره بی تربیت‌ها۱ اولین عنوان از سه‌گانه‌ی شهرام شفیعی که در سال ۱۳۸۹ توسط کانون منتشر شده بود طی دوره‌ی زمانی مورد بررسی یعنی سال ۱۳۹۲ ۲۳هزار و ۷۷۹ بار توسط کودکان ایرانی در مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های کانون به امانت گرفته شده و برای نخستین بار پس از دو سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ جای کتاب  گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی نوشته‌ی ژوزف تئوبالد با ترجمه‌ی معصومه انصاریان را در صدر این جدول از آن خود می‌کند.
کتاب گوسفندی که ... در سال مورد بررسی ۲۲هزار و ۲۰۹ بار از سوی اعضای کانون به خانه‌ها برده شده یا در کتاب‌خانه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.
در این جدول پس از این دو اثر کتاب گروفالو نوشته‌ی جولیا دونالدسون با ۱۹هزار و۲۲۲ بار، خفاش دیوانه نوشته‌ی جین ویلیس با ترجمه‌ی معصومه انصاریان با ۱۷هزار و۱۸۰ بار، کاش خانه‌های شکلاتی وجود داشتند نوشته‌ی الیف ادا تارتار با ترجمه‌ی نازنین نوتاش سنگتراش با ۱۶هزار و ۸۱۳ بار، قصه‌ی عمو نوروز و خاله نوبهار نوشته‌ی شکوه قاسم‌نیا با ۱۶ هزار و ۴۷۸ بار و خداحافظ راکون پیر نوشته‌ی کلر ژوبرت با ۱۶هزار و ۱۴ بار امانت در رتبه‌ی ۳ تا ۷ قرار گرفته است.
پس از آن نیز عنوان‌های هشتم تا دهم این جدول نیز به شب بخیر خرس کوچولو نوشته‌ی فرانک آش با ترجمه فاطمه ابطحی با ۱۵هزار و ۴۱۹ بار، جزیره بی‌تربیت‌ها ۲ نوشته‌ی شهرام شفیعی با ۱۵هزار و ۲۶۸ بار و دنیا چه‌قدر بزرگ است؟ نوشته‌ی بریتا تکنت راپ با ترجمه‌ی نورا حق‌پرست با ۱۵هزار و ۲۱۴ بار امانت اختصاص یافته است.
شبکه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سال ۱۳۹۲ دارای ۸۹۷ مرکز و ۳۷۶هزار و۷۷۳ عضو شامل ۲۱۳ هزار و ۸۲۲ دختر و ۱۶۲هزار و ۹۵۱ پسر بوده است.
بررسی آمار این نرم‌افزار داخلی کانون نشان می‌دهد که بیشتر کتاب‌های امانت گرفته شده را کودکان در گروه‌های سنی الف تا ج مورد مطالعه قرار داده‌اند و این نشان‌گر آن است که آمار کودکان عضو این مراکز از نوجوانان آن بیشتر است.
در همین حال در جدول آمارهای این نرم‌افزار اولین کتابی که از مجموعه‌ی رمان نوجوان امروز به عنوان رمان پرخواننده این مجموعه به چشم می‌خورد باز هم کتاب هستی نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده است که با ۱۱هزار و ۶۸ بار امانت در سال ۱۳۹۲ در مکان بیست و هفتم این جدول قرار گرفته است.
طرح رمان نوجوان امروز از سال ۱۳۸۸ با هدف انتشار رمان‌های مناسب برای نوجوانان اجرا شد و شمار آثار منتشر شده از آن اکنون به ۶۰ عنوان نزدیک شده است.
از سوی دیگر با تحلیل آمار کتاب‌های پرخواننده کانون می‌توان به این نکته توجه کرد که بیشتر این آثار در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ منتشر شده‌اند و رفته‌رفته آثار جدید کانون نیز در جدول پرخواننده به رتبه‌های بالاتر صعود می‌کنند.
هم‌چنین لزوم ورود کتاب‌های بیشتری از ناشران غیر کانونی به مراکز کانون آن‌گونه که علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز بارها بر آن تاکید کرده است بیش از گذشته به چشم می‌خورد چرا که ۱۰ عنوان نخست و بیشتر کتاب‌های این جدول از آثار کانون تشکیل شده است.
بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آثار خود و بسیاری از این عنوان‌های پرخواننده را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عرضه کرده است.
غرفه‌ی کانون در سالن ۲۴ بخش ناشران کودک و نوجوان در مصلای تهران تا روز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ پذیرای بازدیدکنندگان است.