مدیرعامل کانون: هدف جشنواره‌ی رضوی درونی کردن باورهای دینی است

فعالیت‌های رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف درونی کردن و تعمیق بخشیدن باورهای دینی در بین مخاطبان صورت می‌گیرد و نباید بیشتر انرژی و ظرفیت‌های کانون صرف فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رییس کارگروه کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) تغییرات صورت گرفته در شیوه‌ی برگزاری برنامه‌های این کارگروه را گامی اساسی در سامان‌دهی حجم فعالیت‌های اجرایی و توجه به تربیت دینی کودکان و نوجوانان به عنوان محتوای اصلی این فعالیت‌ها عنوان کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده صبح روز 29 اردیبهشت 1393 در جلسه‌ی کارگروه کودک ونوجوان جشنواره امام رضا (علیه‌السلام) که در آن سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا (علیه‌السلام) نیز حضور داشت، یادآور شد که این رویداد فرصت مغتنمی است برای تربیت کودکان تا آنان را با نور امامت و ولایت آشنا کنیم چرا که به اعتقاد ما شیعیان، ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) همگی از یک نور واحد هستند که هریک در زمان خود با توجه به اقتضاء و شرایط خاص در تاریخ نقش‌آفرین بوده‌اند.
مدیرعامل کانون اقتداء به وجود نورانی امام رضا(علیه‌السلام) را به منزله‌ی اقتدا به تمامی امامان معصوم دانست و گفت تربیت دینی در سه حوزه‌ی عاطفی، شناختی و رفتاری معنی پیدا می‌کند و در کانون اگر بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها محبت امام رضا (علیه‌السلام) و اهل بیت را در وجود مخاطبان نهادینه کنیم و آنان را با فضایل و مناقب امام آشنا کرده و در ادامه، این کار به افزایش معرفت نسبت به آنان و تغییر در رفتار کودکان منجر شود آن‌گاه کارمان را به خوبی انجام داده‌ایم.
حاجیان‌زاده در عین حال تاکید کرد که جشنواره‌های رضوی در کانون نباید تنها کارکرد ویترینی داشته باشد و به تبرک و مزین شدن آن به نام ائمه اکتفا کنیم بلکه تاثیر درونی این رویداد بر روی کودکان و نوجوانان برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و به اعتقاد من باید انرژی کانون به جای ساختن این ویترین صرف ساختن روح و جان کودکان و نوجوانان و افزایش شناخت و محبت آنان به ائمه اطهار شود.
وی خاطر نشان کرد که این تغییرات در شیوه‌برگزاری جشنواره‌های کودک و نوجوان رضوی با این هدف انجام می‌شود که نتیجه و خروجی فرآیند‌های تربیتی در مراکز کانون را در نهایت در قالب یک جشنواره به افکار عمومی ارایه کنیم.
مدیرعامل کانون یادآور شد که ویژگی اصلی فعالیت‌های کانون داوطلبانه بودن آن است و معتقدیم که نباید این جریان به شکل یک دستورالعمل یا بخش‌نامه به مراکز ابلاغ شود چرا که تعمیق باورهای مذهبی یک امر درونی و اعتقادی است و باید به صورت خودجوش مورد توجه اعضا و مربیان قرار بگیرد.
بر اساس این گزارش 16 جشنواره‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته در قالب کارگروه کودک و نوجوان رضوی برگزار می‌کرد امسال به 8 برنامه تبدیل شده است که از سوی یک دبیرخانه مرکزی در تهران برگزار می‌شود و هیچ استانی دیگر، اجرای آن را بر عهده ندارد.
حاجیان‌زاده در این زمینه گفت که اگر تصور ما این بوده که جشنواره باید برای جشنواره برگزار شود به نظر من راه را اشتباه رفته‌ایم امیدوارم این تغییر در شیوه‌ی برگزاری به ایجاد شور و نشاط بیشتر در مراکز برای مشارکت در این رویداد معنوی تبدیل شود.
وی در پایان گفت که ساماندهی حجم فعالیت‌های اجرایی به ما کمک خواهد کرد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بتوانیم نگاه ویژه‌ای به برپایی برنامه‌های دیگری برای معرفی دیگر امامان نیز داشته باشیم و این شیوه را به عنوان الگوی یک فعالیت مذهبی ارایه کنیم.

کانون افتخار نظام است
در این جلسه سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا (علیه‌السلام) یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت استعدادهای نامحدود مربیان و کارشناسان مجرب، دلسوز و شیوه‌های تربیتی کانون، نعمتی بزرگ و قابل تحسین است.
وی افزود: مسوولان و مربیان کانون همگی نسبت به کار فرهنگی در حوزه‌ی معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) دغدغه دارند و کسانی که از این توانایی‌های فرهنگی برخوردار‌اند باید محدودیت‌های فرهنگی را از بین ببرند.
جعفری با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت‌زدایی خاطرنشان کرد حوزه‌ی فرهنگی نیز در این زمینه نیاز به توجه دارد و باید با یک مدیریت جهادی توان خود را صرف ترویج آموزه‌های اهل بیت برکت کنیم و برگزاری جشنواره در این مسیر یک میانبر است.
مدیرعامل بنیاد تاکید کرد وجود این همه استعداد خلاق و غیرقابل ‍پیش‌بینی در کانون جای تبریک دارد و باید بگویم در هیچ سازمانی و ارگانی در کشور چنین ظرفیت‌هایی وجود ندارد.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر به مردمی‌تر شدن جشنواره‌های رضوی و ایجاد شور و نشاط و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در همین زمینه در استان‌های مختلف کشور شد.

ایجاد روند باثبات در برگزاری جشنواره
در ابتدای این جلسه محسن فضلی سرپرست معاونت فرهنگی اظهار امیدواری کرد که تغییرات صورت گرفته در برگزاری جشنواره باعث ایجاد روندی باثبات در برپایی این رویداد معنوی شود.
وی یادآور شد که نتیجه‌ی یک پژوهش و تحقیق در میان مربیان و کارکنان کانون سراسر کشور منجر به این تصمیم‌گیری شده است
اما اجرای این تغییرات با تغییر در مدیریت کانون همراه شد در حالی‌که این امر از دوره‌ی گذشته آغاز شده بود.
فضلی اظهار امیدواری کرد که روش جدید، نه تنها محدود کننده نباشد بلکه ظرفیت‌های جدیدی را برای گسترش فعالیت‌های مذهبی در کانون فراهم کند.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون همچنین گفت که مجموعه‌ی کارشناسان و مربیان کانون از این تغییرات استقبال کرده‌اند و به واقع ما به جای 16 یا 8 استان این فعالیت‌ها را به همه‌ی استان‌ها گسترش داده‌ایم.
وی توضیح داد که همه‌ی استان‌ها می‌توانند در دهه کرامت فعال باشند بخش زیادی از آثار رضوی خود را در همین دهه و هفته‌ی ملی کودک در معرض دید مردم قرار دهند اما بخشی از این آثار جهت داوری به تهران ارسال خواهد شد.
فضلی در پایان تاکید کرد که جشنواره رضوی کار اضافه‌ای برای کانون ایجاد نکرده بلکه بخشی از همان فعالیت‌ها و قالب‌ها، قرار است با محتوای رضوی ارایه شود امری که در گذشته نیز صورت می‌گرفت.
در این جلسه معصومه باقری مسوول دبیرخانه کمیته کودک و نوجوان گزارشی از فعالیت‌های دوره یازدهم و برنامه‌های دوره‌ی دوازدهم کمیته ارایه کرد و نتایج پژوهشی را که در میان کارکنان و مربیان کانون صورت گرفته است، بازگو کرد.
علی گنج‌کریمی مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران نیز با تاکید بر این نکته که در مباحث نظری اشتراک نظر وجود دارد خواستار توجه بیشتر به مسایل اجرایی جشنواره و سامان‌دهی مسایل مالی آن شد.
قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون استان مازندران هم برگزاری جشنواره‌ها را فرصتی دانست که می‌تواند در رسانه‌ها مطرح و به جریان‌سازی فرهنگی منجر شود.
فرخنده جلالی رییس اداره امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز که مجری برگزاری جشنواره نمایش عروسکی رضوی است، به کانون پیشنهاد کرد که از تجربه‌های 7 دوره برگزاری این جشنواره استفاده و همکاری‌های مشترکی با کانون هرمزگان صورت بگیرد.
در این جلسه عنوان شد که ترکیب کمیته کودک و نوجوان جشنواره نیز تغییر کرده است و علاوه بر افراد حاضر مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل کانون استان اصفهان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری نیز از اعضای جدید این کارگروه هستند.