سرعت تحولات در دنیا فاصله‌ی بین نسلی کودکان و والدین را بیشتر می‌کند

مسایل کودکان ایران به دلیل نداشتن متولی بر روی زمین می‌ماند و سرعت تحولات در دنیا نیز فاصله بین نسلی والدین و فرزندان را بیشتر می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس نهم با بیان این‌که هم اینک ما در شرایط «گذار» از مرحله سنتی به جامعه مدرن هستیم گفت: جامعه مدرن امروز انتظارات جدیدی را طلب می‌کند که با شاخصه‌های قدیمی و سنتی نمی‌توان آن‌ها را سنجید و تامین کرد.
وی با بیان این‌که نظام آموزشی ما می بایست هم‌پای تحولات جدید آموزشی و تحولات روز دنیا پیش برود گفت: در شرایطی که دنیای امروز با سرعتی غیر‌قابل کنترل درحال پیشرفت است؛ ما هنوز شعرهای قدیمی ده‌ها سال پیش را آموزش می‌دهیم.
سعیدی با تاکید بر این‌که کودکان امروز در برخی موارد حتی از والدین‌شان هم پیشی می‌گیرند گفت: 20 سال پیش، یک پدر، بی‌تردید از فرزندش بیشتر می‌دانست، اما امروز ممکن است در بسیاری از موارد کودک و نوجوان ما حتی از پدر دارای مدرک دکترای خود هم در بعضی موارد بیشتر بداند. این یعنی به هم خوردن تعادل بین والدین و فرزندان که می‌تواند در نهایت به بر هم خوردن تعادل در جامعه منتهی شود.
وی نداشتن متولی مشخصی برای کودکان را از دیگر مشکلات حوزه کودکان عنوان کرده و گفت: الان برخی از سازمان‌ها و نهادها خود را متولی می‌داند، اما زمانی که مشکلی پیش می‌آید هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت قبول کند. الان سال‌هاست که بحث مهدکودک‌ها و مشکلات آن‌ها مطرح است ولی هنوز هیچ نهادی قبول نکرده که مسوولیت آن را قبول کند.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که باید تنها یک متولی برای کودکان تعیین و معرفی شود گفت: به نظر اکثر کارشناسان، آموزش و پرورش می‌تواند بهترین متولی برای پی‌گیری مطالبات کودکان باشد. یک متولی که می‌تواند سیاست‌گذاری واحدی را در بخش کودکان ارایه دهد.
وی با اعلام این‌که باید تمامی مراکز خصوصی و دولتی و سازمان‌های مردم نهاد دست‌اندرکار کودکان، ساماندهی و تحت نظر یک سازمان واحد فعالیت کنند، درمورد «قوانین» ایران برای کودکان گفت: واقعیت این است که در مورد «قوانین» هم نقص و خلاء قانونی داریم. برخی از این قوانین مربوط به سال 1330 هستند. اما به دلیل این‌که کودکان متولی مشخصی ندارند، کسی به خود زحمت احصاء مسایل و مشکلات کودکان و ارایه آن‌ها به صورت لایحه به مجلس برای تصویب را نمی‌دهد.
سعیدی در مورد عملکرد فراکسیون کودکان مجلس که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است گفت: فراکسیون‌ها معمولاً تشکل رسمی تلقی نمی‌شوند بل‌که مراکزی هستند که از روی علاقه فردی تشکیل می‌شوند. ولی ما هم انتظار داشتیم این فراکسیون که با هدف پیگیری مطالبات کودکان تشکیل شده بود، به نحو موثرتری درمجلس ظاهر شود تا سایر نمایندگان را نیز نسبت به مسایل کودکان حساس کند ، که امیدواریم درادامه راه این چنین شود.