منتظر قوانین تازه‌ی حمایت از کودکان باشید

سال گذشته در همین روزها بود که نمایندگان مجلس خبر از تشکیل «فراکسیون کودکان» در مجلس دادند؛ فراکسیونی که به طور ویژه، قرار است در حوزه‌ی قانون‌گذاری مرتبط از حقوق کودکان و نوجوانان حمایت کند. هرچند تشکیل این فراکسیون در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته، اما هنوز از چند و چون آن خبری به بیرون درز نکرده است.

با این‌ همه، در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان کمیسیون‌های مرتبط با خانواده و کودکان، خبرهایی منتشر شده که نوید روزهای بهتری را برای دوست‌داران کودکان و نوجوانان می‌دهد.
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» به مشکلات موجود در حوزه‌ی قانون‌گذاری برای کودکان و پرداخته‌اند و از نقش مجلس شورای اسلامی در برطرف کردن موانع و مشکلات و پررنگ‌تر کردن بحث حقوق کودکان سخن گفته‌اند.

استقبال کمیسیون فرهنگی مجلس در حمایت از تشکیل کارگروه کودک و نوجوان
عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با اشاره به عزم کمیسیون فرهنگی مجلس در حمایت از دستگاه‌های متولی امور کودکان درکشور، از احتمال در این کمیسیون خبر داد.
شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» در مورد درجه‌ی اهمیت و اولویت موضوعات و مسایل مربوط به کودکان در کمسیون فرهنگی مجلس گفت: اخیرا کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای را به موضوع کودکان و نوجوانان اختصاص داد و یکی از روان شناسان مرکز مشاوره‌ی کودک، توضیحات خوبی در این‌باره ارایه کرد و ضمن تبیین شرایط فعلی کودکان، پیشنهاد داد کارگروه کودک و نوجوان نیز در کمیسیون شکل بگیرد.
این نماینده‌ی مجلس تصریح کرد: پیشنهادات خوبی در این جلسه مطرح شد که مورد استقبال اعضا نیز قرار گرفت، زیرا عزم کمیسیون فرهنگی مجلس بر حمایت ویژه و تدوین سازوکارهای قانونی در مورد اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل آینده‌ساز کودک و نوجوان است.
وی افزود: هم‌چنین پیشنهاد تشکیل فراکسیون کودک هم مطرح شد که البته چنین فراکسیونی شکل گرفته است و نشان می‌دهد موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان و نقش و اهمیت آن‌ها در امروز و فردای جامعه از نظر نمایندگان مجلس دور نیست.
شجاعی کیاسری برگزاری جلسات با کارشناسان و متخصصان عرصه‌ی کودک را مفید دانست که البته کمیسیون فرهنگی از آن غافل نبوده است. وی گفت: ارتباط با متخصصان عرصه‌های مختلف که براین حوزه اشراف دارند باعث می‌شود نمایندگان طرح‌های پخته‌تری تهیه و ارایه کنند و قوانین کارآمد و مفیدی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.
عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما در مورد تاثیر تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان گفت: فراکسیون‌ها امور مشاوره‌ای ارایه می‌کنندو تشکیل آن باعث می‌شود نگاه و توجه قانون‌گذاران، مسوولان و برنامه‌ریزان به موضوعات مورد نظر جلب شود؛ فراکسیون کودک و نوجوان نیز می‌تواند نقش مناسبی در حمایت از حقوق کودک، تعالی او و زمینه‌سازی برای رشد و بهره‌مندی از خلاقیت کودکان ایفا کند.
وی در خصوص حمایت مجلس از دستگاه‌های متولی حوزه‌ی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: یکی از متولیان امر کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری است که مسوولان و مدیران آن مستمرا با کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط هستند و عزم اعضای کمیسیون نیز حمایت از این دستگاه‌هاست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌چنین خواستار توجه دولت به بحث توزیع عادلانه امکانات و محصولات آموزشی در مناطق محروم و دور افتاده شد و توضیع داد: بنای عدالت آموزشی باید در لایحه دولت مورد پیشنهاد قرار گیرد و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش برآن تاکید داشته باشند. مجلس نیز در زمینه‌هایی که نیاز به کمک و همراهی باشد، می‌تواند در برخی کدها و ردیف‌ها تاکید بیش‌تری داشته باشد و بودجه بهتری را پیش‌بینی کند.

لایحه‌ی حقوق کودک در دست بررسی است
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به این‌که مجموعه‌ی منسجمی تحت عنوان حقوق کودک در کشور وجود ندارد، این موضوع را یک نقیصه خواند و بر قصد قانون‌گذار در این خصوص تاکید کرد.
محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» با اشاره به این‌که کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قوانین متعدد و متنوعی در بخش‌های مختلف تصویب کرده، گفت: اگر چه مجلس در بحث حقوق کودک نیز حساسیت قابل توجهی داشته است، ولی به صورت کلی، در قوانین کشور ما حقوق کودک آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نشده و ما مجموعه‌ی منسجمی تحت عنوان حقوق کودک نداریم.
این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: قانون‌گذار درصدد است احکامی را در بحث حقوق کودک داشته باشد؛ یعنی ابتدا قوانینی را که به صورت پراکنده است، تجمیع کند و در ضمن، آن قسمت‌هایی از حقوق کودک که در حقوق کشور موجود نیست یا کم‌تر به آن توجه شده یا نیاز به توجه بیش‌تری دارد، مورد عنایت ویژه قرار دهد.
وی گفت: متاسفانه در رشته‌های حقوق کشور، به حقوق کودکان فقط در قالب بزه‌کاری اطفال پرداخته می‌شود و آن هم اختیاری است که با شرایط پیشرفت امور مربوط به حقوق کودکان سازگار نیست.
رییس کمیته‌ی حقوق خصوصی مجلس با اشاره به بررسی لایحه‌ی حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی مجلس، توضیج داد: تا کنون تنها یک قانون 9 ماده‌ای در مورد حقوق کودکان و نوجوانان موجود بود که تمام مسایل و حقوق کودک را دربرنمی‌گرفت؛ اما اخیرا قوه‌ی قضاییه لایحه‌ای به هیات دولت ارسال کرده و از آن‌جا به مجلس و کمیسیون قضایی رسیده که بسیار جامع است.
وی با بیان این‌که در لایحه‌ی ارسالی، تمام مسایل مربوط به حقوق کودک دید شده، تصریح کرد: در این لایحه به مسایلی از جمله کودکان کار، کودک آزاری، بزه‌کاری اطفال، تکالیف والدین در بحث حقوق کودک، وظایف سازمان‌ها و نهادهای حمایتی کودک و نوجوان و غیره اشاره شده و حتی موضوع بزه‌دیدگی اطفال در قالب کودکان در معرض بزه و خطر نیز برای نخستین‌بار مطرح شده است.
اسفنانی در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می‌تواند دستگاه‌ها را به فعالیت ویژه در حوزه‌ی کودک ملزم کند، گفت: در لایحه‌ی مورد اشاره که مراحل پایانی بررسی را طی می‌کند، یک شورای عالی حمایت از حقوق کودک طراحی شده که به ریاست معاون رییس قوه‌ی قضاییه تشکیل می‌شود و اعضای دیگر آن جایگاه‌های بالای حاکمیتی در سطح وزرا و معاونین آن‌ها دارند.
سخن‌گوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد؛ در این قانون سازمان‌های متعددی لحاظ شده‌اند که باید حقوق کودک را مورد مداقه قرار دهند و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، سازمان زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت و دستگاه‌ها، اشخاص و نهادهایی که در این مبحث بتوانند کارگشا و نقش‌آفرین باشند، اشاره کرد.

حمایت ویژه‌ی کمیسیون فرهنگی از رسانه‌های کودکان
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی در ارتباط با تخصیص اعتبارات و حمایت از دستگاه‌های متولی کودکان توجه دارد، حمایت ویژه از رسانه‌های کودکان را نیز مورد توجه مجلس دانست.
سیدعلی طاهری در گفتگو با «خبرنامه‌ی کانون» در مورد ضرورت توجه ویژه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی به قشر کودک و نوجوان گفت: مخاطبان دستگاه‌هایی که در زمینه‌ی فرهنگی مسوولیت دارند، یک قشر خاص نیستند و آن‌ها باید برای تمام طبقات سنی و اقشار جامعه از جمله کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی داشته باشند. ولی با توجه به حساسیتی که طیف سنی کودک و نوجوان دارد، توجه ویژه و سرمایه‌گذاری در این خصوص تاثیرات مفید و قابل توجهی نیز خواهد داشت.
این نماینده‌ی مجلس بیان کرد: برخی دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش مسوولیت ویژه و خاص در حوزه‌ی کودک و نوجوان دارد و مابقی دستگاه‌ها و نهادها نیز باید به گونه‌ی مناسب خودشان را با مخاطبانی از اقشار و سنین مختلف جامعه تطبیق دهند.
وی در خصوص وظیفه‌ی نظارتی مجلس بر دستگاه‌های متولی حوزه‌ی کودک و نوجوان توضیح داد: مجلس بر دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ی کودک و نوجوان وظیفه‌ی نظارتی دارد و قطعا از دستگاه‌ها در این خصوص که برای مخاطبان عام و ویژه‌ی خود چه وظایفی انجام داده‌اند، توضیح خواهد خواست و لذا آن‌ها موظف هستند در برنامه‌ریزی‌های سازمانی‌شان به این مساله توجه جدی داشته باشند.
طاهری در ادامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از مراکز مهم و جدی در حوزه‌ی کودک و نوجوان برشمرد و درباره‌ی ارتباط کمیسیون فرهنگی مجلس با این مرکز گفت: یکی از دستگاه‌هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس طی سال‌های گذشته از آن بازدید داشته و مسوولان آن نیز در کمیسیون حضور پیدا کرده‌اند، کانون پرورش فکری است.
عضوهیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این جلسات و رفت‌وآمدها، دغدغه‌ها و چالش‌ها و فرصت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی از مسوولان متولی امور کودکان خواست از نگاه‌های سیاسی در عزل و نصب مدیران پرهیز کنند و یادآور شد: رفتار سیاسی به هدف متعالی دستگاه‌های مرتبط با کودکان آسیب می‌زند؛ آن‌ها باید در تعیین مدیران به کارآمدی و توانمندی افراد نگاه کنند زیرا برنامه‌ریزی برای قشر کودک و نوجوانی که آینده‌ی کشور را در دست می‌گیرد، نباید درگیر سلیقه‌های جناحی شود و این موضوعات درعزل و نصب‌ها اثرگذار شود.
طاهری در خصوص بودجه‌های حمایتی مجلس از مراکز مرتبط با کودکان تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی توجه ویژه در ارتباط با تخصیص اعتبارات و حمایت ازدستگاه‌هایی که در امر کودکان مشغول فعالیت هستند، دارد و مسوولان آن‌ها هم در ایام بودجه در مجلس حضور پیدا می‌کنند، گزارش عمل‌کرد ارایه می‌دهند و این مسایل در بحث بودجه مدنظر قرار می‌گیرد.
این نماینده‌ی مجلس با اشاره به حمایت ویژه‌ی کمیسیون فرهنگی از رسانه‌های چاپی مربوط به کودکان و نوجوانان، گفت: کمسیون فرهنگی جلساتی با روان‌شناسان حوزه‌ی کودک و نوجوان دارد؛ در این جلسات آن‌ها گزارشی از وضع موجود و نگاهی که در کشور در حوزه‌ی تربیت کودک و نوجوان وجود دارد، ارایه می‌کنند و این مسایل نشان می‌دهد کمیسیون در این حوزه دغدغه دارد.
سخن‌گوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تمام کسانی که به‌ویژه در موضوع کودک و نوجوان کار رسانه‌ای انجام می‌دهند، مورد رصد کمیسیون فرهنگی مجلس هستند و در جلساتی که در این خصوص برگزار شده، پیرامون مسوولیت مهمی که دارند، تذکراتی به آن‌ها داده شده است.

مجلس به دستگاه‌های مرتبط با کودکان بودجه‌ی ویژه بدهد
عضو کارگروه جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که بسیاری از دستگاه‌ها در زمینه‌ی کودکان نقش و وظیفه پیدا می‌کنند، تصریح کرد: باید هر دستگاهی که متعهد به فعالیت بیش‌تر در حوزه‌ی کودکان شود، از منابع مالی بیش‌تری برخوردار باشد و این تعهد نیز از سوی مجلس مورد راستی آزمایی قرار گیرد.
جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» به اهمیتی که کودکان و کودکان و نوجوانان در جامعه‌ی اسلامی دارند، اشاره کرد و گفت: کودک و نوجوان قشر مهم و تاثیرگذاری در جامعه هستند و در شرایطی قرار دارند که به هر صورتی تربیت شوند، آینده‌ی جامعه نیز بر همان منوال رقم خواهد خورد. بنابراین پرداختن به موضوع تربیت و پرورش آن‌ها از از اهمیت خاصی برخوردار است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یکی از نقش‌های مهمی که می‌تواند در این رشد و جهت‌گیری موثر واقع شود، مقوله‌های فرهنگی و هنری است که به وسیله آن، کودکان و نوجوانان را مورد خطاب قرار می‌دهیم و آن‌ها را تربیت می‌کنیم؛ بنابراین بسیار مهم است که در برنامه‌ریزی دستگاه‌های تربیتی،آموزشی و فرهنگی، برنامه‌های متناسب با نیاز و سلیقه‌ی کودکان و با محتوای اصیل اسلامی‌ایرانی تولید شود.
وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های دارای شرح وظایف در حوزه‌ی کودک و نوجوان تصریح کرد: باید کودکان را چه از طریق تولیدات تلویزیونی و سینمایی و چه در مدارس و مراکز آموزشی یا برنامه‌های کانون پرورش فکری به‌ گونه‌ای شایسته در معرض آموزش و تعلیم و تربیت قرار داد؛ بنابراین، بسیاری از دستگاه‌های موجود در این زمینه نقش و وظیفه پیدا می‌کنند.
جعفرپور یادآور شد: مجلس نیز می‌تواند با کمک کردن به دستگاه‌های متولی امر فرهنگ مانند وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، حوزه‌ی هنری، کانون پرورش فکری و حتی صداوسیما، آن‌ها را مکلف کند تا بخش قابل توجهی از بودجه‌شان را در مسیر صرف کنند و با گزارش‌گیری و نظارت بر نحوه‌ی عمل‌کرد این دستگاه‌ها، وظیفه‌ی خود را در قبال کودکان و نوجوانان انجام دهد.
وی در خصوص حمایت ویژه از دستگاه‌ها برای فعالیت در حوزه‌ی کودک توضیح داد: باید موضوعات مرتبط با کودکان به عنوان یک اولویت مطرح شود؛ یعنی هر دستگاهی متعهد شود بیش‌تر در این زمینه فعالیت کند، از منابع مالی بیش‌تری برخوردار باشد و البته این تعهد مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد که برنامه‌های ارایه‌شده ازسوی آن دستگاه، انجام شده است یا خیر؟
این نماینده‌ی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام تنظیم بودجه، کودکان نیز مدنظر قرار می‌گیرند، گفت:
باید مساله‌ی کودکان و نوجوانان را به صورت برجسته جزو اولویت های اختصاص بودجه مطرح کنیم و بر همین مبنا نیز حساب‌رسی و نظارت صورت گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز امیدواری کرد کمیسیون متبوعش، مساله‌ی توجه ویژه به کودکان و نوجوانان را به خصوص در برنامه‌های سال آینده و بودجه‌ی 94 و کمک هزینه هایی که برای دستگاه‌ها لحاظ می‌شود، در نظر بگیرد.

توزیع ناعادلانه‌ی امکانات در سطح کشور، مشکل بخش کودکان
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این‌که اعتبارات و تجهیزات در کشور به صورت تبعیض‌آمیز توزیع می‌شود، ادامه‌ی این روند را باعث خسران نسل کودکانی دانست که در مناطق محروم زندگی می‌کنند.
به اعتقاد وی این کار در آینده چالش‌های جدی برای کشور به همراه خواهد داشت.
جواد هروی در گفت‌وگو "خبرنامه‌ی کانون" با چگونگی عدالت آموزشی در کشور گفت: بر همگان واضح و مبرهن است که در رابطه با مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته و این که از چه شاخصه‌هایی در زمینه‌ی کودکان و به خصوص نخبگان کودک استفاده شده، گام‌های اساسی برداشته نشده و یکی از مشکلات اساسی جامعه، توزیع ناعادلانه امکانات و اعتبارات است.
این نماینده‌ی مجلس افزود: اعتبارات و تجهیزات به صورت تبعیض‌آمیز توزیع می‌شود و از این بابت، نسلی که دچار خسران و زیان می‌شود، نسل کودک است که قدرت دفاع از خودش را ندارد؛ اما قرار نیست از سوی مسوولان و سیاست‌گذاران نسبت به نسل و سنینی که قدرت دفاع از خود را ندارند، اجحافی صورت گیرد بل‌که باید پایه‌های فکری را که در دوران کودکی تبیین می‌شود، تقویت کرد.
هروی ادامه داد: سیستمی که امروز به کار گرفته شده و این روند و برنامه‌ریزی که توسط مسوولان تعقیب می‌شود، با نگاه ایجاد شرایط مطلوب برای رشد کودک و تقویت فکری و ذهنی او، همراه نیست.
وی با اشاره به ساختارهای موجود در کشور تصریح کرد: ساختارهای لازم برای عبور از دوران سنتی و نگاه سنتی در حیطه‌ی کودک و نوجوان طراحی نشده و ما هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه شایسته و بایسته‌ای را برای دوران رشد فکری کودکان مشخص کنیم و این را در تمام مناطق کشور تعمیم دهیم. نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: با رشد فکری کودک و نوجوان که باید تابع شاخصه‌های خاص و متاثر از اعتبارات و امکانات لازم باشد، به گونه‌ای اعتدال‌آمیز برخورد نشده و بر همین اساس توزیع عادلانه‌ای از اعتبارات در سراسر کشور نیز محقق نشده است.
وی گفت: ساختارها غیرعادلانه است؛ توزیع امکانات به صورت نادرست و ناصحیح انجام می‌شود و بنابراین، هرچه منطقه‌ای به شهرهای بزرگ و مراکز اصلی کشور نزدیک‌تر باشد، امکانات بیش‌تری هم به آن‌جا سرازیر می‌شود.
هروی با اشاره به این‌که کتاب‌خانه در روستاها در ایده‌آل‌ترین حالت، یک کتاب‌خانه‌ی کوچک و محقر است، افزود این‌ها همان محرومیت‌هاست که در مناطق محروم وجود دارد؛ من معتقدم محرومیت سیاسی یا اقتصادی را می‌توان جبران کرد اما شرایط جبرانی برای محرومیت فکری وجود ندارد و اگر ما نتوانیم آن بخش از نسل آینده را که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، از فاکتورهای فرهنگی و فکری سیراب کنیم باید منتظر چالش‌های جدی در جامعه در آینده باشیم.
وی به مقایسه‌ی شرایط کودکان در کشورهای توسعه‌یافته پرداخت و توضیح داد: امروزه این نگاه در دنیا حاکم است که اگر با کمبود منابع و امکانات هم مواجه باشند ولی در مورد کودک و نوجوان کم نمی‌گذارند و در توسعه‌ی فضاهای لازم برای این قشر از تمام توان و ظرفیت خود استفاده می‌کنند.
عضو هیات‌رییسه‌ی کمیسیون آموزش مجلس در مورد شرایط برنامه‌ریزی برای کودکان در کشور خودمان گفت: در کشور ما عکس این قضیه عمل می‌شود؛ یعنی تمام تلاش مسوولان این است به سراغ مسایلی بروند که بازخورد تبلیغاتی دارد و طرح‌های بزرگ را چنان مجهز می‌کنند که جای خالی باقی نمی‌ماند؛ درحالی که مردم و خصوصا بچه‌ها در مناطق محروم، خالی از امکانات و تجهیزات هستند.
وی تاکید کرد: من معتقدم در کشور در این زمینه فقری وجود ندارد ولی تبعیض قابل رویت به صورت جدی دیده می‌شود و مادام که با این رویه پیش رویم، نتیجه‌ی منطقی، معقول و سنجیده نخواهیم گرفت.
این نماینده‌ی مجلس در مورد تلاش مجلس برای بهبود وضعیت کودکان از نظر قوانین مرتبط خاطرنشان کرد: اگرچه ورود مجلس به عنوان قانون‌گذار در این مسایل موثر است، اما تاکنون نیز از انجام این مهم غافل نبوده و قوانین بسیار زیادی در این حوزه داریم که اجرایی نمی‌شود.
هروی ادامه داد: بحث این نیست که قانون‌های لازم وجود ندارد، بل‌که مساله این است که چگونه قانون اجرا شود. قوانینی در کشور وجود دارد که در صورت اجرا شدن، قانون و عدالت در جامعه نهادینه خواهد شد؛ در واقع مشکل ما در اجرای قانون است نه در طرح، تدوین و نگارش قانون.
وی در پاسخ به این سوال که موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان در درجه‌ی چندم اولویت برای مجلس قرار دارد، گفت: اگرچه مجلس می‌تواند در این زمینه موثر باشد اما نه به معنای این‌که تمام امور و برنامه‌های دیگر خود را کنار بگذارد و فقط بحث نظارت بر دستگاه‌ها و مراکز متولی امور کودکان را دنبال کند.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مجلس به دلیل آن که نهاد نظارتی بر تمام ارکان کشوراست، نمی‌تواند تمام زمان و برنامه‌های خود را به بحث کودکان و نوجوانان تخصیص دهد اما به ضرورت موضوع می‌تواند دستگاه‌های اجرایی مرتبط را در خصوص کم و کیف فعالیت‌هایشان در مورد کودکان مورد سوال و توضیح قرار دهد.

به دنبال قانون کاملی برای حمایت حقوق کودکان
عضو هیات رییس‌ی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با اشاره به بررسی قانون جامعی تحت عنوان حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس، ابراز امیدواری کرد ایران به زودی صاحب قانون متمرکز و جامعی در بحث کودکان شود.
سید حمیدرضا طباطبایی نایینی در گفت وگو با "خبرنامه‌ی کانون" با بیان این که در حقوق ایران به موضوع کودکان نیز توجه شده، گفت: این توجه در چند قانون دیده می شود؛ به طور خاص در قانون مجازات اسلامی قسمت تعزیرات به بحث جرایم علیه کودکان پرداخته شده و در قوانین دیگری نیز که با سرپرست خواندگی و نحوه‌ی تعیین تکلیف کودکان فاقد سرپرست مناسب ارتباط دارد، قوانین خوبی تدوین شده است.
این نماینده‌ی مجلس با اشاره به این‌که در قوانین متفرقه‌ی دیگر نیز حقوق کودکان مد نظر قرار گرفته، از لایحه‌ای خبر داد که اخیرا در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان خاص حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفته و ابراز امیدواری کرد با تصویب نهایی آن، به همه‌ی مسایل مورد نیاز کودکان پرداخته شود تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا قانون متمرکز و جامعی در بحث کودکان تهیه شود.
طباطبایی در خصوص اعتبارات اختصاصی به کودکان در بودجه، توضیح داد: توجه به کودکان در هیچ کشوری تحت عنوان بودجه‌ی خاص دیده نشده و نمی‌توان بودجه‌های خاصی به آن‌ها تعلق داد، ولی مثلا اگر در امور فرهنگی، برنامه‌ریزی مناسب انجام گیرد، قاعدتا به کودک هم توجه شده است؛ با این وجود، توجه به کودک و آینده‌ی او در قالب مباحث حقوقی، حمایتی و قانونی، کار شایسته‌ای است.
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد:  البته در مورد کانون پرورش فکری که اختصاصا متولی کودک است مانند بهزیستی، باید به بودجه‌هایشان توجه ویژه شود و مجلس هم می‌تواند دستگاه‌ها را ملزم کند تا بخشی از بودجه و فعالیت خود را به این موضوع اختصاص دهند.

کودکان مورد انواع حمایت‌های عرفی هستند
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که کودکان در کشور مورد انواع و اقسام حمایت‌های عرفی هستند، و حمایت‌های قانون از کودکان مورد تعدی و ستم در جامعه را جدی دانست.
فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ی کانون "، کودکان را مورد حمایت قوانین نانوشته عرفی دانست و گفت: کودکان به دلیل شرایط و وضعیت خاصی که دارند مورد توجه همه اعم از والدین و مسوولان هستند و گروه‌های مختلف نیز به کودک نگاهی کاملا عاطفی و سرشار از محبت و حمایت دارند؛ لذا عرف این خط کشی‌ها را تعیین کرده و نیاز به قانون وضعی ندارد.
این نماینده در ادامه گفت: قانون برای حمایت از آن گروه کوچکی که قربانی هستند و به اشکال مختلف مورد تعدی قرار می‌گیرند، وظایفی معین کرده و مسوولان و دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند؛ مثلا افراد نباید در سنین کودکی به کار گرفته شوند که در غیر این صورت، محدودیت‌های قانونی برای آنها تعریف شده و با آنها برخورد می‌شود.
وی بیان کرد: قانون هم‌چنین سازمان بهزیستی را برای حضانت وحمایت از این کودکان آسیب‌دیده در نظر گرفته و سالانه اعتبارات قابل توجهی نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
عارفی با بیان این‌که این گروه مورد تعدی و ستم در جامعه اندک هستند، حمایت‌های قانون از آن‌ها را جدی دانست و یادآورشد: حمایت قانون از کودکان آسیب‌دیده، جدی است و البته به صورت عرفی نیز افراد اهل خیر و کسانی هستند که خودشان در امور کودکان احساس وظیفه می‌کنند، توجه ویژه‌ای دارند و با کمک‌های مالی، معنوی و آموزشی از این قشر حمایت دارند.
وی برخی از مشکلات موجود در سطح جامعه را به دلیل ضعف در اجرای قانون دانست و گفت اگر در سطح جامعه مشکلاتی وجود دارد یا تخلفی دیده می‌شود، باید با آن برخورد کرد زیرا این مشکلات ناشی از ضعف و خلا قانونی نیست، بل‌که دستگاه‌های اجرایی عملکرد ضعیفی دارند لذا متولیان این عرصه باید بیش‌تر به مسایل حوزه‌ی کودکان بپردازند.
این نماینده‌ی مجلس در خصوص توجه مجلس به امور مربوط به کودکان توضیح داد: مجلس ضمن آن که وظیفه‌ی قانون‌گذاری دارد و باید مسیر حرکت و راه را برای دستگاه‌های اجرایی معین کند، لازم است نظارت کافی نیز بر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد که ببیند تا چه اندازه قوانین مصوب در جامعه اجرا می‌شود.
نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس درباره‌ی تلاش مجلس برای توزیع عادلانه‌ی امکانات آموزشی، خاطرنشان کرد: اگرچه مجلس نمی‌تواند وارد جزییات شود و تنها وظیفه‌ی تصویب قوانین در حمایت از قشرهای مختلف جامعه و دستگاه‌های اجرایی و دولت را دارد، اما می‌تواند با بهره گیری از ابزارهای نظارتی در جهت عملیاتی و اجرایی شدن هرچه بهتر قوانین و برنامه‌ها تلاش کند.

برای توزیع عادلانه‌ی امکانات آموزشی تلاش می‌کنیم
عضو هیات‌رییسه‌ی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، مشکلات موجود در سطح جامعه در مورد کار کودکان، کودک آزاری و غیره را ناشی از عدم اجرای قانون دانست، نه کمبود یا نقص قوانین.
موسی غضنفرآبادی به "خبرنامه‌ی کانون" گفت: قوانین لازم برای تمام گروه‌های سنی و اقشار جامعه اعم از بانوان، مردان و کودکان در کشور وجود دارد که بر اساس آن‌ها حق قانونی و شرعی آن‌ها در نظر گرفته شده و حتی در قانون مجازات اسلامی و حقوق مدنی نیز موادی در مورد رعایت حقوق کودک حتی در دوران شیرخوارگی موجود است.
وی با تاکید بر این‌که مشکل خلاء قانونی یا نقص قوانین در مورد حقوق کودکان دیده نمی‌شود، تصریح کرد: حتی در مبحث کودک آزاری که در جوامع پیشرفته بشری مطرح است، در قوانین کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این نماینده‌ی مجلس مشکلات موجود در سطح جامعه در مورد کار کودکان، کودک آزاری و غیره را ناشی از عدم اجرای قانون دانست و یادآور شد: مشکلاتی که در جامعه مشاهده می‌کنیم، به دلیل اجرا نشدن قانون است و این‌که نظارتی بر اجرا وجود ندارد و چنین نقاط ضعفی از سوی دستگاه‌های اجرایی است، نه به علت کمبود و نقص قوانین.
غضنفرآبادی در مورد توجه به جمعیت کودکان کشور در هنگام بودجه‌نویسی سالیانه ، توضیح داد :به جمعیت کودکان در بودجه‌نویسی توجه کافی می‌شود؛ سالانه در هنگام تنظیم قانون بودجه، بخش عمده‌ای از اعتبارات به دستگاه‌های آموزشی مرتبط با سنین کودکی و نوجوانی هم‌چون آموزش و پرورش داده می‌شود و توجه مجلس به موضوع مربیان پیش‌دبستانی که اخیرا صورت گرفت نیز نشانه‌ی همین امر است.
نایب‌رییس اول کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه، با اشاره به تلاشی که برای ارسال امکانات آموزشی به اقصی نقاط کشور صورت می‌گیرد، گفت: ممکن است در برخی نقاط امکانات آموزشی به صورت عادلانه توزیع نشده باشد، اما نهایت تلاش در این زمینه صورت گرفته و شاهد هستیم مجموعه‌های آموزشی در دوردست‌ترین نقاط کشور هم وجود دارد هرچند شاید استانداردهای لازم را نداشته باشد ولی گمان نمی‌کنم کسی در کشور به سبب موجود نبودن امکانات آموزشی از تحصیل محروم باشد.

به فکر کودکان مناطق  محروم و دورافتاده باشیم
یک عضو هیات رییسه‌ی فراکسیون جوانان مجلس در مورد توزیع عادلانه‌ی امکانات آموزشی و فرهنگی برای کودکان در کشور، می‌گوید که در این زمینه عدالت برقرار نیست: در شرایطی که شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها به نوعی از امکانات برخودار هستند ولی کودکان مناطق دور افتاده و محروم بهره‌ای از امکانات آموزشی و فرهنگی ندارند.
غلامرضا نوری در گفت وگو با "خبرنامه‌ی کانون" کودکان و نوجوانان را قشری دانست که در ساختار کنونی و آینده‌ی کشور نقش ویژه و حیاتی دارند و گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان امروز، آینده‌ی کشور را خواهند ساخت و بر همین اساس مجلس حساسیت‌های ویژه‌ای در این خصوص در ابعاد مادی و معنوی پی‌گیری می‌کند.
این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی گفت :نظر مجلس در زمینه‌ی مادی، تغذیه‌ی سالم کودکان و نوجوانان است و هم‌چنین بر تغذیه‌ی مادران نیز تاکید دارد که بی‌ارتباط با سلامت کودکان نیست. مجلس این موضوع را همیشه با حساسیت دنبال می‌کند و در بحث سلامت و یارانه‌های در نظرگرفته شده برای آن نیز سلامت کودکان، بهداشت و تغذیه آن‌ها از جمله موضوعاتی است که به صورت پررنگ دیده می‌شود.
وی در مورد مسایل معنوی توضیح داد: مجلس در مسایل معنوی و فرهنگی نیز حساسیت خاصی دارد و از مسوولان مرتبط درباره‌ی محصولات فرهنگی که برای استفاده‌ی کودکان و نوجوانان تولید می‌شود، گزارش می‌گیرد و پرورش فکری و معنوی این قشر را با حساسیت دنبال می‌کند.
نوری بیان کرد :جمهوری اسلامی ایران به دلیل آرمان‌های خاص و منحصر به فردش مورد تهاجم فرهنگ‌های بیگانه و منحطی است که قصد دارند نسل آینده‌ی ما را از مسیر صحیح و درستی که انقلاب و آرمان‌ها و مکتب اسلام در پیش گرفته و به دنبال هدایت جامعه و جوانان در آن مسیر بود، خارج کنند و اختلال و انحراف ایجاد کنند، لذا مسوولان باید هوشیار باشند و تاکید ویژه بر چنین موضوعاتی داشته باشند تا تدابیر و اقدامات لازم در مورد تغذیه‌ی فکری و معنوی کودکان که آینده‌سازان کشور هستند، صورت گیرد.
وی ادامه داد: کشور ما در تولید محصولات فرهنگی به روز و مورد علاقه‌ی کودکان و نوجوانان به نقطه‌ی ایده‌آل نرسیده و این مساله کار و توجه و تمرکز بیش‌تری را می‌طلبد.
این نماینده‌ی مجلس تصریح کرد: کودکان و نوجوانان کنونی نیازها و اقتضائات خاص خود را دارند و لازم است کشور ما نیز در زمینه‌های آموزشی از وسایل آموزش، کمک آموزش، متدها و تکنولوژی‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم بهره‌ی کافی داشته باشد و اجازه ندهد بدخواهان جامعه بتوانند از این مسیرها استفاده کنند.
وی تاکید کرد :متخصصان و کارشناسان باید با حمایت مدیران و مسوولان، مسیرها و تکنولوژی‌های آموزشی و تربیتی را با محوریت اصول فرهنگی و مکتب خودمان کاربردی کرده و آماده‌ی استفاده کودکان و نوجوانان جامعه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه کشور در حوزه‌ی علوم انسانی مبانی و پایه‌های قوی دارد ولی از نظر کاربردی نتوانسته پیشرفتی در شان فرهنگ و مکتب‌مان داشته باشد. لذا در این حوزه باید فعالیت‌های جدی صورت گیرد، البته این اقدامات باید همه‌ی سنین و نسل‌ها را دربرگیرد ولی به‌خصوص در مورد کودکان و نوجوانان باید تمرکز و توجه بیش‌تری صورت گیرد تا بتوان فرهنگ اسلامی‌ایرانی را در نسل جدید جامعه تقویت کرد.
وی گفت: باید کودکان و نوجوانان به باورهای دینی و اعتقادی مکتب ایرانی‌اسلامی مجهز شوند تا شخصیت آن‌ها طوری پرورش پیدا کند که به‌راحتی بتوانند در مقابل تهاجمی که از نظر فرهنگی و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی این قشر انجام می‌گیرد، مقاومت کنند و شناخت دقیقی داشته باشند.
نوری تاکید کرد: مسوولان و برنامه‌ریزان نباید صرفا به برنامه‌ها و حرکت‌های ظاهری اکتفا کنند، بل‌که لازم است طرحی تهیه شود تا باورها و اعتقادات مکتبی و دینی  را به صورت نهادینه شده در فکر کودکان و نوجوانان و جوانان نفوذ دهیم تا آن‌ها در آینده به عنوان عوامل صادرکننده‌ی فرهنگ دینی و ملی ما در دنیا نقش‌آفرینی کنند.
 وی هم‌چنین بر ضرورت توزیع عادلانه‌ی امکانات تاکید کرد و توضیح داد: مثلا رسانه‌ی ملی که به عنوان یک بستر مطلوب در این مسیر تعریف می‌شود، در مناطق دورافتاده و محروم پوشش کافی ندارد و بسیاری از شبکه‌ها در مناطق روستایی دریافت نمی‌شود یا از کیفیت لازم برخوردار نیست که همین امر نمونه‌ای از عدم توازن و تعادل در توزیع امکانات فرهنگی است. وی در خصوص محورهای آموزشی نیز به مقایسه‌ی آن در شهرهای بزرگ و کوچک پرداخت و گفت: در زمینه‌های آموزشی و تکنولوژی آموزشی موجود در جامعه، تفاوت زیادی میان مناطق محروم و دورافتاده و شهرهای بزرگ وجود دارد و یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس نیز این موضوع است که تمام افراد جامعه و به خصوص کودکان مناطق دورافتاده و محروم بتوانند هم‌پای سایر کودکان و نوجوانان جامعه از امکانات برخوردار شوند. این نماینده‌ی مجلس هم‌چنین تاکید کرد: از دولت و حاکمیت انتظار می‌رود در توزیع عادلانه‌ی امکانات جدیت بیش‌تری به خرج دهند و نسبت به مردم مناطق دورافتاده نیز توجه بیش‌تری مصروف کنند و صداوسیما نیز تلاش داشته باشد تا پوشش امواج خود را در سراسر کشور و به طور کامل گسترش دهد. وی در خصوص تشکیل فراکسیون کودک در مجلس گفت: تشکیل فراکسیون به تنهایی نمی‌تواند مبنایی باشد که گمان شود با این کار، تمام معضلات و مشکلات حوزه‌ی مربوزه حل می‌شود. زیرا اثرگذاری فراکسیونی بستگی به جدیت اعضا، هم‌بستگی و انسجام و علاقه‌ی آن‌ها به موضوع، برنامه‌ها و موضوعاتی که دنبال می‌کنند، دارد و در عمل‌کرد و کارایی آن فراکسیون‌ها نقش دارد.
نوری افزود: در مجلس فراکسیون‌های بسیار موفقی وجود دارد که موجبات قانون‌گذاری‌ها یا نظارت‌هایی را فراهم می‌آورند ضمن آن‌که فراکسیون‌هایی که تشکیل می‌شوند ولی جدی گرفته نمی‌شود.

قوانین باید سایه‌ی حمایتی برای کودکان باشند
در همین‌حال، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این‌که قوانین مجلس باید در مسیری باشد که حداقل آسیب‌ها را برای کودکان در پی داشته باشد، یادآور شد:
درباره مواردی از حقوق و قوانین مربوط به کودکان که گرفتار سکوت قانون است، یا دولت باید لایحه ارایه کند یا نمایندگان طرحی تهیه کنند.
عباس قائدرحمت در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ی کانون "مجلس را دارای وظیفه‌ی قانون‌گذاری دانست که دستگاه‌ها بر اساس ریل‌گذاری آن عمل می‌کنند و تصریح کرد: مجلس باید قوانین خود را به شکلی تنظیم کند که با اجرای صحیح آن از سوی دستگاه‌ها و نهادها، نیازهای کشور تامین شود و یکی از این نیازها توجه به مسایل کودکان است.
این نماینده‌ی مجلس افزود: اگر کودکان در ابعاد آموزشی، پرورشی، معیشت، مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره مورد توجه قرار گیرند و برای آن‌ها سرمایه‌سازی و سرمایه‌گذاری شود، نتایج آن در آینده مشخص می‌شود؛ زیرا این قشر سرمایه‌های سال‌های آتی کشور هستند که باید آینده و زمام امور کشور ر ا به دست گیرند.
وی تاکید کرد: هر اندازه در مورد قشر کودک و نوجوان قوی‌تر عمل شود، در آینده نیز موفق‌تر خواهیم بود و هرقدر ضعیف‌تر کار شود، کشور از پیامدهای آن بی‌نصیب نخواهد ماند.
قائد رحمت با بیان این‌که مجلس وظیفه دارد قوانین حمایتی از اقشار جامعه به ویژه کودکان و سالمندان وضع کند، ادامه داد: کودکان جزو گروه‌هایی هستند که سرمایه‌های کشور تلقی می‌شوند و اهمیت آن‌ها از سایر اقشار بیش‌تر است، لذا برخی مشکلاتی که اکنون در جامعه مشاهده می‌شود مانند کودکان خیابانی، کودکان طلاق، بزه‌کاری‌های اجتماعی کودکان، سواستفاده افراد سودجو و گروه‌های فرصت‌طلب و غیره باید زنگ خطری باشد تا قوانین مجلس در مسیری قرار بگیرد که حداقل آسیب‌ها را برای جامعه‌ی کودک به همراه داشته باشد و بتواند آن‌ها را در سایه‌ی حمایت و امنیت قرار دهد.
وی یادآور شد: باید تلاش شود قوانین جامع و مانع در راستای دفاع از حقوق کودکان وضع شود و اجرای آن هم تکلیفی است بر دولت و دستگاه‌های اجرایی مجلس نیز با بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی خود می‌تواند این کار را به صورت دقیق‌تر انجام دهد تا قوانین و مقرراتی وضع شده به خوبی توسط دستگاه‌ها اجرایی شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز قوانین در راستای حمایت از کودکان موجود است، توضیح داد: برخی از این قوانین نیاز به اصلاح دارند، برخی بدون کاربرد هستند که باید با قوانین مترقی جایگزین شود و در مواردی هم قانون مسکوت بوده که در تمام این موارد لازم است مجلس ورودهای به موقع و کارگشایی داشته باشد.
وی با بیان این‌که مجلس به تدریج این کارها را انجام می‌دهد، گفت: خروجی‌های مجلس در ارتباط با مسایل مختلف اجتماعی، سیاسی، امنیتی و… قابل رویت و مشاهده است و شاید بتوان گفت مجلس در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره فعلی در تصویب قوانین فعال نبوده است.
قائد رحمت درباره مواردی از حقوق و قوانین مربوط به کودکان که گرفتار سکوت قانون است، خاطر نشان کرد: در مواردی که نیاز به اصلاح و ورود قانون داشته باشد، اگر دولت لایحه‌ای ارایه نکند، نمایندگان بر حسب وظیفه طرح تهیه می‌کنند.
وی ادامه داد: در مورد موضوعات مختلف، هم دولت تکلیف دارد لایحه ارایه کند و هم مجلس باید فعال باشد و اگر دولت اقدامی نداشت، با تقدیم و ارایه‌ی طرح در موضوعات مختلف این خلاء را جبران کند.
این نماینده‌ی مجلس با تاکید بر این‌که قوانین و مقررات فعلی مطلقا علیه کودکان نیست، افزود: به عنوان مثال در خصوص اقدامات مجرمانه، قوانین خوبی وجود دارد و مشخص شده بر اساس قانون مجازات اسلامی باید چه اقداماتی صورت گیرد. وی بیان کرد :در مورد گروه‌های سودجو از کودکان که آن‌ها را به تکدی‌گری، کارهای سخت یا اعمال خلاف قانون مانند حمل و نقل مواد مخدر وادار می‌کنند و سوژه‌ی برخی از سریال‌ها هم بود، قوانین مناسبی وجود دارد که ضمن حمایت از کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست و در معرض آسیب، با افراد و گروه‌های سودجو نیز برخورد قاطع دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم‌چنین به لزوم تعامل میان دولت و دستگاه‌های اجرایی با مجلس اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی امور کودکان می‌توانند در فصل بودجه‌ریزی با دولت تعامل کنند و پیشنهادهای خود را در خصوص بودجه‌ها و اعتبارات لازم ارایه دهند و حتی اگر این موضوع در آن‌جا مغفول و مسکوت ماند، مجلس می‌تواند برای تخصیص اعتبارات پیشنهاد دهد و تغییرات لازم را اعمال کند.

باید الویت با رشد فکری کودک و نوجوان باشد
یکی دیگر از اعضای ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما هم با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مردم مناطق محروم، از دولت خواست توزیع عادلانه‌ی محصولات آموزشی را در اولویت قرار دهد.
مفید کیایی‌نژاد در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ی کانون" یکی از وظایف مجلس را نظارت بر چگونگی هزینه کرد بودجه از سوی دستگاه‌ها خواند و گفت: برخی دستگاه‌ها، نهادها و موسسات با کمیسیون‌های ذی‌ربط در مجلس برای دریافت بودجه‌ی بیش‌تر رایزنی‌هایی دارند که البته مجلس نیز باید نظارت داشته باشد که این بودجه‌ها در کدام مسیر هزینه شد و آیا بر اساس برنامه و به صورت صحیح بوده یا غیرصحیح.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بر همین اساس مجلس می‌تواند دستگاه‌هایی را که متعهد به فعالیت در حوزه‌ی کودک شدند یا در شرح وظایف و فعالیت‌های آن‌ها چنین نکته‌ای وجود دارد، ملزم به رعایت و توجه ویژه در خصوص کودکان کند و با نظارت برعمل‌کرد آن‌ها نتیجه‌گیری کند اگر منابع مالی داده شده به این دستگاه‌ها به صورت صحیح هزینه و استفاده شده، قطعا در سال بعد افزایش داشته باشد و در غیر این‌صورت، تدابیر دیگری در نظر گیرد.
کیایی‌نژاد با تاکید بر این‌که هر برنامه‌ای که بتواند به رشد فکری کودک و نوجوان کمک کند باید در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: مساله‌ی فرهنگی در اولویت کشور است، هم‌چنان که مقام معظم رهبری در اولین روز امسال به اهمیت موضوعات فرهنگی اشاره کردند و این امر، دغدغه‌ی ایشان را نسبت به این امور می‌رساند که باید در اولویت نخست قرار گیرد.
این نماینده‌ی مجلس نیز خواستار توزیع عادلانه‌ی محصولات آموزشی و فرهنگی شد و توضیح داد: اگر چه مجلس در این خصوص نمی‌تواند نقشی داشته باشد ولی نمایندگان از دولت انتظار دارند اعتدال را به عنوان یک شعار مورد قبول، در کشور پیاده کند و به مردم مناطق محروم رسیدگی شود. زیرا محرومیت‌هایی در این مناطق وجود دارد که باید از نظر رسیدگی در اولویت باشند.

در حوزه‌ی کودکان نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم
یکی از اعضای هیات رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است مشکلاتی که در جامعه در عرصه‌ی کودکان و نوجوانان وجود دارد ناشی از نحوه‌ی اجرای قوانین و ضعف در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.
لاله افتخاری در خصوص تلاش فراکسیون زنان و خانواده‌ی مجلس در زمینه‌ی کودکان به "خبرنامه کانون" گفت: اقداماتی از جمله بررسی کنوانسیون حقوق کودک و تلاش برای از بین بردن اقداماتی که با فرهنگ ایرانی‌اسلامی، احکام شرعی و قوانین داخلی مغایر است، صورت گرفته و مورد بحث و بررسی بوده است، ضمن آن‌که به تناسب در کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز برای این قشر قوانینی تهیه می‌شود.
این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: شورای فرهنگی‌اجتماعی زنان نیز اقدامات خوبی در جهت آموزش، بررسی مسایل کودکان و قوانین مربوط به آن‌ها انجام داده و در کمیسیون فرهنگی نیز گزارشاتی از نیازمندی‌های جمعیت کودکان و مسایل آن‌ها ارایه شده تا وکلای ملت نسبت به کم و کیف برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌ی کودکان و اقدامات صورت گرفته مستحضر باشند.
وی با انتقاد از این‌که جایگاه و قرار گاهی برای کودک در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اگرچه کارهایی در زمینه‌ی امور مرتبط با کودکان و نوجوانان در کشور انجام شده ولی جایگاه و قرارگاهی برای این قشر مهم وجود ندارد که بتواند فعالیت‌ها و برنامه‌ها را با فرهنگ ایرانی‌اسلامی مدیریت کند. سخن‌گوی فراکسیون زنان و خانواده در مجلس با تاکید بر اهمیت لحاظ مفاهیم مرتبط در فرهنگ ایرانی‌اسلامی در امر تربیت و فعالیت‌های مرتبط با کودکان، یادآور شد: اگرچه گاه در قالب گزارشاتی برای مجامع بین‌المللی به عدم رعایت شاخص‌های مرتبط با حقوق کودک در ایران اشاره می‌کنند ولی این شاخص‌ها ملاک عمل نیست، زیرا برخی از آن‌ها با آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی، مطالب و دغدغه‌های مورد توجه مردم، نظر مقام معظم رهبری و حضرت امام چندان هم منطبق نیست.
عضو هیات‌رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد بر این‌که مشکلاتی که در جامعه در عرصه‌ی کودکان و نوجوانان وجود دارد به نحوه‌ی اجرای قوانین، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برمی‌گردد، توضیح داد: مجلس می‌تواند در بحث بودجه‌گذاری، نظارت و تصویب قوانین کارگشا بر حوزه‌ی کودک و نوجوان، تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.

باید قوانین شفاف و به‌روز داشته باشیم
عضو فراکسیون زنان مجلس بر ضرورت تصویب قوانین به‌روز، جامع، مانع و غیرمبهم در مورد کودکان تاکید کرد و گفت: اهمیت سنین کودکی و نوجوانی باعث می‌شود که عرف، شرع و قانون در مورد این قشر توجه خاصی داشته باشد و تغییر شرایط و جدید شدن موقعیت‌های زندگی امروزی نیز نمایندگان را متوجه این نکته ساخته که باید قوانین به‌روز و جامع، و شفاف در مورد کودکان به تصویب برسانند.
مهناز بهمنی به "خبرنامه کانون" گفت که حالت ایده‌آل این است که عدالت در تمام عرصه‌ها اعم از معیشتی، آموزشی و فرهنگی در کشور وجود داشته باشد و دوری و نزدیکیه به این مراکز و شهرهای بزرگ تاثیری در این موضوع نداشته باشد ولی متاسفانه گاه شاهد هستیم ساکنان و به‌ویژه کودکان برخی شهرهای کوچک و روستاها فقز از امکانات فرهنگی و آموزشی حداقلی برخوردارند.
بهمنی به توجه مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: مجلس در تصویب بودجه‌ها توجه لازم را به مناطق دورافتاده و محروم به‌ویژه در مورد آموزش و تحصیلات کودکان و نوجوانان دارد و نمایندگان این شهرها و حوزه‌های انتخابیه نیز در رایزنی با مسوولان و دولت‌مردان تلاش دارند آن‌ها را برای بهینه کردن شرایط در این مناطق متقاعد کنند.
 این نماینده‌ی مجلس با بیان این‌که هرچه امروز در مورد کودکان پیاده شود، نتیجه و اثرش در آینده مشاهده خواهد شد، ادامه داد: چگونه می‌توان در مورد نسلی که قرار است فردای کشور را مدیریت کند و سرنوشت‌ساز باشد، با کم‌توجهی یا نگاه تبعیض‌آمیز برخورد کرد؟ وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها متولی اصلی حوزه‌ی کودک تعریف شده‌اند و این نشان می‌دهد در گام نخست توجه خوبی از سوی قانون‌گذار وجود داشته و اگر بتوان این‌ نهادها را با بودجه‌ی کافی و برنامه‌ریزی مناسب تجمیع کرد، دغدغه‌ها در این حوزه کم‌رنگ خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این‌که مباحث مختلف مربوط به کودکان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های متعددی از مجلس مورد چکش‌کاری و بررسی و دقت قرار می‌گیرد، یادآور شد: هربخش از امور کودکان در یک کمیسیون تخصصی مجلس مورد بحث واقع می‌شود تا قوانین و مصوبه‌ها در این حوزه از استحکام، کارآمدی و دقت لازم برخوردار باشند؛ ضمن آن‌که فراکسیون‌های زنان و کودک نیز اهتمام متناسب را در این حوزه دارند.

اختصاص بودجه به کودکان، سرمایه‌گذاری است نه هزینه
عضو فراکسیون جوانان مجلس با بیان این‌که دستگاه‌های متولی امور کودک باید مورد بیش‌ترین نظارت و حساسیت باشد، گفت که در همین حال، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم به امور کودکان، هزینه نیست بل‌که سرمایه‌گذاری است.
محمد باقری‌بناب کودکان و نوجوانان را قشری دانست که به مانند لوحی سفید هستند و هر نوع برنامه و سیاست‌گذاری مسوولان و دست اندرکاران امر برای این قشر م‌ تواند در زندگی آن‌ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
این نماینده‌ی مجلس به"خبرنامه‌ی کانون" گفت: اگر درامور مربوط به کودکان و نوجوانان کم‌توجهی یا بی‌توجهی شود، آن‌ها برای پر کردن خلاءهای عاطفی، اطلاعاتی وارتباطی خود به راه‌ها و کانال‌های دیگری رجوع می‌کنند که همین امر زمینه را برای انحراف آن‌ها از مسیر تربیتی صحیح و درست فراهم می‌کند.
وی با بیان این‌که دستگاه‌های متولی امور کودک باید مورد بیش‌ترین نظارت و حساسیت باشد، تصریح کرد: مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی عالی وظیفه دارد در امور مربوط به کودکان و نوجوانان به عنوان اقشار پراهمیت و تاثیرگذار در آینده‌ی کشور، حساسیت ویژه داشته باشد و به طور دایم برنامه‌ی دستگاه‌های مرتبط را رصد کند تا اگر انحرافی در آن دیده می‌شود، تصحیح شود زیرا کوچک‌ترین اشتباهات در مورد کودکان، تاثیرهای طولانی‌مدت و بعضا غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
عضو فراکسیون جوانان مجلس در مورد اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات لازم به امور کودکان، یادآور شد: هر اندازه برای کودکان بیش‌تر سرمایه‌گذاری فکری، مادی و معنوی صورت گیرد، خروجی‌های مفیدتر و مناسب‌تری در آینده خواهد داشت و نسلی تربیت شده و فهیم آماده می‌شود که به راحتی قابل اتکا و اعتماد هستند.
وی ادامه داد: مجلس می‌تواند در هنگام تصویب بودجه‌ی سالیانه پیشنهاد دهد دستگاه‌ها درصدی از بودجه‌ی خود را به ترویج برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با کودکان اختصاص دهند تا از این طریق بتوان مسوولیت در قبال این موضوع را بین همه‌ی دستگاه‌ها و موسسات تقسیم و آن‌ها را در این بخش فعال کرد.
باقری گفت: تزریق بودجه برای انجام امور مربوط به کودکان می‌تواند موجب اجرای برنامه‌های قدرتمند و صحیح، برخورداری کودکان همه‌ی مناطق از امکانات و افزایش سطح کمی و کیفی کارها در این حوزه شود.
این نماینده‌ی مجلس افزود: بسیاری از برنامه‌ها و ایده‌ها برای کودکان نیازمند حمایت‌های ویژه است و دستگاه‌های مربوطه می‌توانند در رایزنی با نمایندگان، آن‌ها را برای افزایش بودجه و حمایت متقاعد کنند؛ هرچند نمایندگان در وضع قوانین، تخصیص اعتبارات و نظارت بر دستگاه‌ها، حساسیت خود نسبت به قشر کودک و نوجوان را نشان داده‌اند.

تهیه و تنظیم گزارش از: هانیه خاکپور، منتشر شده در ویژه‌نامه‌ی هفته‌ ملی و روز جهانی کودک مهر ماه 93