درآسمان و زمین، از کودک حرف می‌زنیم

پس از هفته‌‌ها جلسه و رایزنى با سازمان‌ها و نهادهاى مختلف و انجمن‌هاى مردم‌نهاد تخصصى در حوزه‌ى کودک و نوجوان، بالاخره هفته‌ى ملى کودک فرا رسید تا نقطه‌ى عطف دیگرى باشد در راهى که تمام خدمت‌گزاران و دلسوزان کودکان و نوجوانان این سرزمین با ممارست و پی‌گیرى پیموده‌اند :برجسته کردن اهمیت توجه به مسایل و حقوق کودک.

هفته‌اى که امسال، با حضور چشم‌گیر نهادهاى مختلف دولتى و خصوصى از سویى، و با حمایت مسوولان، نمایندگان مجلس (خصوصا رییس و اعضاى کمیسیون فرهنگى) از سوى دیگر، به یکى از مهم‌ترین اتفاق‌ها در حوزه‌ى فرهنگ و هنر و حقوق کودکان و نوجوانان بدل شده است.
اعلام حمایت وزیر آموزش و پرورش و تبیین نقش کانون در راه‌اندازى دبیرخانه‌ى دایمى این هفته و ملاقات و گفت‌وگوهاى حمایت کننده‌ى نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و تاکید مسوولان بر لزوم جدىتر گرفتن این هفته، برنامه‌هاى امسال را مهمتر از همیشه کرد. دوستان ما در حوزه‌ى تصمیم‌گیرى و برنامه‌ریزى نیز سعى کردند با نگاهى همه‌شمول، برنامه‌هایى را تهیه و تدوین کنند که بر اساس نیاز واقعى این گروه سنى باشد و از سویى، تاثیرگذارى آن عمیق و بلندمدت باشد.
هم چنین رایزنی‌‌ها و جلسات، طورى پیش‌بینى و طراحى شدند که تنها محدود به ایام قبل از هفته‌ى ملى کودک نباشند و در هفته‌ها و ماه‌هاى بعد نیز ادامه‌دار باشند.
 ادامه‌ى ارتباط سازمان‌هاى مرتبط با یک‌دیگر، ادامه‌ى گفت وگوها با مسوولان و قانون‌گذاران براى دستیابى به مصوبه‌هاى ماندگار و اثربخش براى احقاق حقوق کودکان و نوجوانان، و فرهنگ‌سازى در بین آحاد مردم، از جمله‌ى فعالیت‌هایى است که برگزارکنندگان هفته‌ى ملى کودک در داخل و بیرون از مجموعه‌ى کانون، مد نظر داشته‌اند. در این میان، نقش محورى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در هماهنگى، طراحى و برپایى ویژه‌برنامه‌هاى این ایام نیز در سراسر کشور، نقشى موثر بوده است؛ چرا که هم تخصص کافی در این مجموعه وجود دارد، هم اراد‌ه‌ى مدیریتى و هم علاقه‌ى شخصى تک تک مربیان و کارشناسان.
‌امسال در کنار برنامه‌هاى مشترکى که با سازمان‌ها و نهادهاى مختلف طرح‌ریزى شده، کمیته‌هاى مختلف برگزار کننده‌ى این هفته در کانون، که گزارش فعالیت آن‌ها در ادامه می‌‌آید، با تلاشى قابل تقدیر، یک‌ هفته‌ى ویژه را براى فرزندان این مرز و بوم تدارک دیده‌اند که همین‌جا باید از تک‌تک اعضا و مسوولان این کمیته‌ها تقدیر کرد.
کمیته‌ى تبلیغات و اطلاع‌رسانى هفته‌ى ملى کودک که با مسوولیت اداره کل روابط عمومى و امور بین‌الملل کانون تشکیل شد، یکى از این کمیته‌هاست که به باور ما، نقشى حیاتى داشت. چراکه محصول تمام جلسات و رایزنی‌ها، تمام برنامه‌ریزى‌ها و کلیه‌ى زحمات کمیته‌ها و سازمان‌هاى دیگر، در نهایت باید به سطح جامعه و در میان خانواده‌ها و بچه‌ها تسرى پیدا کند. پس هر ضعف و کوتاهی‌اى در اطلاع‌رسانى تلاش‌هاى صور‌ت‌گرفته، بر ارزش و اهمیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. با همین دیدگاه بود که در این کمیته، از ماه‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کردیم و با تلاش شبانه‌روزى همکاران و کارشناسان این اداره‌کل، با شوق و علاقه همراه این کاروان دوستى با کودکان شدیم امیدواریم که همراه خوبى بوده باشیم.
کار این کمیته در حوزه‌ى اطلاع‌رسانى از هفته‌ها قبل با خبررسانى و برگزارى نشست‌هاى متعدد آغاز شده بود، که این روند، با تهیه پوستر هفته‌ى ملى کودک و هماهنگى براى نصب در مراکز و‌ مناطق مختلف شهرتهران پی‌گیرى شد.
سفارش ساخت تیزر، تهیه‌ى زیرنویس و نشان آگهى هفته‌ى ملى کودک براى 50 نوبت پخش در برنامه‌هاى سیما و رایزنى از طریق همکاران‌مان در استان‌ها براى پخش این آگهی‌ها در شبکه‌هاى استانى از جمله فعالیت‌هاى این کمیته در زمینه‌ى تبلیغات بود.
تهیه‌ى طرح بیلبورد هفته‌ى ملى کودک و آماده‌سازى و نصب تابلو تبلیغاتى در میادین تهران با همکاری معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیبا سازی شهرداری تهران از دیگر فعالیت‌هایى بود که امسال می‌تواند علاوه بر اطلا‌ع‌رسانى موثر، براى یک‌هفته چهره‌ى پایتخت را به فضاى آشناى کودکان بدل کند.
امسال در این کمیته به زمین اکتفا نکردیم و نگاهى هم به آسمان داشتیم: ساخت 12 بالن تبلیغاتى منقش به شعار هفته‌ى ملى کودک و آرم کانون و هماهنگى براى نصب در 11 ساختمان مهم کانون شامل مرکز آفرینش‌ها، اداره مرکزى، مرکز علوم، رصد و نجوم، سه مرکز فرهنگی هنرى تهران و... و هم چنین ساختمان وزارت آموزش و پرورش، آسمان پایتخت را نیز به کودکان اختصاص داده است.
از دیگر فعالیت‌های مهم در امر اطلاع‌‌رسانی عمومی خصوصا میان خانواده‌ها و بچه‌ها، هماهنگی و انعقاد قرارداد با تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «عمو مهربان و خاله رویا» برای پخش 30 دقیقه برنامه‌ی روزانه از فعالیت‌های کانون در هفته‌ی ملی کودک به صورت زنده و تولیدی و پخش از شبکه دو سیما بود. هم‌چنین توانستیم با تهیه کننده‌ی برنامه‌ی «به من بگو چرا» برای تهیه‌ی برنامه‌ای زنده در مرکز آفرینش‌ها به مدت دو روز و پخش از شبکه‌ی پنج سیما توافق کنیم.
ساخت فیلم و تهیه‌ى مستند از برنامه‌هاى مختلف در طول این هفته، از دیگر بخش‌هاى این فعالیت است. در همین‌حال، با هماهنگی‌هاى به عمل آمده، مسوولان کانون، در چندین برنامه‌ى زنده‌ى تلویزیونى حضور خواهند داشت تا رودررو با مردم سخن بگویند و آنان را نسبت به اهمیت این هفته آگاه سازند .پخش گزارش از برنامه‌هاى هفته‌ى ملى کودک و معرفى فعالیت‌هاى کانون در برنامه‌هایى مانند صبح با خبر شبکه‌ى خبر، امروزتموم نشده از شبکه‌ى اول، عصر خانواده از شبکه‌ى دوم، شبکه‌ى برون‌مرزى سحر، بچه‌هاى ایران و غنچه‌هاى ایران شبکه جهانى جام جم و... از این‌دست برنامه‌ها خواهد بود.
امسال از یک‌ماه قبل، ستاد خبرى این برنامه نیز با حضور جمعى از کارشناسان کانون و روزنامه‌نگاران فرهنگى در روابط عمومى و امور بین‌الملل تشکیل شد تا ضمن خبررسانى دقیق و به‌موقع، به بحث درباره‌ى اهمیت توجه به زندگى و حقوق کودکان در مطبوعات و رسانه‌ها دامن زده شود.
پخش زنده‌ى برنامه‌ى روز جهانى کودک در 16 مهرماه از طریق وب‌سایت کانون در سراسر ایران، از دیگر ابتکارات امسال است که امیدواریم علاوه بر بینندگان داخلى، ایرانیان مقیم دیگر کشورها را نیز در این جشن سهیم کند.
هم چنین با همکارى این کمیته و امور بازرگانى کانون مقرر شد که از طریق شرکت‌هاى هواپیمایى، در روز جهانى کودک به مسافران کودک و نوجوان کتاب و سرگرمى اهدا شود. بر همین اساس، 1500 کتاب و 1500 پازل چوبى در اختیار برخى از شرکت‌هاى هواپیمایى قرار گرفت.
دعوت از گروه‌هاى مردم‌نهاد، افراد و هنرمندان، و شرکت‌هاى خصوصى مرتبط با کودکان براى حضور در غرفه‌هاى مربوط به هفته‌ى ملى، در کنار رایزنى براى جذب حامیان فرهنگى از میان انجمن‌هاى فعال و مرتبط از دیگر تلاش‌هاى این کمیته بود که به یارى خدا به ثمر نشست.
برگزارى نشست خبرى مدیرعامل کانون و دبیر هفته‌ى ملى کودک براى اطلاع‌رسانى برنامه‌هاى اختصاصى این هفته و نیز تهیه و تدوین همین ویژه‌نامه‌ى اخیر، از تلاش‌هاى دیگر همکاران ما در کمیته‌ى تبلیغات و اطلاع‌رسانى است .
در این ویژه‌نامه، سعى کردیم با توجه به شعار اصلى این هفته، حوزه‌هایى مانند کتاب و مطالعه، که از اصلی‌ترین فعالیت‌هاى کانون است، حقوق کودک و قانون‌گذارى، بازى و سرگرمى، رسانه و محصولات دیجیتال و لزوم توجه به فضاهاى شاد و امیدبخش در آثار کودک و نوجوان را برجسته کنیم تا از این رهگذر، توجه فعالان و مسوولان این عرصه را بیش از پیش به مفاد این شعار جلب کنیم.
آن‌چه نوشته شد، البته تنها بخشى از این فعالیت‌ها است که به عنوان نمونه ذکر شد تا بر نگاه فراگیر این کمیته براى اطلاع‌رسانى زحمات همکاران بخش های مختلف تاکید کند.
امیدواریم که نتیجه‌ى تمامى این تلاش‌ها، به گشودن راهى ختم شود که آغاز و پایانش، شادى و سلامتى کودکان و نوجوانان باشد.

محسن حموله
دبیر کمیته‌ى تبلیغات و اطلاع‌رسانى هفته‌ى ملى کودک

منتشر شده در ویژه‌نامه‌ی هفته‌ ملی و روز جهانی کودک مهر ماه 93