چگونه می‌توان فکر کردن را به کودکان آموخت؟

نشست تخصصی "چگونه کودکان را به اندیشیدن برانگیزیم" در نمایشگاه هفته کودک برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست دکتر خسرو باقری مدرس دانشگاه و روانشناس کودک استفاده از"نماد"ها و اشکال ارتباط متقابل را از جمله راهکارهای ارتباطی بین کودکان با پدران و مادران عنوان کرد و افزود: خانواده و معلمان جز اولین و تاثیرگذارترین افرادی هستند که کودکان با آن‌ها سروکار دارند و می‌توانند فرزندان را به تفکر و اندیشیدن تشویق کنند .
وی با انتقاد از معلمانی که در کلاس‌های درس نسبت به کودکان بیش از اندازه سخت‌گیری می‌کنند، گفت: در حقیقت با این شیوه، شجاعت حضور دانش‌آموز در بحث‌ها سلب شده و از رشد خلاقیت وی جلوگیری می‌شود.
هم‌چنین دکتر باقری با اشاره به ارتباط مستقیم "گفت گو " با "تفکر و اندیشیدن" گفت: گفت‌وگو با کودکان را می‌توان به چهار شیوه گفت‌وگوی آزاد گفت‌وگوی هدایت شده، گفت‌وگوی هم‌تراز و گفت‌وگوی غیر هم‌تراز انجام داد تا ارتباط بین والدین و کودکان تاثیرگذار باشد .
وی در ادامه "تک‌گویی" را عاملی برای جلوگیری از دوطرفه شدن ارتباط بین کودکان و والدین و کودکان و معلمان برشمرد و گفت: با اقتدار محتوایی می‌توان انگیزه کودکان و نوجوانان را برای شرکت در بحث و گفت‌و‌گو‌ها برانگیخت؛ مثلا می‌توان با روش‌هایی مثل نمایش دانش و اطلاعات و درگیر کردن آن‌ها در موضوع‌های؛ کودکان را برای حضور فعال در جامعه و خانواده آماده کرد.
دکتر باقری افزود: با کودکان بحث آزاد کنید و انتخاب موضوع را به خود کودکان بسپارید.
براساس این گزارش پرسش و پاسخ آخرین بخش این نشست بود و حاضران سوالاتی پرسیدند که با پاسخ کارشناس روبرو شد.    
نشست‌های تخصصی هفته ملی کودک ایران هر روز تا روز 21 مهر در دو نوبت صبح و بعداز ظهر در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.