شناخت نیاز‌های کودکان، نخستین گام برای سیاست‌گذاری

برای تعیین سیاست‌های مناسب کودک احتیاج به شناخت و بررسی نیاز کودک است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، در نشست تخصصی سیاست‌های کودکی و ادبیات کودک در ایران که در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد، دکتر علیرضا کرمانی جامعه‌شناس و فعال حوزه حقوق کودک گفت: تمامی اهداف و اعمال دولت در زمینه و حوزه کودک تابع سیاست‌های مرتبط با نیازهای جامعه است و برای تعیین سیاست‌های مرتبط با خانواده و کودک احتیاج به کشف و شناخت نیاز های کودکان است.
وی گفت: با مذاکرات انجام شده قرار شده تا شورای سیاست‌گذاری کودک در کشور تشکیل شود که در میان اعضای این شورا، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما ارکان مهمی در قانون‌گذاری برای کودکان و خانواده هستند. خوشبختانه بر اساس تصمیم اتخاذ شده، مدیریت این شورا بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است و دبیرخانه این شورا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستقر شده است که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی شورا با هدف اصلی تعلیم و تربیت نسل‌های آینده است.
وی با اشاره به این‌که برنامه‌های حوزه کودک را باید به‌صورت بلند مدت طراحی کرد گفت: تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کودکان باید به آینده کودکان توجه کنند و فقط به امروز کودکان توجه نشود زیرا همین کودک آینده جامعه را می‌سازد.
کرمانی همچنین از نبود قوانین اجتماعی، حمایتی در خصوص کودکان در کشور انتقاد کرد.
در ادامه نشست مهدی یوسفی نویسنده و محقق کودکان نیز گفت: نباید کودکی را یک دوره موقت ببینیم زیرا کودکی در واقع یک پدیده اجتماعی است که بزرگ‌ترین نقش و رنگ را در آینده و شخصیت فرد داراست.
یوسفی افزود: نکته تاسف برانگیز اینجاست که تا قبل از انقلاب مشروطه مفهوم کودکی در جامعه ایران شناخته شده نبود و اولین شخصی که در زمینه کودک فعالیت کرد امیرکبیر بود که قانون اجباری آبله‌کوبی را وارد جامعه کرد و کودکان را وارد نظام آموزشی کرد.