انتقاد فرشید مثقالی از گسترش تصویرگری بازاری در کتاب‌های کودک

فرشید مثقالی انیماتور و تصویرگر برجسته ایرانی گفت: تصویر‌سازان کودک و نوجوان باید دانش داستان‌خوانی و ادبیات خود را تقویت کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست تخصصی تصویرگری جشنواره‌ای و تصویرگری برای مخاطب، که با حضور فرشید مثقالی و کوروش پارسانژاد تصویرگران کتاب کودک برگزار شد فرشید مثقالی تصویرگر و طراح کتاب کودک و نوجوان هنر را به‌ دو دسته هنرهای زیبا و تجاری تقسیم کرد.
وی گفت: هنر تجاری با توجه به ذهن و نیاز مخاطب شکل می‌گیرد ولی هنرمند باید توانایی جواب‌گویی در تمام زمینه‌ها و جوانب را داشته باشد.
وی افزود: بسیاری از تصویرسازان، نقاش هستند و برخی از روی ناچاری و نیاز اقتصادی وارد عرصه تصویر سازی می‌شوند و اشکال وارد بر تصویر سازان بازاری این است که زیبایی کارشان تصنعی وغیر قابل باور است.
مثقالی تصویرگری را درختی کهن سال و تنومند با عمر 85 ساله معرفی کرد که در چرخه زمان  به صورت طبیعی و تجربی رشد کرده است و گاهی با ناملایمات و آزار روبرو شده و به اشتباه برخی شاخه‌های اصلی آن چیده شده است.
در ادامه این نشست کوروش پارسانژاد تصویرگر کتاب کودک نیز به نقد نظام آموزشی و وزارت علوم پرداخت و گفت: دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه و مدارس با کمبود دروس تخصصی مرتبط با رشته خود روبرو هستند و این زمین حاصل‌خیز باید شخم بخورد و دانه‌های آن کاشته شود تا ثمره آن را در نسل‌های آینده ببینیم.
پارسانژاد افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال تعامل با جوانان این عرصه است و با برگزاری نشست‌های تخصصی در صدد استفاده از نظرات کارشناسان است و از همین تریبون از تمام دل‌سوزان و کارشناسان درخواست همکاری می‌کنیم .