5 درصد درآمد بنگاه‌های اقتصادی به‌ جای توسعه فرهنگی، هرز می‌رود

مصطفی رحماندوست با حضور در جشنواره «هفته ملی کودک »تعبیه قلکی در یکی از غرفه‌ها را به منظور جمع‌آوری کتاب برای کودکان مناطق محروم، حرکت خوبی توصیف کرد که می‌تواند به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این شاعر و نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب تاکید کرد: در جشنواره هفته ملی کودک ایران غرفه موسسه‌ی مهر گیتی قلکی برای جمع‌آوری و اهدای کتاب به مناطق محروم تعبیه شده که حرکت خوبی است. چون بچه‌ها یاد می‌گیرند علاوه بر این‌که باید برای خود کتاب بخرند، به فکر کسانی هم که به کتاب احتیاج دارند اما نمی‌توانند آن‌ها را برای خود بخرند باشند.
نویسنده «بازی با پنچ انگشت »تاکید کرد: البته این حرکت؛ حرکتی است که نمی‌توان تنها با تبلیغات به آن دامن زد. چنین موسساتی باید در روز انتهایی این نمایشگاه آماری در مورد میزان کتاب‌های اهدایی ارایه دهند و بگویند با این کتاب‌ها چه مکان‌هایی را در چه مناطقی تجهیز می‌کنند تا کسانی هم که اهدا‌کننده کتابهای‌شان بودند، دل‌گرم شوند.
وی تصریح کرد: در دنیا، دولت‌ها با سازمان‌های مردم نهاد کاری ندارند اما از طریق ساز و کارهایی به حمایت از این سازمان‌ها می‌پردازند. مثلا هر سازمان یا شرکتی یا بنگاه اقتصادی حق دارد درصدی از مالیات خود را به جای پرداخت به دولت، در اختیار سازمان‌های مردم نهاد بگذارد و با ارسال مدارک خود بخشی از مالیاتش کسر شود.
رحماندوست یادآور شد: با این حرکت در عین این‌که هزینه‌های این موسسات از طریق دولت تامین نمی‌شود، در عین حال دولت با جلب کمک‌های موسسات غیر‌فرهنگی و بنگاه‌های اقتصادی به شکل یاد شده حرکتی را موجب می‌شود که تسهیل‌کننده فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است.
رحماندوست گفت: در ایران هم گویا شرکت‌ها و موسسات اقتصادی می‌باید 5 درصد درآمد محصولات اقتصادی خود را خرج کارهای فرهنگی این چنینی کنند اما چون جلب رضایت مدیران عامل بنگاه‌های اقتصادی دراین فعالیت‌ها برای ما مهم‌تر است این فعالیت‌ها به شیوه‌ای دنبال می‌شود که اصلا متوجه منظور اصلی این ماده قانونی نیست و رضایت کارفرمایان، اولویتی است که در اجرای آن به شدت سنگینی می‌کند.