فن‌آوری عامل بلوغ زود‌‌رس فکری در کودکان

کودکان امروز با دست‌رسی به فن‌آوری‌های جدید بلوغ زود‌رس فکری پیدا می‌کنند و همین امر باعث افزایش گسست بیشتر بین نسلی شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست تخصصی بررسی ارتباط متقابل نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی که به مناسبت هفته ملی کودک ایران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، .پروفسور حسین لطف‌الهی روانشناس تربیتی کودک ضمن بررسی شرایط ارتباط میان نسلی کشور گفت: نسل کنونی در مقایسه با نسل‌های گذشته به‌دلیل استفاده از تکنولوژی به بلوغ زودرس رسیده‌اند و همین شکاف بین نسلی را افزایش داده است.
وی جامعه ایران را به 4 دسته سنتی تندرو، سنتی میانه‌رو، مدرن تندرو و مدرن میانه‌رو، تقسیم کرد و افزود: متاسفانه دو طبقه تندروی جامعه هر دو دارای افراط و تفریط در برخورد با مسایل اجتماعی هستند و این امر باعث بروز واکنش‌های منفی در میان کودکان و نوجوانان نسبت به برخی عقاید صحیح این قشر شده است.
دکتر لطف‌آبادی با اشاره به این‌که انسان باید با استفاده از تجربیات گذشته‌ی خود در حال زندگی کند گفت: من اعتقاد دارم که مردم به گذشته و آینده فکر کنند اما واقعیت آن است که ما باید در زمان حال زندگی کنیم.
وی افزود: برای ارتباط بهتر با کودکان امروز والدین باید سطح دانش و آگاهی خود را ارتقا دهند و از تحمیل نظریات خود - که کودکان امروز آن را باور ندارند - خودداری کنند.
در ادامه این نشست دکتر علیرضا شریفی مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر اجتماعی ضمن تایید سخنان پروفسور لطف‌الهی افزود: جامعه از تعداد زیادی نهاد اجتماعی تشکیل شده است و در این بین 5 گروه نهاد‌های خانوادگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و دینی بیشترین نقش را در امور زندگی و خانواده داراست .
به اعتقاد وی در این بین دو نهاد آموزشی و خانواده  بیشترین نقش را در تربیت و هدایت کودک برعهده داشته‌اند
در حالی‌که در چند سال اخیر برخی نهادهای جامعه نتوانسته‌اند کار و مسولیت خود را به نحو مناسبی انجام دهند و این باعث فشار مضاعف بر نهاد خانواده شده است و دلیلی برای عدم توانایی در انجام موفق وظایف نهاد خانواده شده است.
وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با کودکان باید به آنان مسیر را نشان داد و از سخت‌گیری در روش‌ها خودداری کرد.
سلسله نشست‌های تخصصی هفته ملی کودک ایران تا روز 21 مهرماه در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.