ضعف در حوزه‌ی نمایش و ادبیات کودک و نوجوان

کم‌توجهی به آثار مکتوب و نمایشی حوزه کودکان و نوجوانان در آینده باعث از بین رفتن تدریجی ادبیات کودک و نوجوان می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عادل بزدوده کارگردان و عروسک‌ساز آثاری چون زی‌زی‌گولو، شهر موش‌ها و ده‌ها اثر دیگر در حوزه کودکان و علی کاشفی‌خوانساری نویسنده نمایش‌نامه‌های کودک در نشستی تخصصی با عنوان «تئاتر کودک ویژگی‌ها و ارتباطات» به بحث و تبادل‌نظر در این حوزه پرداختند.
براساس این گزارش، عادل بزدوده با اشاره به این‌که در این بحث باید دو مقوله کودک و نوجوان را از یکدیگر تفکیک کرد گفت: در همین زمینه درحوزه کودک «نیم قدمی» برداشته شده ولی در مقابل در حوزه نوجوان چندان کار نمایشی نداریم.
وی با بیان این‌که این کمبود می‌تواند از دانشگاه و رشته‌های تئاتر کودکان تا حدودی جبران شود گفت:  اگر گروه ویژه‌ای برای آموزش تئاتر در دانشگاه تشکیل شود، می‌توان گرایشی را برای کودکان در نظر گرفت و دانشجویان علاقمند و متخصص آن را تربیت کرد.
بزدوده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که یکی از نقاط ضعف حوزه نمایش کودکان، کمبود نویسندگان خوب در حوزه کودکان و نمایش‌نامه‌نویسان در این حوزه است گفت: نوشتن در حوزه کودک و نوجوان کاری کاملا تخصصی است و نمی‌توان به سادگی کودک را با نوشته‌هایی سطحی قانع کرد به همین دلیل باید برای تربیت نویسندگان خبره در زمینه ادبیات کودک و نوجوان تلاشی مضاعف کرد.
به اعتقاد وی کمبود نوشته‌ها و آثار نمایشی و عدم آشنایی کودکان با این نوع نمایش‌ها باعث شده تا نوجوانان هم به سمت دیدن نمایش‌های بزرگ سالان تمایل پیدا کنند.
در ادامه این نشست، کاشفی نویسنده کودک نیز با تایید این‌که آثار ادبیاتی در حوزه نوجوانان بسیار کمتر از حوزه کودکان است گفت: این درحالی است که تعداد نوجوانان در ایران بسیار بیشتر از تعداد کودکان است و انتظار می‌رود با توجه به اینکه سن آن‌ها بیشتر از کودکان است، آثار فاخرتری برای آن‌ها وجود داشته باشد اما بر عکس آثار بسیار محدودی برای این دوره سنی داریم.
وی در ادامه با اشاره به حوزه نمایش کودکان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده کودکان بیشتر تمایل دارند برنامه‌هایی را تماشا کنند که مجریان آن‌ها را بزرگ‌سالان تشکیل داده باشد، در حالی‌که در رده سنی نوجوانان، بچه‌ها تمایل دارند مجریان برنامه‌ها هم‌سن خودشان باشند.
به گفته وی باید تلاش کرد تا فعالان حوزه ادبیات نوشتاری را با ادبیات نمایشی در حوزه کودکان آشنا کرد تا در این راه از تجربیات جهانی در بخش ادبیات کودکان بهره برد.
این نویسنده حوزه کودک از تمامی مسوولان خواست تا با درک اهمیت ادبیات و نمایش کودک و نوجوان با نویسندگان کودک و نوجوان هم کلام شوند.