بحران هویت جوانان با موسیقی درمان می‌شود

موسیقی می‌تواند درمان‌گر مناسبی برای بحران‌های هویتی دوران گذار نوجوانی به بزرگ‌سالی باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست تخصصی «بحران موسیقی کودک» مهدی زارع و سودابه سالم به ایراد سخنانی در ارتباط با کودک و موسیقی پرداختند.
بنابراین گزارش مهدی زارع استاد و پژوهش‌گر موسیقی کودک در این نشست گفت: موسیقی درمانی در شخصیت کودکان تاثیر مثبت دارد.
وی با اشاره به تجربه خود در کار با کودکان استثنایی که منجر به تولید آلبومی با نام «بازی اشکنک داره» با استفاده از شعرهای مصطفی رحمان‌دوست و کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد گفت: نقش موسیقی در زمان بارداری بر روی تقویت احساس کودک امروزه کاملاً ثابت شده است.
وی افزود: خانواده‌ها باید از کودکان در حد توان و استعداد آنان انتظار داشته باشند. تقویت اعتماد به نفس، شکوفایی خلاقیت، تخلیه روانی کودک و احساس غرور و بزرگی دیگر تاثیرات مثبت آموزش موسیقی بر کودک و نوجوان است.
وی از خانواده‌ها خواست که از کودکان انتظار بی‌مورد نداشته باشند و انتظار زود بازده بودن آموزش‌ها را باید از ذهن خود پاک کنند.
وی از کار گروهی در آموزش و آموزشگاه‌های موسیقی به عنوان کاری خوب و نتیجه‌دار نام برد و از خانواده‌ها درخواست کرد که قبل از فرستادن کودکان به کلاس موسیقی او را به کلاس‌های پیش‌نیاز آموزش بفرستند.
سودابه سالم استاد و موسس اولین آموزشگاه موسیقی تخصصی کودک نیز در نشست تخصصی بحران موسیقی کودک گفت: موسیقی بخشی از تعلیم و تربیت است که کودکان و نوجوانان را در جلوگیری از بروز بحران هویتی کمک می‌کند.
وی با اشاره به این‌که حس شنوایی اولین حس فعال کودک و جنین است افزود: در ایران متل‌ها، لالایی‌ها و داستان‌های اصیلی داریم که به صورت سینه به سینه از گذشته تا به امروز حفظ شده‌اند و انتقال پیدا کرده است. این ادبیات کهن دارای ویژگی‌های موسیقیایی فراوان هستند و به همین دلیل در طول قرون کودکان ایرانی با آواهای موسیقیایی بزرگ می‌شدند.
وی در ادامه به جایگاه زورخانه (خانه پهلوانی) در فرهنگ ایران اشاره کرد و افزود: موسیقی در کنار ادب و پهلوانی  به یک ویژگی ذاتی ایرانیان تبدیل شده است.
سالم با انتقاد از عدم توانایی جامعه در آموزش ادب و فروتنی به کودکان گفت: هدف از آموزش موسیقی به کودک این نیست که حتما موسیقی‌دان به‌نامی بشود بلکه هدف اجتماعی شدن و یادگیری روابط است.
این کارشناس موسیقی کودک گفت: متاسفانه والدین و هنرمندان ما از توانایی موسیقی قومیت‌ها و فرهنگ‌های اصیل ایرانی بهره نمی‌برند که این امر بحران هویتی کودکان را تشدید می‌کند. زیرا آنان در برابر قدرت موسیقی غربی جایگزین مناسبی ندارند.